Inlägg från: Tingeling_99_ |Visa alla inlägg
  • Tingeling_99_

Många Thailandstrådar...nystart 9

MrsMunter : Superfin klänning !
    Själv har jag problemet att jag har min uppsydd, men blev gravid....vet inte hur jag ska göra nu, om det går att fixa till den eller om jag måste leta ny.

Vi hade bestämt oss för Buffé, men ångrade oss. Tyckte att det var rätt dyrt för det man får och hur mycket äter man egentligen i Thailand ?!? Jag orkar aldrig mycket när det är varmt och även om man bara tar lite av allt så blir det juh mycket när det är buffé. Och jag vill inte att man ska må dåligt på bröllopsdagen för att man ätit för mycket. Så vi ändrade oss och vill ha hummer eller något annat som känns lite lyxigare. MajBritt rekommenderade oss ändå att ta Buffén för den brukade vara väldigt bra, men jag tror inte jag vill det.

Allt pappersarbete "klart" här ! Iallafall allt iväg skickat till Thailand, så nu är vi på G

• Tingeling_99_

susnik : Vi ska vara på Lanta Sand ! Vi kommer ha ett "vanligt" rum de första nätterna och sen beach front bröllopsnatten och natten efter. Hoppas att det är fint, men vet juh inte än...

• Tingeling_99_

Oss frågade de inte ens, när vi vaccinerade sonen utan han fick bara twinrix. Såg att det skiljer sig väldigt mycket i pris var man vaccinerar sig, vi gjorde på vc och betalade 360 har jag för mig för sonen...

• Tingeling_99_

Jo det är väl bra att åtminstone barnen får twinrix ifall (peppar, peppar) det skulle hända något...
    Det man ska tänka på nu var väl att det hade varit utbrott av Dengufeber, så man får skydda barnen så gått det går från mygg och vi vuxna får spray på oss...

• Tingeling_99_

Vill du ha präst från svenska kyrkan, har jag för mig att det kostade 20 000 baht plus då resa och boende och x antal tuber kaviar. Är inte helt säker, men har för mig att jag läste det på hemsidan så kolla där...
    Själv tycker jag det känns lite konstigt att ha präst på stranden så vi har bar en vigselförrättare...

Angående mörker, så på Lanta vigs man runt 17 innan solen går ner så det blir fint ljus under och precis efter vigseln för bilderna. Har solen gått ner blir det juh kolsvart....

• Tingeling_99_

Näe, det referens brevet är inte som de vill ha det på UD. Tanten på UD var rätt less på att folk använde den mallen.
    De vill ha två personer med namn och adress och person nummer. Per person....

• Tingeling_99_

Susnik : Vad har du beställt för fel papper ? Vi hade missuppfattat och hade hinderprövningen med istället för äktenskapslicencen, men det gick bra ändå....

Vi har mina föräldrar, svärföräldrar och en barndomskompis med sambo följer med oss, men betala får de göra själva Sen är inte vårt bröllop någon hemlighet utan vi annonserade om det förra året på sonens dop så de som ville följa med hade chans att samla ihop pengar. Nu blev det inte så många som följde med pga tidpunkten, men fullt tillräckligt tycker jag.

Vi kommer antagligen skicka in annons till lokaltidningen och sen får väl resten julkort eller något sånt, med strand och brudpar på....

• Tingeling_99_

Vi lämnade in papperna på UD på onsdagen och kunde hämta dem på fredagen. Samtidigt lämnade jag till UD (fredagen) och fick dem hemskickade tis eller onsdag, kommer inte riktigt ihåg...Men jag blev ganska chockad att det gick så snabbt.

En annan sak, kopian på passen som skickas med till Thailand, måste vara en sida per pass och man måste skriva på, under kopian av passet, inte nudda på kopian.

Efternamns ansökan kan du skicka hur tidigt du vill av vad jag förstår, men senast med vigsel intyget.
    Vi håller på och strular med att ansöka om nybildat efternamn, för ingen ville heta den andras Har fått tillbaka en gång för det var för likt ett redan befintligt, så jag hoppas verkligen att vi hinner !!
    Vi vill ha klart vad vi ska heta så vi kan meddela det på bröllopet, men kommer inte ändra förrän vi kommer hem, så det inte blir en massa strul med biljetter och pass och sånt. Är inte helt 100 på hur det fungerar....

Osvic : Härligt ! Vi fick våra i maj (!!) och jag har hållt mig och bara provat den en gång sen dess

• Tingeling_99_

Oj, jag har köpt en klänning till....budade på en på ebay som sys i kina, har velat så fram och tillbaka om jag verkligen ska ha den som jag tänkt, så nu har jag två att välja mellan mindre glad m2b antar jag...

Osvic : Tänker på dig imorgon !

• Tingeling_99_

Vi ska ta ett helt nytt efternamn och blev rekommenderade att inte byta förrän efter vi kommit hem för att slippa eventuellt strul.

• Tingeling_99_

Fick mejl idag att min nya klänning är skickad nu. Runt 12dagar skulle det ta att få den. Ska bli så spännande att se om jag ens kommer i den med min jättemage....

• Tingeling_99_

Jag tyckte pappersarbetet gick väldigt fort. Fick från Skatteverket på någon dag, tog 1 arbetsdag på UD och 1 arbetsdag på Thailändska ambassade, även om man skulle räkna med 3. Sen skickar man papper, fullmakt och passkopior till MB på LD så skickar de vidare dem till Bangkok och allt som ska fixas där. Totalt i Sverige tog det kanske 1,5 v för oss.

Vi kommer göra så att vi får besked om vad vi ska heta i efternamn (eftersom vi tar nytt) och meddelar det vid bröllopet, men ändrar när vi kommer hem. Vill inte risker något...

Susnik : Ja, det är en Kina klänning fast jag köpte den på ebay. Det var jätte smidigt, inte ens den klänninen jag ville ha i auktionen, men jag mejlade en bild och de sa att de kunde göra en sån istället. Billigt, strax över 1000 för klänning och frakt (tull åker jag alltid på på saker från Kina så det tillkommer juh), lite nervös över hur den kommer sitta eftersom jag är gravid, men det kändes ändå som det var ett överenskomligt pris för att chansa....Så svårt oxå eftersom modellerna med klänningarna alltid är som pinnar, inte riktigt min normala kroppsform...

• Tingeling_99_

Min klänning har lämnat tullen nu, så spännande ! Så den borde komma i dag eller i morgon Hoppas, hoppas, hoppas att den passar....

• Tingeling_99_

Tjoho ! Igår kom min klänning, och utan tull Med lite små ändringar kommer den vara helt perfekt

• Tingeling_99_

Chamor : De billigaste biljetterna har nog tyvärr redan gått till mars. Som jag upplever det ska man antingen boka ungefär 1år innan eller bara någon månad innan för att få de bästa priserna om man åker högsäsong. Risken med att vänta är juh att det inte finns några eller att det blir ännu dyrare....
    Vi bokade våra biljetter till december i januari direkt när de släpptes och fram tills för någon vecka sen har det varit ganska dyrt, men nu verkar de ha släppt mer biljetter så priserna har sjunkit igen.

• Tingeling_99_

Susnik: Bra fråga Det är något silkigt material och sen är det spets över, kan se om jag hinner fota den ikväll...Spets är egentligen inte alls jag, men helt plötsligt fick jag för mig att jag absolut skulle ha det, skyller på gravid hormonerna.....

• Tingeling_99_

Vi kommer betala runt 10 000-12 000 för vårt(LD). Antagligen lite mer eftersom kronan har sjunkit så, men det vsar efter mina tidigare beräkningar. För oss ingår

Vigselförrättare
    Gitarrist och sångerska
    Smink och hår och naglar
    Blommor
    Fotograf
    Fyverkerier
    Pappersarbete
    Bröllopstårta

Middagen tillkommer dock

• Tingeling_99_

sardin :Det enda jag vet är att de inte hjälper till med lagliga vigslar, därför gick de bort för oss.

• Tingeling_99_

Jo, dyrare än vad det var tänkt har det blivit för oss också, särskillt nu när kronan sjunkit så

Svar på tråden Många Thailandstrådar...nystart 9