• miss u

Västeråsbrudar 2009

Det gick kanon med inbjudningskorten! Nu är själva utseendet i stort sett klart. Får vi bara klart med Hamncafét så är även texten nästan klar. Ska bara fila på texten till "flikarna" som ska vara på kortet istället för att informationsblad. Ikväll ska vi åka till Erikslund och kolla på tapet till trycksakerna och borden. Hur mycket tror du går åt till borden? Vi tänkte titta på Bauhaus och Runes färger. Är det nå fler som har tapeter där ute? Nisses?

Får se om jag ringer nå mer till Hamncafét idag. Sambon ville att jag skulle göra det och höra om jag kunde få telefonnr till nya ägaren eller att hon hör av sig. Känns som vi måste få besked snart, för allt annat bygger ju på festlokalen såsom mat, transport, fotograf osv. Känns bara jobbigt att ringa igen. Usch...

Det är ju en mardröm att tänka om ingen vill vara toastmaster. Det är ju trots allt en rätt så stor uppgift. I värsta fall får man väl själv ta tag i det, eller muta nån. Huvudsaken är ju trots allt att man blir gifta med varandra och det är man ju redan när festen börjar så då kan inget gå fel. Svårt att tänka så när allt inte går som man tänkt.

MoonGirl skrev 2008-10-26 22:34:59 följande:
    miss u skrev 2008-10-26 11:49:00 följande:
    Hur gick det med inbjudningskorten?Jag frågade aldrig om något pris för brudbukett nr 5. Den bukett med rosor och hjärtan på tråd mm skulle hamna på mellan 1200-1500 kr i alla fall. Hoppas din svärfar vill vara toastmaster!! Vi har ju inte fixat någon toastmaster ännu, panik!! Eller vi har ju inte frågat någon heller, men vi känner att det är dags att fråga någon snart!! Tänk om INGEN vill vara toastmaster då? Hur ska man göra då??
  • miss u

Hoppas du får tag i dom idag. Ska hålla tummarna! Själv har jag hållt på i över två månader för att få besked om vi kan få vara i den lokalen som vi vill. Har väl ringt minst 5-6 gånger, så det börjar bli tjatigt nu. Dom håller på att byta ägare och det är dom gamla ägarna jag har pratat med och dom kan inte lova nåt eftersom de nya ägarna bestämmer hur det blir till sommaren. Skulle behöva besked snarast eftersom allt annat hänger på om vi får vara där eller inte. Man vill ju kunna planera. Så det känns lite hopplöst. Ska väl försöka ta mig i kragen och ringa idag, även om det tar väääldigt emot. Känns inge kul att ringa när jag i stort sett redan i förväg vet att jag inte kan få nå vidare besked.

Barret skrev 2008-10-27 08:01:21 följande:
    Norpans mamma:Det var nog smart av er att boka lokal och sånt så tidigt.. Vi hade inte riktigt planerna att gifta oss redan nästa år så jag trodde jag hade gott om tid. Sen ändrade vi oss och nu står vi här mitt i planerna, ganska kul även om det känns som att vi måste hitta den där lokalen ganska snart. Vi har i stort sätt bara bokat kyrkan än så länge men jag hoppas vi hittar en lokal som vi kan boka under veckan. Hur går det med era planer då? *nyfiken*MoonGirl: Så de kan fixa den hela två storlekar, det viste jag inte! Ligger Ruths på stan här i Västerås? Snacka om att jag har noll koll. Kanske får ta mig dit och höra vad de säger och kolla om de har något utbud av gravidklänningar... Det finns ju en risk för att jag inte kommer behöva någon sån klänning utan "klarar mig" med en vanlig.. men jag hoppas ju på den stora magen! miss u:Nej de hörde aldrig av sig och jag missade att ringa precis innan de stängde. Ska göra ett nytt försök att få tag på dem idag! Håll tummarna :o).
  • miss u

Igår gjorde jag bara en modell av vanliga vita papper för att jag skulle få en hint om hur det skulle se ut. Måste köpa svart papper också innan jag kan göra nåt på riktigt. Men det är riktigt kul att ha kommit igång!

Vi är väl ute efter nån vinröd tapet, som ska matcha till rosorna i min bukett. Får se om vi hinner till Nisses också, annars får det bli en annan gång.

Om man räknar med att ett bord för sex personer är två meter långt. Då räcker ju en rulle till 5 bord, alltså 30 personer. Är det rimligt?

MoonGirl skrev 2008-10-27 09:58:12 följande:
    miss u skrev 2008-10-27 07:51:01 följande:
    Vad kul att det gick bra med inbjudningskorten! Du får visa dem sedan, är så nyfiken på hur det blev! Svårt att veta hur mycket tapet som går åt till borden. Jag var ut till Rusta i lördags och tittade på tapet, men jag hittade ingen tapet på Rusta som jag gillade. Jag får helt enkelt leta vidare efter tapet (om det blir så att vi vill ha tapet som löpare till borden). Rustas tapetrullar var i alla fall 10 m och varierade lite i pris, från 89-149 kr. Jag tror att Nisses kan ha tapet, ni kan ju kolla där också. Annars kommer jag inte på några fler ställen än Runes och Bauhaus. Lycka till! Blir det svartvit tapet av något slag som ni är ute efter?!Ja, det kommer att bli en mardröm om ingen vill vara toastmaster. Det gäller att komma på någon person först, någon person som skulle kunna klara av rollen. Det ordnar nog sig (får man hoppas!)Ja, hoppas ni får besked om hamncafét snart!! Jag håller verkligen tummarna!!
  • miss u

Nämen åååhh vad kul att du fick tag i dom. Grattis eller vad säger man! Hoppas det smittar av till mig. Tack för dina uppmuntrande ord. Dom värmde verkligen. Har känt mig lite depp över att ringa, men nu känns det bättre. Egentligen skulle jag bara vilja att det dyker upp ett mail där det står att vi får vara där och att allt går att fixa. Önsketänkande...

Om det är nåt mer som du skulle börja titta på så är det väl frisör och fotograf isf. Vi har inte bokat fotograf och håret ska en kompis fixa. Annars är det ju inte så mycket mer.

Vi ska ha tapeter på bordet istället för löpare i tyg. Det kommer förhoppningsvis bli billigare och vi ska dessutom ha samma tapet som detalj på alla trycksakerna.

Barret skrev 2008-10-27 10:15:15 följande:
    miss u:Tack för att du höll tummarna, det funkade!! Det var ledigt. Känns som att drömen precis gick i uppfyllelse. Vi ska träffa dem nästan vecka och planera lite :o). Jag är så glad! Nu ska jag verkligen sitta här hela dagen och hålla tummarna för din skull. Kom igen, du klarar att ringa! Förstår att det känns lite hopplöst men du fixar det här! MoonGirl:Åh jag måste verkligen ta mig ner dit någon dag och prata med dom. Känns lite konstigt att titta på gravidklänningar bara när jag inte ens har ett frö som gror i magen. Men ja, som sagt, förhoppningsvis blir det ändring på det snart. Alla: Är det någon mer man behöver fixa inom en snar framtid. Jag har bokat kyrka och lokal och tittat lite på ekonomin. Börjat fundera på klänning men får nog vänta lite med den... Bör jag boka frisörtid kanske? Något annat?
  • miss u

Verkar som du får kasta lite hårdare om turen ska träffa mig. Var ingen som svarade när jag väl ringde. Så surt! Nåja, får göra ett nytt försök i morgon.

Vårt färgtema är vitt, svart och vinrött. Eller vitt och svart är klart. Den röda färgen beror lite på vad vi hittar för tapet.

Portättstudion på Oxbacken är väl typ den mest populära om man kollar på bröllopsfoton i tidningen. Har för mig att dom tar 1800:- för en timmes fotografering. Har inte koll på vad man får mer, men det står säkert på hemsidan.

Barret skrev 2008-10-27 10:39:07 följande:
    miss u:Jag hoppas också att det smittar av sig :o) *kastar iväg lite tur genom datortrådarna*.Frisör får jag ta och boka, måste bara komma ihåg det :o) Fotograf är lite svårare. Har en kollega som fotat endel och som jag faktiskt har frågat.. Han ville fundera på det lite så jag väntar... Smart grej det där med tapeten! Finns ju så himla mycket fint att välja på! Vad har ni tänkt ha för tema/fäger?Alla:Vilken fotograf har ni anlitat? Vad kostar det och vad får man då?
  • miss u

Vi kom iväg till Erikslund. Var bara på med vinterkappan och cykla iväg. Vi cyklar överallt. Ska väl inte nämna vad vi gjorde på vår första gemensamma semester. (Jo, cyklade... 37 mil på en vecka)

Vi hann med Runes färger, Nisses och Bauhaus. Bauhaus stänger kl 20, annars hade vi aldrig hunnit dit. Det verkar som 10 m är standardlängd på tapetrullar. Vi hittade maaassa fina tapeter, allra helst på Runes, men inte alls i den färgskala vi ska ha. Så det slutade med att vi köpte lite julgrejer på Nisses istället. Förhoppningsvis hinner vi åka förbi Silvan idag eller senare i veckan. Var svårare att hitta tapet än vad jag trodde!

Tanken är just nu att jag ska ha vinröda rosor i buketten. Helst 12 st. Men man hinner väl säkert ändra sig med det också är jag rädd för.

Vilken cateringfirma ska ni använda er av, som hyr ut candilabrar?

MoonGirl skrev 2008-10-27 20:30:35 följande:
    miss u skrev 2008-10-27 10:12:18 följande:
    Hur gick det idag på Erikslund? Hann ni med till Nisses också? Hoppas det gick bra idag när ni var iväg till Erikslund!Svårt att veta om hur många tapetrullar som går åt, men 10 m är det standard på tapetrullar?Ja, det är ju kul att ha kommit igång med inbjudningskorten mm. Jag köpte lite papper idag på stan (var på stan med Tessisen idag, som du vet). Nu ska jag testa att göra lite inbjudningskort! Tänkte du välja vinröda rosor i din brudbukett?
  • miss u

Jag har inte tänkt så långt som på candilabrar än, men var intressant att veta var man kan få tag i det. Ska ni ta allting från Arbhage? Dom verkar vara riktigt duktiga. Är möjligt att vi anlitar dom om det inte finns porslin och sånt på Hamncafét (om vi nu får vara där). Ska ju kolla med ett cateringföretag i Hallstahammar också där sambons bror har kontakt med ägaren.

MoonGirl skrev 2008-10-28 09:02:02 följande:
    miss u skrev 2008-10-28 07:43:41 följande:
    Arbhages catering hyr ut candilabrar (i nysilver). De har 3-armade och 5-armade candilabrar. Jättefina! Har fått kort på dem Säg till om du är intresserad av att se hur de ser ut!
  • miss u

Vi har inte kollat Colorama än. Var första gången vi var iväg och tittade på tapeter igår. Sambon var rätt så inställd på innan vi åkte att vi skulle hitta på en gång, medan jag var lika inställd på att vi inte skulle hitta. Klart man måste kolla runt på alla ställen innan man bestämmer sig. Det blir nog Silvan ikväll om vi hinner/orkar. Hittar vi inte där blir det Colorama. Tack för tipset!

Hur långt har du kommit med inbjudningskorten? Läste att du börjat för länge sen. Är dom i stort sett klara nu?

Barret skrev 2008-10-28 10:08:53 följande:
    Har ni varit på Colorama och kollat på tapeter (det som ligger bakom Coop vid Ängsgärdet)? Dom har ju ett ganska stort utbud... miss u skrev 2008-10-28 07:43:41 följande:
  • miss u

Låter som du har kommit igång riktigt bra med andra ord! Jag ska också göra alla trycksaker själv. Tycker det är så kul med sånt, så jag längtar tills jag får sätta ihop allt. Kommer säkert svära en del, men kommer bli så bra till slut, hoppas jag iaf. Vi kommer också skriva en liten kort text om varje person i festhäftet. Ett släktträd hade ju varit en kul idé. Blir kanske lite komplicerat i mitt fall då min svärfar är plastsyssling till min svåger (min systers man). Hängde du med på den?

Alla: Idag har jag fått mer besked om Hamncafét! Pratade med den gamla ägaren som sa att den nya skulle ta över redan 1 nov. Han skulle ringa till henne omedelbart och nämna mitt namn så hon skulle ringa upp mig. Hoppas hon gör det snart! Verkade inte vara några problem att ta med egen alkohol och mat (enligt den gamla ägaren) så jag hoppas att den nya inte har nåt emot det heller. Sambon ska åka till Tyskland om lite drygt en vecka och shoppa inför bröllopet så det vore bra att få besked tills dess. Känns som det börjar släppa lite iaf!

Barret skrev 2008-10-28 12:51:41 följande:
    Jag har kommit så pass långt att jag har köpt allt material till samtliga trycksaker. Har tänkt att göra både inbjudningskort, vigselprogram, festprogram och tackkort själv. Är lite fundersam på om jag ska göra ett till litet häfte med bordsplacering och en liten "berättelse" om varje gäst. Vem som är släkt med vem så att alla kan ha koll. Fick tipset av en kompis som varit på ett bröllop och hon tyckte det var lite mysigt. Layouten på utsidan av inbjudningskorten är klar och jag har ett "moment" kvar innan jag kan sätta ihop dem. Förhoppningsvis blir jag klar med alla framsidor ikväll. Insidan ska vi väl börja fila på snart också. Tänkte skicka ut inbjudningarna efter nyår. De andra trycksakerna har jag bara en idé om än så länge :o)miss u skrev 2008-10-28 11:02:55 följande:
  • miss u

Tack för alla lyckönskningar om Hamncafét. Det känns som det kommer att lösa sig trots all väntan. Det är ju ändå över 8 månader kvar tills det är dags så det finns tid att fixa med allt.

Igår var vi till Silvan (det tredje stället) och kollade på tapeter. Hittade egentligen inte det som vi letade efter men kommer nog ändå köpa en grå/svart tapet där som var fin. Vi var ju ute efter en vinröd, men det går inte att få tag i nå fina. Så antingen kommer texten i inbjudan bli vinröd eller så blir själva kortet vinrött istället för svart så vi får in den färgen ändå. Det kommer bli så fint.

Moongirl: Sambon kommer åka till en liten by som heter Burg. Ligger typ 5 km från Puttgarden. Man tar båten dit från Rödby i Danmark. Jag har följt med dit ett par gånger förut, och det finns typ bara affärer med sprit där. Vi har kommit på två namn till drinkarna som vi ska ha till försäljning på festen. Ena är Ulrikas raggningsdrink och den andra är Micaels raggningsdrink. Det är dom drinkarna som jag försökte ragga upp honom med och viseversa. Och det funkade ju bra!

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009