• valborg08

Västeråsbrudar 2009

Hej!
    Här är en till västeråsbrud (eller rättare sagt surahammarsbrud) som gärna är med och tipsar och utbyter idéer! Vi planerar att gifta oss den 4/7-09 i Skultuna. Men vår plan är att vara i Rhododendronparken och ha vigseln där. Vi har tänkt att höra med scouterna om det går att hyra scoutstugan och såg att du mysan31 skulle vara där. Jag tror att jag har gjort ett inlägg i din gästbok.

Ha det bra!
    Hanna

• valborg08

Tack för välkomnadet!

Mysan31; Rhododendronparken är den parken som ligger precis brevid scoutstugan. Det är därför som det skulle passa så ypperligt att vara där och ha festen.

Är det någon mer som ska vigas borgerligt och inte vara i stadshuset? Vi hoppas som sagt på att vi ska kunna vara i rhododendroparken i Skultuna men om vigselförättaren inte går med på det så blir det lite problem. Ska kanske ringa och kolla.

• valborg08

Mysan31; När du ringde scoutstugan ringde du till själva stugan då? Har sett på nätet att det finns ett nummer som går till stugan men då kanske man inte får prata med någon som kan svara på frågor om man kan hyra. Menar du att det bara kostar 800:- fredag - söndag? Ingår det något då? Ursäkta mina många frågor men jag blir så ivrig...

• valborg08

Hej igen!
    Jag ser att ni skriver om papper som till inbjudningskort mm. Vad är det för papper ni har använt? Vilket format ska ni ha era inbjudningskort i? Tänkte på det här med att skriva ut dom själv på vanlig skrivare...Men det kanske inte är något problem

• valborg08

Hej igen!
    Jag såg att det var några som funderar på att ha sin vigsel i Säby kyrka. Tänkte bara berätta att vi vara där på bröllop, var tärna och marsalk, i augusti. Det var en jättebra och trevlig präst.
    Sen såg jag också att det var någon annan som hade kollat att ha festen på lövudden men att det var för dyrt. Kolla med finska föreningen, det ligger också på Lövudden men närmare KFUM. De som gifte sig i Säby hade sin fest där och det var en trevlig lokal. De var 81 gäster tror jag och det var varken trångt eller kändes för stort.

Bara ett litet inlägg från mig. Hoppas det kan hjälpa någon.

//Hanna

• valborg08

miss u skrev 2008-10-01 13:34:35 följande:

Hej!Det var nog mig du menade med både Säby och Lövudden. Säby kändes väldigt bra. Vilken präst var det som hade hand om vigseln ni var på? Tydligen är dom 6 st präster som delar på Kolbäcks församling.Fick de ha med sig egen mat och alkohol på Finska föreningen? Måste man ha nån finsk anknytning för att vara där? För oss är det viktigt att man får ha med sig eget, fast det beror iofs på vad dom tar för mat och alkohol förstås.Det är jättebra att få in nya tips. Vi vet ju fortfarande inte om vi får vara vid Hamncafét i Borgåsund än, så vi måste hålla ögonen öppna på andra ställen.
    Marjatta hette prästen. Hon var toppen!
    Du får ha med egen mat och alkohol till Ff. Det enda krav de har är att det måste vara personal från dom som serverar. Det behövs nog ingen finsk anknytning för att få hyra där.

Det är alltid kul att hjälpa till!
  • valborg08

Måste fråga er, hur gör ni med långväga gäster? Vi funderar på att förhandsboka hotell eftersom det förmodligen är power meet den helgen vi ska gifta oss.
    Tänk vad mycket småsaker som jag har börjat fundera på nu när vi har börjat planera mer.

• valborg08

miss u skrev 2008-10-01 16:09:13 följande:

Jag har hört många fina ord om Marjatta. Henne träffade vi i söndags när vi var till Säby kyrka och tittade. Hon känner mina svärföräldrar så det gjorde det ju hela ännu bättre. Hon är gift med nån gubbe som också spelar i Kolbäcks musikkår, liksom min svärfar. Hon verkar helgo, men är inte helt säkert att vi kunde få henne eftersom det är semestertider. Önska kunde man göra iaf. Låter ju kanon om man får ta med sig eget till Finska föreningen. Ligger det nära Mälaren? Jag har en dröm att ha festen nära vatten nämligen. Därför har så många förslag blivit ratade. Vet du vad det kostade och vad som ingick, tänker på porslin och sånt?Såg att ni ska gifta er 4 juli och då lär det vara Power meet ja. Om ni har många långväga gäster är det ju bra att förboka lite rum innan. Vart var det ni skulle gifta er? Har visst missat att lägga till dig i trådstarten.
    Det ligger precis vid vattnet! Tror att de betalade ca 2000:-. Då ingick allt porslin, dukar, bord, stolar och städning.

Vi ska ha vigseln i skultuna i rhododendroparken och sen ha festen i scoutstugan i skultuna. Därför funderar vi på att förhandsboka brukshotellet i skultuna.
  • valborg08

miss u skrev 2008-10-02 08:02:38 följande:

Det låter ju riktigt intressant! Helt klart värt att kolla upp. Kostade serveringspersonalen nåt extra? Hyrde dom flera dagar eller bara lördag? Om vi ska vara där får jag väl lägga ner tanken att vi ska komma till festen med svärföräldrarnas båt/flotte. Fast då kan kanske sambon få sin dröm om limosin förverkligad. Det verkar ju inte alltför långt till Lövudden från Finska föreningen heller, så långväga gäster kan bo där.. och vi med i bröllopssviten. Hmm, nu fick jag massa tankar och idéer! TACK!
    De hyrde bar fredag Men fick komma in och duka i ordning på torsdagen. Eftersom de står för städning så behöver man ju bara ha en dag. Tror i och för sig att de hade kvar mat och alkohol till dagen efter. Serveringspersonalen kostade utöver men det gjordes lite "under bordet" så att säga De hade gäster som bodde både på Lövudden och på campingen så det är ju inte alls så långt. Och jag tror att du skulle kunna komma med båt eller flotte. De har ju egen strand!

Ska nog ringa brukshotellet och kolla upp priser och om det är bokat till när vi ska gifta oss.

Mysan 31; Vi hittade nummret och har varit dit och kollat och även bokat! Det visade sig att min sambo har gått i samma klass som dottern till den vi bokade av Skultuna är inte så stort!
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009