Inlägg från: pluttefisa |Visa alla inlägg
  • pluttefisa

Bebis före/efter bröllopet!! Del 3

Jag hänger pa här - har precis idag fatt ett svagt streck, men vagar inte ta ut glädjen riktigt än - vill gärna testa en gang till med sambon hemma som vittne sa att jag inte bara inbillar mig.

Blivande fru L - som barnmorska brukar du säga till blivande mödrar att de kan fortsätta träna som vanligt eller är det nagon som man maste tänka pa? (spelar tennis, squash, joggning och boxning) (förstar själv att man inte ska boxas i magen...)

• pluttefisa

Tack för 'grattisarna'.

Har ocksa hört att man kan blöda en del under graviditeten utan att det behöver betyda nagot negativt.

är det fler än jag som inte kânner sig jätteglada än över ett plus/streck? Jag har jättesvart att länka detta strecket til det faktum att jag är gravid och ännu svarare att fatta att det betyden en bebis. Jag känner mest oro över att det finns sa manga saker att tänka pa och INTE göra och sa min smekmanad i Asien om 1,5 manader pa 1 manad, jag oroar mig jättemycket för det med. Fler som känner sa här eller är jag lite konstig för att jag inte kopplar ihop allt än?

• pluttefisa

Blivande fru L och CialovesAndreas, tack för era inlägg, de gör mig lite lugnare.
    Det är sant att den är 40 v lang och det är väl bra i och för sig... kanske hinner man vänja sig vid tanken. För mig är det bade oro över missfall (saklart), jobbet, och tanken pa att jag kanske inte alls är mogen att bli mamma (trots att jag gärna vill!)
    Sista orosmomentet är min franske gynekolog som är extremt konservativ och som redan innan jag var gravid förbjöd i princip all sport efter 3 man. Kommer inte att klara det.
    Tack för uppmuntran i alla fall!

• pluttefisa

FruLjungberg svagt streck betyder ju ocksa positivt, det star det iaf pa förpackningen sa det är inte missfall. Jag fick tva svaga test när jag testade BIM+1 och sen idag testade jag pa morgonen istâllet för eftermiddagen (BIM+4) och da fick jag ett starkt streck sa vänta lite innan du dömer ut det.

Lali2008, jag hade molvärk eller pulserande värk om du vill och var/är riktigt yr i huvudet - som om jag ska svimma hela tiden och tydligen är det symtom för jag har plussat! (grater ocksa för Ingenting!)

Kan dock tillägga att jag inte alls har ömma eller spända bröst - vad betyder det?

• pluttefisa

japp Lali2008 jag har plussat!

Vet nagon om hur man räknar veckor? Pa vissa uträkningskalendrar är jag i vecka 5 och andra i vecka 3, när ska man börja räkna i fran?

• pluttefisa

Men räknar du da att du är i 3 manaden när det har gatt 12 veckor sen första dagen pa senaste mensen?

• pluttefisa

MulleNuh, ja jag menade 12 veckan, inte 3 manaden, tänkte bara att risken för MF brukar ju vara mindre efter 12 v sa ville veta fran nâr jag ska bôrja räkna - vi ska ju nâmligen aka till Thailand och Vietnam mellan vecka 11-16 och är lite orolig för det.

Fru Ljungberg, jag förstod nog inte att du hade fatt mensen när du gjort testet, det ändrar ju situationen lite. Fast om det bara var en blödning och inte mer sa behöver det ju inte betyda MF. Jobbigt att vänta pa tid hos KK sant här vill man ju veta direkt.

• pluttefisa

Trist Lali2008, förstar att det maste vara tufft att börja om igen - men som Ore säger, det är bara att ta nya tag.

Tack Ore! Jag väntar pa första gyn besöket om 2 veckor. Försöker att inte tänka sa mycket pa det innan dess, men det är omöjligt...

• pluttefisa

blivandefrularsed, tack för grattis och jag har ocksa depp-downs fast inte för att jag vill bli gravid utan för att jag oroar mig för allt...

kämpa pa ingenjörsbruden!

är det inte nagon som kan ge mig lugnande besked om att aka till Asien som gravid? Jag hör bara skräckhistorier om folk som blivit sjuka och fatt dalig läkarvard i djungeln och nu har vi ju en smekmanad utan avbokningsskydd planerad för december och januari... i Vietnam, Thailand och Laos..
    Nagon som kan ge tips eller lugnande nyheter?

• pluttefisa

Tack för lite lugnande besked Ninnispinnis och MulleNuh!

Idag har jag varit pa vaccinationscentralen och har lite lugnande nyheter (kanske för er som ska ut och resa senare under graviditeten). De avrader inte för resor till thailand, laos, kambodja eller vietnam.

Sjukvarden är tydligen (som MulleNuh sa) mycket bra i Thailand och i Vietnam ifall att nagot skulle hânda. Man KAN ta malaria tabletter även som gravid - (fast nu behövde inte jag det) och da rekommenderar de numera Lariam (trots att man tidigare trodde att det var farligt - nya tester visar att det inte är farligt ÄVEN under första trimestern).

Godisrattan du kan flyga som sagt fram till v. 32 ibland 35 och anledningen till att de inte vill att du flyger sen är risken för att föda ombord, inte för att det är farligt för fostret eller bebisen.

Tycker att det var lugnande nyheter!

• pluttefisa

Ja, Chamor, jag har ocksa hört om biverkningarna, men tydligen är det den enda malaria medicinen som de rekommenderar till gravida som ska till zon c länder (typ afrika eller vissa delar i asien). Nu tyckte inte hon att jag behövde ta dem eftersom vi ska aka till ställen där det inte finns malaria, men jag tvekar ända... antingen ta dem och ha âckliga bi-effekter men känna mig helt lugn angaende malarian eller inte ta dem och stressa lite trots hennes rad? Vet inte...

• pluttefisa

Ok, ännu ett argument för att inte ta dem alltsa... läkaren borde väl vara säker om hon säger att det inte finns nagon risk för malaria där vi ska ...

• pluttefisa

Hihihi, ja efter alla de berättelserna + en fran en annan kompis har jag bestämt mig för att lyssna pa doktorns rad att jag inte behöver dem. Jag tror ju faktiskt inte att hon skulle ha nagon anledning att säga det om det inte var sant (expert pa vaccinationer pa tropiska institutet).

Soosse, vi hade redan bokat smekmanaden innan vi fick reda pa att jag var gravid. Trodde ju inte det skulle funka pa första försöket efter p-pillerna... sa vi (jag) VILL sa gärna aka pa smekmanad trots allt och nu har vi ända bestâmt oss för att utesluta Laos som har Malaria sa det funkar nog. Haller er uppdaterade.

Blivande Fru L - Wow! Bröllop och eventuell bebisbörjan samma dag- maste bara bli en super dag!!

• pluttefisa

Jonna83, jag blir nästan avundsjuk^pa din kompis som har sluppit de där 14 v av oro!

Jag har upptäckt ett av de mindre roliga symptomen: finnar! Jag som aldrig har finnar ser nu ut som en planet i pannan! Urrrrk!!!

• pluttefisa

FruLjungberg; Usch vad trakigt. Det later inte bra med ett sjätte, finns det ingen utredning som ni kan ga pa? Förstar att det känns hopplöst nu men Skickar massa styrkekramar till dig!

Hvidis, skönt att höra att det inte bara är jag som är kaninen i förhallandet. Hos oss är och har det alltid varit jag - har inget med jobb att göra, bara det att han har lägre sexlust än mig och det är vâldigt jobbigt att acceptera att det till 90% är jag som far ta initiativet och ofta bli avvisad. Jag har försökt att förklara tesen: ju mer vi gör det, ju mer lust far du, och det funkar ibland... skulle gärna ha sex varje dag, men orkar inte övertala sa mycket... )

• pluttefisa

Ninnispinnis, grattis till employee of the month! Later skitkul!
    Jag är fortfarande gravid ! och var pa första VUL i förra veckan (7v) och sag bebisen och hörde hjärtat! Det var stort och väldigt känslosamt. Svart att fatta att man är gravid innan man ser de bilderna, men nu känns det plötsligt pa riktigt!

Bortsett fran det sa har jag kramper i magen konstant (tydligen livmodern som töjer ut sig) och mar illa i perioder...

Nagon som snart har BIM och eventuellt plussar?

• pluttefisa

Jag fick nidblödning tva dagar innan min vanliga mens skulle ha kommit da jag istället testade positiv. Nidblödningen var som en mini-liten blodfläck och inget mer, sen kom inget alls, och det var allt. Vet inte om det är sa för alla, men man kan ju jämföra med det kanske.

Jag har ocksa finnar i pannan -äckligt- har inte haft finnar sen jag var 13!

Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 3