Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Nämen nu får vi nog ta och puffa lite tror jag...

• Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-09-30 08:30:45 följande:
    Då har ja en fråga till.FÅr man välja präst? Vi hade en sådan fantastiskt, fumlig, virrig men väldigt rolig präst när våran son döptes i Januari, nu döptes våran sonm i en kyrka utanför stan och prästen kom innifrån stan tror jag.Får man som sagt välja?
    När man bokar vigselkyrka så får man så att säga prästen på köpet - under förutsättning att det inte rör sig om en kyrka som inte är tillhörig en specifik församling (det finns några sådana). Det är dock inget krav att anlita just den anvisade prästen. Om man vill "ta med sig egen präst" så går det också bra. Man bör dock komma ihåg att en präst som inte tjänstgör i den kyrka där han/hon ombeds viga någon måste antingen få kyrkoherdens tillåtelse att göra det i sin tjänst - vilket nog inte särskilt ofta tillåts - eller också göra det gratis på sin fritid. Det är alltså helt upp till den präst ni vill fråga om han/hon vill ställa upp.
  • Kjell Präst

Snoris: Det är jättebra när det fungerar så. Tyvärr kan det väl vara så att man som präst till slut inte känner sig så "ärad" om man är tvungen att jobba gratis varenda helg
    Själv ställer jag upp endast i undantagsfall.

MilosMamma: Tja, fast de allra flesta vigslar/dop/begravningar utförs ju av präster som inte känner brudparet/dopfamiljen/den avlidne och anhöriga. De flesta präster är rätt professionella och klarar detta alldeles utmärkt
    För övrigt kan man ju alltid besöka gudstjänster när den av församlingen erbjudne/a vigselprästen tjänstgör och bilda sig en uppfattning om honom/henne.

• Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 13:54:34 följande:
    Fast jag vill ju t.ex. ha ett personligt vigseltal och inte bara något standardtal..
    Jag håller självklart personliga tal till alla brudpar -och hittills har jag bara känt ett enda av paren. Har inte ens något "standardtal". Det är ju delvis för att kunna göra visgeln personlig som man har vigselsamtalet.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 15:49:59 följande:
    Jo, fast den prästen vi vill ha har ju känt mig sen jag var 15.. Blir ju lite annorlunda då tycker jag..Kjell Präst skrev 2008-09-30 14:16:45 följande:
    Jovisst, det förstår jag. Själv skulle jag aldrig kunna säga något personligt om någon av mina konfirmander, men det är väl olika
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-30 16:47:27 följande:
    Måste bara höra en sak också.. Jag har idag propsat på att vi skulle kunna boka kyrkan till 13/6 nästa år.. Egentlgien ville de inte det, utan bad oss komma tillbaks i januari.. Men hur tänker församlingen då? Vi måste ju boka lokal, det kan vi inte göra i januari. Men när jag sa det bet det inte riktigt, men när jag sa att vi då måste se oss om efter en ny kyrka, så fick vi helt plötsligt preliminärboka och sen bekräfta efter jul..
    Det beror väl i och för sig på vilken lokal man vill ha, jag och min fru bestämde oss i augusti för att vi skulle gifta oss i november samma år och vi fick enkelt tag i lokal. Men det är väl så att olika församlingar gör olika. Det är ju väldigt långt till den 13/6 2009 och kanske ville man helst inte boka upp kyrkan så tidigt, ifall man skulle behöva ha någon annan verksamhet i kyrkan den dagen.
  • Kjell Präst
    Livaa skrev 2008-09-30 21:13:00 följande:
    Någon som vet hur det fungerar om man vill ha sin vigsel utomhus? Vi vill absolut ha det utomhus på stranden en bit ifrån där vi bor och vi vill ha en kyrklig vigsel, inte en borglig.Ställer alla präster upp på det eller de vill enbart viga i kyrkan? Och ställer präster upp på att åka en bit eller de vill tvunget vara i närheten av "sin" kyrka? Kan man "låna" en präst från församlingen där stranden som vi vill viga oss på ligger eller hur gör vi? Jag har hört att prästerna som tillhör kyrkan på den orten för vårt drömbröllop inte ställer upp på utomhusvigslar. Ska man då "tvingas" gifta sig i kyrkan eller hur fungerar det?
    Det är inte alla präster som ställer upp på att ha vigslar på andra platser än i kyrkan. Kanske kan man i vissa församlingar rentav ha som policy att alla vigslar ska äga rum i kyrkorummet. Men det finns också gott om präster som ställer upp på utomhusvigslar, så skulle det vara så att prästerna i den församling som stranden tillhör inte vill viga er, kan ni alltid höra med en präst i en annan församling. Det är då förstås frivilligt för den prästen att ställa upp, och förmodligen får han/hon göra det på sin fritid. Han/hon ska ändå göra det gratis eftersom präster inte har rätt att sälja kyrkliga handlingar.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2008-10-01 17:11:18 följande:
    Fråga: Förr "lyste" man ju över par som skulle gifta sig. Gör man det idag?Är det då också offentligt att ta del av vilka som bokat en kyrka en viss dag?Jag undrar delvis för att när jag pratar dekorationer med brudpar, kommer ju naturligtvis kostandsfrågan upp. Tanken har då slagit mig att man borde kunna tipsa par om att gå ihop om bänkblommor och dekorationer i/utanför kyrkan i de fall som flera vigslar är inbokade efter varandra samma dag. Kanske inte så himla lätt att administrera men...Det första skulle ju då handla om att paren vet om och kan nå varandra.Man lär ju inte kunna be pastorsexp om telefonnummer direkt...
    Nej, det "lyser" inte längre för folk i kyrkan. I undantagsfall berättas i efterhand att en vigsel ägt rum (har varit emd om det en enda gång). Så hur man ska få kontakt med fler som ska gifta sig samma dag vet jag faktiskt inte.
Svar på tråden Fråga prästerna 5