• PL080802

Safari eller Sydamerika?

Hejsan,vi gifte oss för ett par veckor sedan och var på en kortare resa i Europa några dagar. Nu planerar vi en längre resa februari 2009. Vi har kollat på en kombinerad safari/strandresa till Kenya/Zanzibar men det känns dyrt. Någon som varit på en liknande resa? Vi kan också tänka oss Sydafrika för safari. Ett annat alternativ är Sydamerika så om någon har tips på resmål där vore det toppen. Vi söker lite äventyr samt strand/relax (+ ev besöka städer i Sydamerika). Har rest en del i Asien där jag tycker man får mycket bra värde för pengarna.

• Svar på tråden Safari eller Sydamerika?
  • chamor

Jag är uppvuxen i Kenya och var i Sydafrika i Januari. Jag tyckte att när vi var i Sydafrika så var det högt gräs och man såg inga djur. Naturen däremot var otroligt storslagen i SA. Kenya (masaii Mara) är fantastiskt helst när det inte är allt för torrt. Inträde i Krüger var betydligt billigare än Masaii Mara dock.

Boka helst inte paketresor som brukar vara sjukt dyra utan boka flyg och boende separat.

Två veckor för oss i Sydafrika kostade nog typ 10 000 per person inkl flyg och boende. Men då hyrde vi typ mest hus/stugor och inga hotell vistelser..

• Mrs Spencer 2b

Jag bor i Sydafrika och har varit pa safari flera ganger. Den basta tiden att aka ar under varan vinter - juni till Augusti da ar det svalare sa djuren ligger inte bara och sover i det hoga graset. Jag var senast till en privat game reserve inne i Krugerparken i mars och vi sag bara en brakdel av det vi sag i augusti forra aret. Men en del jag kanner har sett mycket sommartid ocksa (September - maj), sa det ar svart att saga. Och andra sidan ar det ju mycket trevligare vader i januari da man kan ligga vid poolen och sola ocksa. Januari ar varmaste manaden sa rakna med hetta Under vintermanaderna ar det dessutom malariafritt.

Efter vart brollop i april nasta ar ska vi spendera 5 dagar med min familj och slakt i kruger sa jag hoppas vi far se nagra djur, men det gor vi nog

10,000kr for resa och boende later fantastiskt!! Bra ordnat!! Var bodde ni inne i Kruger? Du far garna ge mi tips om ni bodde pa nat bra staller da jag just haller pa att kolla pa olika alternativ. Vi blir 20 personer.

• Ickaflicka

Har varit i Kenya och på Zanzibar, det är en fantastisk resa som jag verkligen rekommenderar. Jag säger som chamor, om du tycker att det är dyrt så har du säkert tittat på Sverige-bokade paketresor, plocka hellre ihop din resa själv! Jag kan tipsa om ett bra hotell på Zanzibar som ägs av svenskar och är billigt, de kanske kan tipsa dig om fler ställen och kanske någon safariarrangör!

(Jag drömmer också om sydamerika, så jag kan inte tipsa dig om det ännu, men förhoppningsvis kommer jag dit snart!)

Lycka till1

• chamor

Mrs Spencer 2b skrev 2008-08-26 10:38:19 följande:

10,000kr for resa och boende later fantastiskt!! Bra ordnat!! Var bodde ni inne i Kruger? Du far garna ge mi tips om ni bodde pa nat bra staller da jag just haller pa att kolla pa olika alternativ. Vi blir 20 personer.
    Min man jobbar på resebyrå och vi bokade biljetter ganska tidigt och min bror (du kan få kontakter om du vill) hade bokat allt boende på plats i Sydafrika eftersom han jobbade där...
  • Mrs Spencer 2b

Jag skulle garna vilja aka till Zanzibar och mottager garna info om det svenskagda hotellet

Jag glomde att saga i mitt forsta inlagg att Safarisemester ar det mest fantastiska man kan gora!! Naturen, djuren, lukterna, maten, folket - det gar helt enkelt inte att beskriva!!!

• Tooticki

Hej,

Jag och min make är också väldigt sugna på Afrika (safari, bestigning av Kilimanjaro, dykning på Zanzibar, besöka vingårdar i Sydafrika etc). Vi valde dock att boka vår bröllopsresa till Sydamerika. Vi ska till Chile och Argentina och reser om mindre än två månader (wiiiiiiiiiiii!). Flygresor till Sydamerika är ganska dyrt men å andra sidan är det billigt att vara där (du kan få en taxichaufför att köra runt och vänta på er hela dagen för 50 usd).

Vår flygresa går på 23 000 kr tur och retur för båda men då har vi inte letat billigaste priset eftersom vi hade presentkort vi ville nyttja. Vi har kollat upp hotell och man kan få en svit på ett bra hotell för 1000 kr/natten i Argentina.

I Chile finns det hur mycket som helst att göra, vi ska upp och vandra i bergen, besöka nationalparker med gejsrar och varma källor, dyka, besöka små byar etc. I Argentina ska vi åka runt till vingårdar och prova vin och äta god mat.

Beroende på vart ni ska så bör ni tänka på att det kan bli enormt varmt där vid den tiden på året, i Santiago är det ofta runt 40 grader då. Vi reser på våren och då är det mellan 22-25 grader vilket vi tycker är perfekt om man ska orka göra saker.

• Mrs Spencer 2b

Tack Ickaflicka - har kollat webbsidan och det ser underbart ut!! Ska definitivt forsoka aka dit inom det narmsta aret!!!

• Ickaflicka

Kul! Hälsa till dem!

• PL080802

Tack för alla tips, verkligen uppskattat! Bokade precis en resa till Sydamerika, Brasilien och Argentina som jag kan avboka till imorgon. Fortfarande osäker om det blir safari eller Sydamerika alltså:). Jag har varit i Sydafrika (Cape town) och tycker att landet erbjuder en bra mix av vackra miljöer, god mat och vin samt safari. Dock vill vi ju se mycket djur och möjligheterna för det verkar vara sämre än i tex Kenya. Har även varit i Kenya (dock ej på safari)och tycker att landet är ok. Sydamerika har nog finare stränder än Afrika och det är definitivt billigare. Buenos Aires är en av de coolaste städerna jag har varit i så åker gärna tillbaka. Svåra beslut. Några tips på bra hemsidor, hotell, researrangörer? Tack på förhand!

• Utomlands 2008

PL080802:
    För de som tycker om att resa självständigt på en tajt budget är Sveriges största backpackingsajt outstanding som informationssajt!
    www.backpacking.se
    Men den är inte så tillämpbar om man reser charter/all inclusive och liknande...

Själv var jag i Rio de Janeiro, dess omgivningar och Iguacu (fantastiskt vattenfall som du säkert känner till på gränsen mellan Argentina o Brasilien) i ca 4 veckor härom året - under karnevalen. Underbart!

Svar på tråden Safari eller Sydamerika?