Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Som exempel kan ju nämnas att jag, som ändå är präst, inte har rätt att delta i nattvardsfirandet i en katolsk församling. Men jag upprepar alltså att det handlar om det rent religiösa, lagligt är förstås en protestantisk vigsel giltig oavsett vad katolska kyrkan eventuellt kan tycka.

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-31 09:22:51 följande:
    Jag har en fråga! Läste nyss i en annan tråd om detta med pussen! Visst ger väl alla par varandra en första kyss som gifta i kyrkan? Och NÄR sker den? Efter att prästen förklarat dom som man och hustru?
    Det finns ingenting om någon kyss i vigselritualet. Enligt svensk tradition förväntas den äga rum på kyrktrappan efter vigseln. Prästen uppmanar normalt inte brudparet att kyssas utan räknar med att de redan kysst varandra både en och två gånger...
  • Kjell Präst

Jag är i alla fall glad så länge det inte regleras i något vigselritual när brudparet får kyssa varandra

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-31 10:46:48 följande:
    hur menar du?Kjell Präst skrev 2008-10-31 10:44:34 följande:
    Jag menar att jag som präst förväntar mig att brudparet själva kan ta ansvar för sitt kyssande och inte behöver hjälp från prästen. Självklart nekar jag ingen att kyssas, det är väl jättetrevligt med en kyss under vigseln - men skulle heller aldrig uppmana två vuxna människor att kyssa varandra.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-31 10:49:15 följande:
    alltså inte vill jag låta hård eller så, men om man som präst tycker att det är en dum och jobbig grej att ha på en vigsel och inte vill att det ska ske helst så KANSKE man tänka om lite?!Det är en PUSS som tar 3 sekunder. Det kan väl omöjligt vara något man som präst stör sig på?!?
    Som sagt, pussa på ni, det har ingen något emot - men ni bestämmer själva om och när.
  • Kjell Präst
    LadyLuck skrev 2008-10-31 14:41:37 följande:
    Hej! Kan man vigas på en vardag i svenska kyrkan eller är det vigsel bara på vissa dagar?? Mycket tacksam för svar
    Jag tror att det kan variera från församling till församling. Jag har haft vigslar på vardagar, så hos mig går det. Ofta är det väl så att man vill vigas en helg och då finns det som regel bestämda vigseltider - men på vardagarna är det inte samma tryck så har man tur kanske det rentav kan vara lättare att få en vigseltid en vardag. En brasklapp dock: Många (de flesta?)präster har lediga måndagar, så just måndagar är nog svårt.
  • Kjell Präst
    LadyLuck skrev 2008-10-31 14:52:34 följande:
    Vilket kyrka är du präst i?
    Jag jobbar i Stockholms stift, men vill inte närmare gå in på vilken församling eller kyrka ( men det är den bästa i Stockholm ). Det har förekommit misstankar om att vi präster är här på BT för att "ragga vigslar" och ta betalt för det, och därför vill jag inte lämna ut uppgifter så att någon kan misstänka mig för att försöka få folk att anlita mig.
  • Kjell Präst
    LadyLuck skrev 2008-10-31 15:01:30 följande:
    Oki :) Det är i Sthlms stift vi ska viga oss. När jag ändå har dig på tråden....brudöverlämning...(Jag är halvbrittiska o vill ta med mig lite av min kultur - så det handlar inte om ngn amerikansk film) Om prästen säger nej kan vi då ta in en annan präst från ett annat stift? Kan kyrkan vi ska viga oss säga nej till att vi tar in en annan präst som acepterar brudöverlämning? Tack
    Visst kan ni ta en annan präst, behöver ju inte vara från något annat stift, räcker med en annan församling. Normalt har församlingen ingenting emot att man tar med egen präst. Möjligen kan det bli kompicerat om ni ska vigas i en församling som har ett uttalat "förbud" mot brudöverlämning - kanske man då bråkar...men jag tror faktiskt inte det.

Men nu kan i alla fall ingen misstänka mig för att försöka bli er vigselpräst - eftersom jag inte tillåter brudöverlämning
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2008-10-31 15:32:06 följande:
    Men är det inte just Caroline Krook som gått ut och avrått prästerna i stiftet från att tillåta brudöverlämning? Jag trodde att Stockholms stift var ett av de stift där rekommendationen emot var tydlig...Kjell Präst skrev 2008-10-31 15:14:46 följande:
    Jo, biskop Caroline avråder från brudöverlämning - men det är ju så att det biskopen säger bara är rekommendationer, inte order. Hon kan alltså (tyvärr)inte förbjuda samtliga präster att säga nej till brudöverlämning - vilket lägger all press på den enskilda/e prästen.
Svar på tråden Fråga prästerna 5