Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Jo, att kristendomen lär att det finns liv efter döden är vi nog överens om, men reinkarnation, dvs att man återföds som något annat finns däremot inte. Men du menar att det en gång har funnits? Det har jag i så fall inte hört talas om. Vad menar du med att "Bibeln reformerades"?

• Kjell Präst

Ja, det är obligatoriskt att ha två psalmer i vigselgudstjänsten enligt Svenska kyrkans ordning. Dock finns det präster som struntar i reglerna och tillåter färre, eller inga, psalmer. Dessa präster gör fel.
    Jag har haft utomhusbröllop, eller i alla fall bröllop utanför kyrkan, och där tog jag med gitarren och spelade till psalmerna. Håller förstås inte med om att alla psalmer är mossiga och gammeldags.

• Kjell Präst

Mlle M skrev 2008-09-09 14:58:56 följande:

Snabb fundering: Vi har kontaktat en kyrka for en vigsel dock ar dom lite "sega" sa vi har inte konfirmerat alla detaljer. Vi avser att ha relativt mycket musik troligtvis in-utgangsmarsch, ett annat klassikst stycke, tva solosanger samt 3-4 psalmer. Jag vet att detta overskrider vad som anses norm i svenska kyrkan. Dock ar min pojkvan katolik och i "kompromissen" att vigas i en protestantisk kyrka onskar vi garna att han och hans slakt skall kanna sig hemma och kunna uppleva en lite langre gudstjanst. Kommer detta att kunna bli ett problem? Darutover ar vissa sanger inte de "traditionella"; vad kommer kantorn att saga? Skall vi erbjuda honom eller henne en ersattning for eventuell extra tid vid inovning av kanske inte sa ofta spelade musikstycken??
    Det blir väl bara ett problem om det är en vigsel direkt efter er. Då kan det bli lite jäktigt att hinna med den musik du beskriver. Annars är det nog inga problem. Såvitt jag begriper ska musikern inte ha extra betalt, dock står det ju honom/henne fritt att säga ja eller nej till den musik ni föreslår.
  • Kjell Präst

Troll1: För Bibeln har ju sett likadan ut i nästan tvåtusen år, dvs sedan innehållet i Nya testamentet fastslogs.

parniara: En välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap kan utformas väldigt vigsellik, med ingång, psalmer, Bibelläsning, förbön etc. Däremot utelämnas den juridiska delen, den har ni ju redan klarat av. Det vill säga fårgorna, löftena och tillkännagivandet.

agtiwi: Det traditionella är att tärna och marskalk går in efter brudparet, men som "En till präst" skriver är det inte skrivet i sten. Det går att påverka.

Sarisen: Jag tror att de flesta av oss tycker att det är en aning trevligare än brudöverlämning, men ändå inte riktigt bra. Det ger inte minst en lite olycklig fokusering på bruden.

• Kjell Präst
    Taha skrev 2008-09-09 20:06:08 följande:
    Har du tips på någon bra psalm?Helst om kärlek.
    Varför inte någon av vigselpsalmerna? Jag brukar rekommendera nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2008-09-14 18:22:55 följande:
    Är vi oartiga om vi inte bjuder in prästen till festen?
    Inte alls! Jag tror att de flesta präster tackar nej till sådana inbjudningar, jag har fått en del men aldrig gått. För att uttrycka det lite burdust så har man oftast roligare saker för sig på sin fritid än att sitta i timtal på fest bland obekanta människor
  • Kjell Präst
    Valentine84 skrev 2008-09-14 19:13:35 följande:
    Vilken ordning brukar man gå in m man gör såhär:Min pappa ska lämna lver mig (ok för våran präst) min blivande o bestmannen ska stå inne vid altaret sen ska tärnan och hennes son gå in... Vem går först?? Tärnan eller jag o pappa??
    Eftersom ni väljer en ordning som inte är svenskkyrklig, dvs brudöverlämning, så finns det förstås inte heller några svenskkyrkliga "regler" för hur ni ska gå in.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-15 10:33:06 följande:

Det är en vanlig missuppfattning att man antingen ska ha mendelsson in och Trumpet volontary ut, annars finns det inget så då måste man ha årets poplåt i stället.
    Nej, det är väl Mendelssohn in och Wagner ut som är det enda riktiga
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-15 10:44:30 följande:

Och "För kärlekens skull" i varannan vigsel.
    Och "Av längtan till dig" i de övriga?
Svar på tråden Fråga prästerna 5