• Ore

Bebis före/efter bröllopet!! Del 3

Detta kanske är en tråd för mig... I slutet av sep slutade jag med preventivmedel. Efter 10 år med hormoner hade jag ingen aning om hur det skulle gå, men 3 veckor efter att jag annars skulle satt in nästa p-ring fick jag mens (i måndags). Blödningen har slutat, och eftersom min mens verkar vara precis som jag minns från innan jag började med p-piller (4-5 dagars blödning, cirka dagar mellan varje blödningsperiod) så antar jag att ägglossningen kommer någonstans mitt i där?

Får försöka pricka den bättre nästa gång, vi lyckades med att han var på kurs i tre dagar och kom hem strax efter att jag åkt bort äver helgen. Och mitt där fick jag nog ägglossning (om jag räknar rätt...)

• Ore
    blivandefrularsed skrev 2008-10-24 14:37:27 följande:
    Ja, Ore, du har nog hamnat rätt Kolla in här: se.babycenter.com/tools/ovu/ så kan du räkna ut din ÄL. Den brukar komma 10-14 dagar innan mens, men det varierar ju och beror på din cykel.
    Tack!

Verkar som jag har nästa vecka planerad för mig (trevligt med kort menscykel, inser jag...)

Har lovat maken att jag inte ska testa hela tiden. Men jag var stenhård på att hade jag inte fått mens så skulle jag testat nu i slutet av oktober. Så när jag fick mens och talade om att jag inte var gravid, så trodde han att jag inte lyckats hålla mig, utan testat... Haha...
  • Ore

Inte jag heller... Men i likhet med lanovia08 så har jag ÄL framemot slutet av veckan (tror jag). Enligt länken som blivandefrularsed gav mig tidigare i tråden så var det måndag - lördag som gällde, så vi startade igår (snarare övergick från övning till skarp läge...)

• Ore

Det enda jag hittade som var bra att äta i förväg var folsyra, det minskar risken för att barnet får ryggmärgsbråck eftersom det hjälper till vid celldelning.

Sedan är det bra att äta nyttigt överlag, träna för sin egen hälsa och vikt, samt för att orka graviditeten rent fysiskt.

Har du ett hormonbaserat preventivmedel (t.ex. p-piller) så är det bra att sluta med det i god tid, och använda något annat (kondom) och hinna få minst en vanlig mens innan. Då kan du få en säkrare beräkning av när barnet ska födas, annars är det svårt att veta när din ägglossning kom igång.

• Ore
    FruLjungberg skrev 2008-10-29 11:47:50 följande:
    Jo men läkaren kan ändå inte se ngt så tidigt i en gravidtete så man borde vänta en vecka ändå. kan sj vänta en vecka ta ett tst å är det starkare är det en gravidtete som inte blivit till missfall.Har fått fem missfall. 2 st innan anton och tre därefter..Han blir 2 år i februari.
    Tråkigt med så många missfall... Blir ledsen när jag läser det, stackars dig...

Hoppas att det inte var missfall nu.
  • Ore

Trist, Lali2008...

Men det är bara att ta nya tag...

Och grattis till pluttefisa, ifall jag inte sagt det tidigare!!!
    Hoppas att få plus om några veckor jag med.

• Ore

10 ggr/dygn? Kanske om det var snabbisar, men fy vad tråkigt med bara snabbisar...

Endast 0,8 kg??? Tycker jag inte är så litet ändå. Är det på en vecka? Tänk på att de metoder där man rasar flera kilo i veckan så är det mest vätska som man går ner. Att tappa 0,8 kg i fett, som man gör när man är med i vv, är ganska mycket. Tänk dig att 8/10 av ett margarinpaket på ett kilo har försvunnit från din kropp sedan förra gången du vägde dig. Det är bra jobbat!

• Ore

Nix, hade ÄL helgen som var (very nice...) så nu inväntar jag BIM runt den 14/11... Under tiden så får vi väl öva litet, finslipa tekniken inför nästa ÄL om det inte tagit sig.

• Ore
    Godisråttan skrev 2008-11-07 12:49:58 följande:
    En väninnan sa till mig att hon visat positivt redan efter 1 vecka efter sex. Så man kan testa innan???
    Det beror väl på hur snabbt kroppen bygger upp det ämnet som provet reagerar på. En del bygger upp det långsamt, och det tar lång tid att få ett positivt svar. Andra går det säkert snabbare för. Vill man vara säker på att få rätt svar ska man nog inte ta i förväg, men testa kan man ju alltid. Det värsta som händer är ju att man får ett negativt svar fast man kanske är gravid...
  • Ore
    Godisråttan skrev 2008-11-10 08:23:31 följande:
    Suck testade i helgen negativt, vet det är för tidigt att testa men jag tror att om man är gravid så visar det plus tidigt..Får testa för säkerhetsskull om jag inte får min mens om en vecka(runt 17e) men känns som den är på g...Blir så trött påd etta väntande och känslan att tro att man kanske inte alls kan bli gravid...Vet att vi bara har försökt ett kort tag men ändå. Något positivt i det hela är väl attd en som väntar på något gott... man vill ha barn desto mer!
    Jag tror inte alls att det visar plus tidigt. Det beror som sagt på hur lång tid det tar för kroppen att bygga upp det ämnet som man mäter på. Läser man runt litet på forum så finns det många som inte fått sin mens, men testat minus ett ganska långt tag efter att testen borde kunna visa plus.

På samma sätt finns det nog de som bygger upp ämnet så snabbt att de kan testa plus väldigt tidigt. Men testet i sig ska ju fungera runt BIM, och det är för att de allra flesta kvinnor (säkert 80-90%, enligt en normalfördelningskurva vilket brukar användas vid utformning av tester) har tillräcklig halt av det ämnet just då.

En rimlig normalfördelningskurva borde att 5-10% som är gravida kan få plus före angiven testtid, 5-10% (också gravida) får inte plus alls vid angiven testtid, och övriga 80-90% får plus vid de dagar som det står att det ska vara möjligt att testa på.
Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 3