Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 5

Mlle M, ett sätt är att ta vissa delar på engelska (många, hälften eller några) och i programmet översätta de delar som är på svenska till engelska och de som är på engelska till svenska. Det finns 100 varianter på hur man går tillväga och det är inte alls konstigt med två- eller flerspråkiga gudstjänster! Prata med er präst om vad h*n tycker och är bekväm med också. Översättare har jag inte varit med om, däremot att allt varit på svenska och att gästerna som inte kunnat svenska fått "leva med det" (och i de fallen tycker de inte alls att det varit konstigt, gudstjänstformen är ju rätt vanlig och symbolspråket är rikt!)

Bella 81, du lämnar ifrån dig buketten efter frågorna (innan bön över ringarna som är precis före löftena) eller när prästen säger till dig om det Prästen brukar markera eller säga till!

Vad gäller utgången så är det som Allehanda skriver, ni går ut på samma sida om kyrkan som ni gick in på. Ett lätt sätt att komma ihåg är att man som brud alltid har mannen mellan sig och hans familj (och brudgummen har alltid bruden mellan sig och hennes familj). Om ni vänder er mot varandra när ni vänder er mot altargången eller från varandra brukar ge sig!

• Jeez

Förresten, för er som på ett eller annat sätt vill ha delar av vigseln på annat språk än svenska så kan det vara bra att veta att kyrkan har officiella översättningar av sin vigselgudstjänst (bla) till flera språk, tex tyska, engelska, franska och spanska. Så man måste inte översätta allt själv, utan det finns att ta av redan!

• Jeez

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

Och prästen hör säkert av sig snart. En månad innan brukar jag försöka höra av mig, om det inte är semestertider emellan (men det är det ju inte längre). Schemat är förmodligen lagt, men det är ju mycket uppstart av verksamheter så här i september också. Om ni vill boka upp ett samtal snart så hör av er till expeditione och fråga! Annars kan ni nog vänta och ha is i magen ett tag till

Stardusty skrev 2008-09-15 18:15:12 följande:
    Haha vad dum man känner sig nu då Jag ska absolut kolla detta med musikern!....vilket leder mig in på nästa fråga; varken präst eller musiker har hört av sig till oss och det är nu en månad kvar till bröllopet. Är det meningen att vi ska ringa dit eller är vi bara ute i för god tid? Jag tänkte att de kanske inte valt vilka som ska vara vigselförrättare och musiker än...En till präst skrev 2008-09-15 10:33:06 följande:
  • Jeez

Jepp, via Borgåavtalet så ska Svenska kyrkan och dess församlingar se medlemmar av de andra kyrkorna i borgågemenskapen som sina egna vilket betyder att ni har rätt till en vigsel där ni vill på samma sätt som svenska kyrkans medlemmar. Vad gäller vigseln i iskyrkan så ska alltså samma sak gälla för er som för en medlem i Svenska kyrkan (om de betalar något så ska ni göra det, om de inte betalar något så ska ni inte göra det). Vad som gäller för iskyrkan vet jag inte... Skillnaden bliri alla fall (för församlingen) att de inte har möjlighet att cleara avgiften till er hemförsamling och därmed måste stå för ev kostnader själva. Precis som om ni var svenska medborgare som bodde utomlands.

Alla församlingar vet inte om vad Borgåavtalet står för och vilka konsekvenser det har, men om de är tveksamma så be dem kontakta kyrkokansliet för information!

GoS09 skrev 2008-09-16 21:11:07 följande:
    Okej, då hoppar jag in här.. Har också en/flera frågor som jag försökt få svar på.. Så får se nu då. :)Det är så att jag är skriven i kyrkan på Åland medan min blivande man inte är skriven i ngn kyrka överhuvudtaget, vi har bott i Sverige i över 5 år... Visst finns det väl ngn överensstämmelse (Borgå-avtalet?) som säger att vi då får gifta oss i svenska kyrkan (Jukkasjärvi församling(iskyrkan))? Min syster (från Åland också) gifte sig via svenska kyrkan på Rhodos i sommar och då var det inte några problem... Men de hade en borgerlig vigsel på Åland innan och fick välsignelse över sitt äktenskap av svenska kyrkan på Rhodos.Jag vill ju inte gifta mig borgerligt utan kyrkligt och en gång "bara".
  • Jeez

Som sagt, om de tar ut den kostnaden av alla är det okej, om de "bara" vil ta ut den av er (och andra som är medlemmar av kyrkor i Borgåöverenskommelsen) så får de det inte egentligen. Men det är ishotellet som sköter bokningar etc tror jag så det är säkert så att det är de som också "hyr ut" kyrkan?

GoS09 skrev 2008-09-17 18:53:19 följande:
    Iskyrkan tar 5000kr för vigseln och prästen (från Jukkasjärvi församling) är anställd av iskyrkan (20-25 minuters vigsel). Så den kostnaden borde ju täcka skulle jag tycka... Är ju många personer utan svenskt medborgarskap som gifter sig just där.
  • Jeez

Jo, förmodligen går det till just de omkostnaderna.

• Jeez

Hm... på min förra tjänst hade jag inte så många vigslar, så då hade jag rätt hög procentsats på tackkort (6 vigslar på ett år, fyra kort, sista året) Hur det blir nu på ny tjänst med fler vigsla blir spännande att se!

• Jeez

Problemet är väl att just det som definierar är en psalm är att de handlar om Gud... visst uttrycks det på olika sätt i olika psalmer men Gud kommmer man inte ifrån oavsett psalm.

Marie88 skrev 2008-09-23 17:46:25 följande:
    Tack så mycket Pumpkin.Någon som har fler förslag, kanske lite mindre kyrkliga?
  • Jeez

Orginal och orginal...men iaf den mest kända texten till melodin (messerschmittar lite eftersom man förr ofta skrev alternativa texter på melodier -och en många texter fick dessutom olika melodier beroende på var i landet man var!)

gottelina skrev 2008-09-23 18:59:21 följande:
    Jag menar de alternativa texterna. Jag har faktiskt valt den alternativa I denna ljuva sommartid för jag gifter mig på lördag och orginaltexten passar inte riktigt årstiden. Annars hade jag valt orginalet för det är min favortit.
  • Jeez

Absolut, du menade att vi ska sjunga psalmen exakt såsom Jesus en gång gjorde där i Jerusalem!

gottelina skrev 2008-09-24 12:16:03 följande:
    I stand corrected. Men du förstod nog vad jag menade fast jag är luddig som fårskinn.
  • Jeez

Inga problem alls!

Mrs Harvie skrev 2008-10-17 13:23:35 följande:

Hej! Jag har en fraga angaenda dop och hoppas det gar bra! :)Jag bor untomlands men ska gift mig i Sverige. Nu tanker jag lite frammat i tiden, och jag vill garna att mina bar ska bli dopta i samma kyrka. Skulle det vara nagot problem med det, i och med att vi inte bor i Sverige? Tack!
  • Jeez

Det är som En till präst säger, det beror på vem du frågar! Så försök få till det. Det där med män/kvinnor som präster ska inte göra skillnad. Enligt dem är ju en manlig svenskakyrklig präst lika lite eller mycket präst som en kvinnlig.

Vicci80 skrev 2008-10-22 19:55:13 följande:
    Hej,Min blivande man är ortodox och jag är protestant. Vi vill helst gifta oss i en svensk kyrka, men med respekt för hans familj kanske det blir ortodox kyrka. Dock undrar jag om man kan ha en ortodox präst i en svensk kyrka? Kanske ha två präster?
  • Jeez

Det finns pastorala råd mellan Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift med förslag på hur man kan lägga upp en vigsel med både en katolsk och en svenskkyrklig präst. Det ska inte vara något problem i Sverige alltså, sedan kan enskilda präster konstra sig av olika skäl. Anledningen till att jag skriver konstra är därför att samfunden faktiskt tycker att det är viktigt att ta hand om också de som lever i "ekumeniska relationer" (tillhörande olika kristna kyrkor) och vill underlätta genom att ha väl genomtänkta frågor att ställning till och just råd kring hur man kan utforma vigseln.

Lycka till!

Mlle M skrev 2008-10-27 17:54:14 följande:

Aha, dar sa du nagot som vi maste kolla upp. Men a andra sidan bor vi i ett land dar kyrkan bara uttalar en valsignelse och den riktiga vigseln maste ske infor staten dvs man maste forst vigas infor staten innan man kan ha en ceremoni i den katolska kyrkan varfor jag skulle gissat att var svenska vigselgudstjanst skulle utgora en slags giltighet infor den utlandska staten......Hmm...nagon med erfarenhet i detta?? Vad jag forstar har prasten sagt till min blivande att han maste ha ett intyg fran sin forsamling att dom godkanner att han vigs i en protestantisk kyrka; kan det vara detta intyg som verifierar var vigsel manne?
  • Jeez

GrisRosa, jag tror att de flesta har tre perioder man schemalägger, sept-januari, januari-juni och så juni-aug (dvs soomrarna). Med lite överlappning ungefär så. Där jag jobbar är vi uppe i vårplaneringen, både vad gäller speciella gudstjänster och andra happenings och schemaläggningen.

Om ni vill ha en speciell präst till sommaren så är det nog troligt att denne inte alls är schemalagd ännu och inte heller kan veta eller lova något förrän till våren. Om det gäller våren så är det nog bäst att kolla upp genast. Beroende på omständigheter kan man som präst ju önska en viss helg ledig så det är ju oavsett bra att höra av sig tidigt. Och vill man ha en särskild präst så kan det vara bra att utgå från det och vara flexibel med övrigt, tex datum och plats. Man får helt enkelt sätta nån slags prioriteringsordning på det hela.

• Jeez

Skriv frågan här så får du säkert några synpunkter från fler! Om det är av mer privat art, inboxa gärna.

Svar på tråden Fråga prästerna 5