Någon som har restips om Edingburgh?
Någon som har varit i Edingburgh??
När är det finast att åka? Jag vill veta alla restips ni har. Vad som är bra eller dåligt
Någon som har varit i Edingburgh??
När är det finast att åka? Jag vill veta alla restips ni har. Vad som är bra eller dåligt
Jag var i Storbritannien 2 veckor i augusti och det regnade bara en dag :) Det var underbar sol resten av tiden och vi badade till och med :)
Vet att det går jättebilliga flyg från GBG. Det finns en löjligt billig klädaffär, den är gigantisk och heter primark.
Har bara gjort ett par kortare stopp i Edinburgh så det finns säkert mycket att göra, men här kommer lite av vad jag rekomenderar.
Edinburgh castle länk är helt fantastiskt, ett måste att besöka. Väl där så är det lika bra att traska igenom old town. Massor med gamla fina byggnader.
Ca 1 timmes bilresa bort (i Stirling) finns William Wallace Monument, väl värt ett besök Länk. Man har en grym utsikt från toppen av tornet, bl.a över stället där skottarna i ett bakhåll slog tillbaka engelsmännen.
Gillar man whisky finns det massor med destillerier som tar emot besökare, men ett av de roligare att besöka är Glenturret (kanske mera känd för Famous Grouse) som ligger strax norr om Crieff, ca 1½ timmes bilresa från Edinburgh. Länk.
Va kul att ni lyfte denna tråden!
Vilket bolag är det som har så billigt flyg? Är det någon som har varit på Millitary Tattoo? Är det något att ha eller bara trångt?
Något B&B att rekommendera? Vilken spöktur är bäst?
Berätta mera allihopa!
Ryanair har jag åkt med de gånger jag varit i skottland. Går från Göteborg och Skavsta till Prestwick (~1 timmes bilresa sydost om Glasgow). Letar man lite olika datum kan man komma över riktigt bra priser för flyget.
Kan för mitt liv inte komma ihåg exakt vart jag bodde i Edinburgh, mer än att om det inte var på Clerk st./minto st. så var det iaf i närheten. Karta
Skall ni enbart vara i Edinburgh eller planerar ni att fara runt? Som en tidigare skribent skrev så är Fort William jättefint. Kan även tipsa om Oban, eller som den oxå kallas, Gateway to the isles. Underbar liten kuststad.
Allra helst så vill jag åka runt. Men vi är inte vana vid att resa så jag vet inte om det skulle bli en stressfaktor. Att leta upp olika bussar och så. Isåfall tror jag att vi anlitar en dagsutflykt eller 2 via ett resebolag så det bara är att sätta sig på bussen.
Jag tänker mig 6 dagar i Edingburg och kanske däromkring. Kolla på slottet en dag. En spöktur måste vara med. Gå på mysiga restauranger och pubar. Kolla in Princess Street. Vad heter staden uppe vid Loch Ness nu igen? Är det något att ha? Det sägs att Loch Ness bara är en turistfälla, är det så eller är det riktigt mysigt där? Jag skulle vilja gå på någon festival i Augusti med eller åka när det är fint i september.
Holyrood Park är mitt tips. Ett stort parkområde, alldeles utanför centrum, där man får en känsla av den karga scotska naturen. Fin utsikt från toppen.
Lätt att ta sig dit, jättenära centrum. Det behövs ingen bil.
www.undiscoveredscotland.co.uk/edinburgh/holyroodpark/index.html
Bodde där i 4 år..
Edinburgh är en av de vackraste städerna i världen (enligt mig) Jag föredrar staden i November när det är mörkt, staden ar fantastiskt vacker när alla dessa gammla byggnader är upplysta.
Svarar gärna på frågor om ni har några..
Ok lite fakta.
Shopping gatan heter Princess street, kanske inte så jakla roligt men lite annorlunda med tanke på att man har utsikt över Borgen hela tiden. Barer finner du på George street "opal lounge" är ett grymt ställe som kanske tyvar har blivit lite för trendigt nu, men finns en Piano bar vid George street med grymt drag. Min favvo pub heter "Finnegans vake" irlansk pub i Old town (bakom borgen) med live musik varje dag.
Jag bodde under mina år i Stockbridge eller New Town, där finns även en del mysiga hotells och BBs med 10 min gångväg in till Princess street.
2 dagar I edinburgh räcker, åk abolut inte in till Glasgow, visserligen allright shopping, men en riktigt skitstad med mycket kriminalitet. Definitivt värt att åka upp till St Andrews, en makalost vacker stad ca 2h ifran Edinburgh.
Loch Ness-Tja, som vilken liten Norsk fjord som helst, waste of time...
Nu ska du få svara på lite mer frågor "intelängrekvarnu"
Är Millitary Tattoo något att ha? Jag är ute efter en mysig upplevelse med säckpipor. Men det kanske det finns på någon lokal pub. Annars så är det kanske bättre att åka på hösten när det är mindre folk
Jag vill gå på en spökvandring, vet du vilken som är bra? Inte en med spöken som hoppar ut bara för det klarar jag inte.
Vet du om four hill street B&B är bra?
Kan du rekommendera någon romantisk restaurang? Vi är inte överklass så något superlyxigt skulle vi bara känna oss bortkomna i.
Så det räcker med 2 dagar i Edingburgh? Tur du sa det för jag hade räknat med upp till en vecka. Kan ske får försöka resa runt lite då.
Finnegans måste vi testa! Tack för alla tips. Skriv gärna mer! Jag återkommer säkert med lite mera frågor om du orkar svara
Nu blir jag också sugen på att åka!
www.bestpubs.co.uk/layout0.asp
Problemet när man bor i en stad är att man inte gör turist saker, Tattoo är säkert roligt om man gillar det men jag skulle personligen hellre kopa dvdn och gå på restaurang istället.
Det är alltid svårt att rekka restauranger, om ni är där i 1-2 dagar så kommer ni garanterat hitta det ni vill ha utan rekomendation.