Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

MrsNorell2b: Ordet "mässa" innebär just nattvard, vilket torde betyda att ingen annan skillnad finns mellan vigselmässa och vigselgudstjänst än just nattvarden. Vigsel med mässa är väldigt ovanligt, själv har jag aldrig varit med om någon sådan.

• Kjell Präst
    T3ZZ skrev 2008-08-21 17:53:38 följande:
    Kan man bestämma om man vill ha nattvard eller inte på bröllopet?
    Vill man ha vigselmässa, alltså vigsel med nattvard, så säger man till om det. Det är som sagt väldigt ovanligt så om man inte säger något så innebär det automatiskt att det blir vigselgudstjänst, alltså vigsel utan nattvard. Det finns en ordning för vigsel med nattvard i prästens handbok, så det ska gå att ordna.
  • Kjell Präst

T3ZZ: Nej, kanske kan det vara så att det bara är möjligt vissa datum därför att en vigsel med mässa ju med nödvändighet tar längre tid än en "vanlig" vigsel - om det nu är många vigslar vissa dagar.

Mixit: En diakon kan absolut ha en stor roll i vigselceremonin, men hur stor är jag osäker på. Misstänker att prästen måste hålla i den juridiska delen - men jag vet inte säkert

• Kjell Präst
    Fjällbacka08 skrev 2008-08-21 19:56:47 följande:
    Hej!Vi får inte tag på vår tilldelade präst pga av semester. Vi gifter oss nästa lördag och man vill ju ha klarhet i vissa av våra frågor. Kan man be om att få byta den präst man blivit tilldelad eller tar kansliet/ prästen illa vid sig då tro?
    Försöka duger, men gifter ni er så snart är det nog svårt att få byta präst - schemat är lagt sedan länge. Däremot tror jag ingen tar illa upp.
  • Kjell Präst
    VivviM skrev 2008-08-22 12:39:35 följande:
    Hej prästerna! Måste bara fråga hur det fungerar när man ska träffa prästen innan vigseln. Vi bokade datum med församlingen i somras (gifter oss 25 oktober) och då sa de att aktuell präst skulle kontakta oss. Vi har inte hört något och jag undrar hur långt innan kan man räkna med att de tar kontakt? Sen skulle jag vilja veta om vi bör förbereda oss med något förrutom Hindersprövningen?
    Hej!

Skulle inte tro att prästen hör av sig tidigare än cirka en månad före vigseln - så än är det ingen ko på isen...
    Bortsett från hindersprövningen är det inget särskilt ni behöver tänka på. Har ni möjlighet att redan nu fundera över vilka psalmer ni vill ha så är det ju fint, men inget måste.
  • Kjell Präst
    ShangChina skrev 2008-08-25 07:28:30 följande:
    Hej, ska gifta oss i Stockholm, varken jag eller min blivande är från stockholm och vi bor inte i Sverige för tillfället...Om vi skulle vilja ha en präst från min församling, som jag är döpt i, går det och måste vi då betala för resan (50 mil)och uppehälle och hur går vi tillväga?
    Ingenting är omöjligt i kyrkans värld Det hänger helt och hållet på om den aktuella prästen vill ställa upp på detta. 50 mil är en lång resa men om prästen känner er personligen kanske han/hon ändå vill göra den resan. Isåfall får han/hon troligen göra detta på sin fritid, och gratis -eftersom präster inte får ta betalt för kyrkans tjänster. Men ett bidrag till resan och uppehället vore väl inte fel, skulle jag säga.
  • Kjell Präst

Soon to be Mrs P skrev 2008-08-25 08:25:58 följande:

Hej!Jag har för mig att man numera inte behöver betala om man gifter sig någon annanstans än i sin hemförsamling, att det sköts intern på något sätt. Stämmer det? På många församlingars hemsidor står det nämligen kvar att man får betala 1500 kr om man inte är skriven i församlingen!
    Det stämmer normalt, kyrkan har ett s.k. clearingsystem som tar hand om detta. Emellertid har jag hört talas om undantag från denna regel - så det är möjligt att det på vissa ställen i Sverige ändå tas ut en avgift. Men, som sagt - normalt ska det vara gratis att gifta sig i vilken församling man vill.
  • Kjell Präst
    ShangChina skrev 2008-08-25 09:31:13 följande:
    måste oxå fråga; hur långt i förväg bör man vara ute i och boka en präst? Vi gifter oss pingst 2009.
    Präster finns det gott om, de ingår ju när ni bokar kyrka. Kyrkor kan det vara svårare att boka. Om det är en populär vigselkyrka kan man behöva vara ute i väldigt god tid, kanske ett år i förväg på sina ställen.
Svar på tråden Fråga prästerna 5