• mmmalurk

Västeråsbrudar 2009

Hej... Jag gifter mig nu, 080906 i Västerås Domkyrka med festen på Brunnby Gård. Vi har catering - Nyqvarns Gästgifvaregård och Mathias Klinga. Kan varmt rekommenderas.

Vi har gjort det mesta själva när det gäller trycksaker, fixar egen alkohol, egen personal och så...

Lycka till och njut av planeringstiden också.

• mmmalurk

Hej tjejer....

Vi har önskelista, ingen kuvertavgift. Egna barpriser (en spargris där man själv stoppar i vad drycken är värd.

Vi hade gäster från utlandet och valde att skicka ut alla inbjudningar tidigt, i början på mars. Allt var hemligt så alla fick en glad överraskning i brevlådan, även våra föräldrar. Vi blir 60 vuxna och 7 barn totalt.

Ang Domkyrkan valde vi den för att våra 2 barn är döpta där, så det kändes som vår kyrka. Jag kommer från Kolbäck men känner att där vill jag inte vara. Det är 90 m att gå fram.

Serveringspersonalen är handplockad av bekanta som tidigare har jobbat med yrket eller gör det idag. Mitt tips är annars att kolla med Wennströmska och deras restauranglinje. De serverar tydligen gärna på tillställningar och är billiga. De behöver ju erfarenheten.

Ja nu är det nära men jag tror att läget är ok. Jag känner mig lugn i a f. Väntar på att få min möhippa bara, men den blir nog till helgen.

Kram Malin

• mmmalurk

vi har våra "stora" barn vid ett eget bord och de små 2st på gaveln vid föräldrarna. De flesta av våra gäster har valt att fixa barnvakt till sina barn för annars kan de ej njuta av festen. Sedan finns det ett bra rum till barnrum där det finns tv-video-dvd. Vi fixar "saker att göra" samt madrass, kuddar och filtar när det är dax att somna in lite.

Vi har valt färgerna: vit, silver och rött

Vigselprogram gör vi själva också, där jag lägger in psalmerna direkt istället för att ha en psalmbok.

Bordsplaceringen gjorde vi för några veckor sedan. Valde ut personer som vi ville ha på vissa platser och sen placerade vi ut personer efter det. Man vill ju ha "drag" vid alla bord samt att någon alltid ska känna någon i närheten.

Mitt tips om ni ska ha presentation av gäster.... börja nu för de vill du inte göra när våren kommer och det fina vädret är här. Man kan ju alltid radera och ändra under resans gång.

• mmmalurk

Båda dom kyrkorna är ju vackra också.

Hoppas ni väljer vad som känns rätt för er. LYCKA TILL

Festlokalen Stenköket är ju bra. har varit där på bröllop för många år sedan, vilket var lyckat. Annars finns ju Borgbylokalen och den som ligger längre in på vägen (kommer ej på namnet)också bra.

• mmmalurk

Stenköket ligger i Strömsholm - vid slottet på höger sida.

Borbylokalen är fin på sommaren. Det är grönt och lummigt.

Den andra lokalen som jag letade namnet på är Försvarsgården. Den är nästan bättre då det är i markplan, riktigt kök och större och ljusare lokal. Tror den finns med i telefonkatalogen om man vill se den.

Oftast har kyrkor öppet men ring till församlingen o fråga om du vill vara säker. Det är ju inte så kul om man vill komma in. Annars är det nog bara att kliva in

Kolbäck har en i centrum men den ligger i en bostadshus och jag skulle inte vilja vara där. Säby tror jag också har en.

Har också för mig att Calle som driver Säbygubben har någon typ av festlokal som man kan hyra.

• mmmalurk

Vi fick inte boka vår kyrka förrän 9 månader före men festlokalen kan du alltid prelboka och be dem ringa om de får en förfrågan. Så gjorde vi.

Det är svårare att få tag på festlokal i a f i vårt fall.

Ring kyrkan o fråga när du kan boka

• mmmalurk

Jag vet en tjej som är fotograf, som kommer från Kolbäck. Kollar upp lite mer namn o telefonnr till dig under dagen.

• mmmalurk

Säbygubben - Säby Gård o Bär har nr 070-7170219

Fotografen heter Maja Kristin Nylander 076-3405185. Hon är bosatt idag i G-borg men jag vet att hon brukar ofta vara hemma i Kolbäck. Det är värt en försök i a f. Hon har tagit kort på våra kompisar i Sthlm när de gifte sig för några år sedan. Hälsa från Malin på starta-eget kursen så kanske hon minns.

Hon kanske annars kan tipsa om någon bra.

• mmmalurk

jag skulle ringa nu för då hinner du ju hitta någon annan om hon inte kan.

nej- vet inte vad de fick betala

• mmmalurk

Hej tjejer

vi har ju vår fest på Brunnby gård, lovar att jag lägger ut bilder i mitt galleri när bröllopet är över.

Ett tips! Prelboka i god tid. Det kan vara svårt att få det datum man önskar sig. Jag bokade 10 mån före. Birgitta ringde och sa att nu måste du bestämma dig. Det är fler som är intresserad av datumet.

Nu är det bara 1 vecka kvar.....

• mmmalurk

Tänk på att som gäst kostar det också andra pengar för att gå på bröllop. Man lägger kanske ut pengar hos frisör, nya kläder, bröllopspresent. Det kanske blir några som tackar nej pga hög kuvertavgift.

Men jag skulle nog gå iaf det är ju inte varje dag man får gå på bröllop men vi är ju alla olika

• mmmalurk

Hej tjejer...

sitter här och läser lite ikapp. Nu är det bara 2 dagar kvar till vårt bröllop. 080906 Västerås Domkyrka och festen på Brunnby gård.

Har idag gjort färdigt alla bordsdekorationer. Ska packa ihop väskan för barnen, till vår hotellövernattning samt allt annat som ska vara klart. Imorgon fredag är det "bara" festlokalen som ska göras iordning och mina naglar men det känns otroligt lugnt.

Vår fotograf blir Anette på Porträttstudion och det känns kanon. Vi tar kort ute (om det inte regnar) samt inne i domkyrkan och med vår raggarbil.

Bröllopsresan går den 10:e till New York.

På lördag ska vi bara njuta och ha en underbar dag !

Återkommer med bilder och sånt efter bröllopet och kanske efter bröllopsresan.

Kram och lycka till med era planeringar.

• mmmalurk

Ursulas fest har rea i januari..Jag köpte min för 1500 kr istället för ord pris på 5000 kr. Kan vara ett tips

• mmmalurk

Här kommer lite av svaren

Vi har hyrt dukar själva på Västerås Ångtvätt.

Bordsdekorationerna är olika på alla bord då vi har platser som har med oss att göra t ex USA = Bara USA-saker, bilar, flaggor,frihetsgudinnan, nhl-klubba. Sånt man förknippar med den platsen. SPANIEN = sand, snäckor, stenar, spansk dansflicka, spansk peppar, flaggor
    Honörsbordet är klassiskt dukat med pärlgirlanger och ljus.

Bröllopsnatten tillbringas på Stadshotellet tillsammans med våra gäster. Dagen efter äter vi tillsammans brunch.

Frisören har jag bokat här i närheten där jag bor - Hårpalatset

Blommor är beställda hos Blomsterdraken

Vi kunde boka Anette direkt. Pris 1800 kr. Vi tar kort ute i anslutning till Domkyrkan och vid svartån.

Bilder kommer sen

• mmmalurk

Hej

Har lagt in lite bilder från vårt bröllop i Domkyrkan och festen vid Brunnby. Lovar att skriva på bloggen snart om allt hur det var, tips och bröllopsresan till NY.

Fru Tuvesson

• mmmalurk

Nu kan ni läsa om vår dag på min blogg. Jag har försökt skriva så lite och ändå så mycket.

Fråga gärna om ni undrar över nått.

• mmmalurk

Vi var på hotellrummet då vi hade tid innan vigsel och vilade lite, åt sen lunch så vi orkade med allt och bara njöt av vår dag.

Sömmersketips: Atelje Cerise finns i Västerås - en tjej som har hemma och är kanonduktig. Varmt rekommenderas.

Nu har det gått en tid sedan vårt giftemål och förra veckan fick vi korten från fotografen i albummet. Så fina och bra bilder. Tack Annette - p-studion Västerås

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009