• Miss Elli

Ta min sambos utländska namn?

Min sambo heter Rocha i efternamn, det är ett portugisiskt namn eftersom hans pappa är från Kap Verde. Är det konstigt om jag tar hans efternamn när vi gifter oss när jag är helsvensk?

Tänker att folk kommer undra om jag har utländska rötter och så får jag generat svara nej.

• Svar på tråden Ta min sambos utländska namn?
  • HurraViSkaGiftaOss

Man tar ju oftast mannens namn så det är väl inget konstigt med det.

• lillP

det är väl inget konstigt? gör som du själv känner blir bra. Min sambo har ett dubbelefternamn (kommer från chile), jag kommer inte att ta det utan kommer att ha kvar mitt eget. Dels vill jag inte ha ett långt efternamn och dels tycker jag inte att det passar till mitt förnamn. Finns säkert de som tycker att vi är konstiga som behåller våra respektive efternamn, och de som tycker jag är fånig som inte vill ha hans namn "för att det inte passar", men det struntar jag i

• Cherryblossom

Jag kommer ta min mans utlänska efternamn för att det är vackert! Har själv ett ovanligt namn och jag hade aldrig bytt till Johansson. :-d För mig känns det bra att heta samma sak
    - vi är ju en famillj.

• lillP

min sambos efternamn är också vackert, men passar inte mig

• Miss Elli

Ja, kanske ska man ha båda namnen. Båda våra namn är ganska ovanliga.

Wettergren Rocha blir det i så fall. Hur låter det tycker ni?

• lillP

Det låter bra. Tror du att du kommer använda båda namnen?

• Stjärnblomma

Mitt ex var från Portugal och jag tog hans efternamn. Ärligt talat tyckte jag det blev lite jobbigt till slut med alla frågor om var jag kom ifrån. Inte för att jag tycker det är konstigt om folk frågar, men femtielfte gången man ska förklara blir det lite surt. Dessutom fick jag alltid bokstavera, men det får jag iofs fortfarande eftersom mitt svenska efternamn är ovanligt.

Men Wettergren Rocha låter rätt snyggt tycker jag.

• Anniis

Tycker Wettergren Rocha låter snyggt

• 090208

Ar man ingen familj om man inte har samma namn allihop alltsa..?

• LCDS

Jag ska heta da Silva ..
    Tar bort mitt efternamn helt..
    Persson da Silva låter inte så himla bra kanske :P haha

Svar på tråden Ta min sambos utländska namn?