• Melis

En vecka tog det att få nytt efternamn..

Ja, from med idag så bär jag min älskades efternamn...

Vi gifte oss den 2 aug men eftersom bröllopet var utomlands så lämnade jag in blanketten om namnändring förra tisdagen, och idag när jag ringde så sa dem att dte var klart! Så imorgon får jag mitt nya personbevis!

Lycklig!!

• Svar på tråden En vecka tog det att få nytt efternamn..
  • FruRålin080808

Det var snabba ryck! Vi gifte oss 8/8 och jag har inte fått något än..Ska ringa i morgon...

• Melis
    FruRålin080808 skrev 2008-08-26 22:19:02 följande:
    Det var snabba ryck! Vi gifte oss 8/8 och jag har inte fått något än..Ska ringa i morgon...
    Ja, gör det. Jag ringde mer för att jag var nyfiken och då sa hon att handläggningstiden ligger på tre veckor men hon skulle kolla hur långt den hade kommit och då var den redan klar!
  • Freckles

Oj, det var snabbt! Hoppas det går fort för mig också sen så kanske jag hinner ändra mitt pass och min biljett iallafall. De skulle vara så mysigt att få åka på bröllopsresa i mitt nya namn!!

• Lilla7an

Jag gifte mig 10/8 och har ännu inte fått hem några papper. Men jag loggade in på skatteverket i tisdags och då stod det Englund där!
    Nu väntar jag bara på att få papper från vägverket och nytt ICA-kort, MedMera-kort, tankkort osv. Nytt Visa-kort har jag redan fixat, men kan ju inte aktivera det än eftersom det måste vara samma namn på körkortet.

• Freckles

E det nån som vet hur lång tid det tar att få nytt pass och körkort? Och Visa kortet för den delen?
    Tack.

• lillaj

Igår fick jag papper från vägverket om nytt körkort och vi gifte oss 9 aug så det tog lite tid. Än har jag inget fått från skatteverket på att namnändringen är genomförd. Övergår successivt till nya namnet så tänkt om man inte fåt byta men det borde väl inte vara några problem att ta sin mans efternamn väl?!

• Freckles

Det finns ju ingen anledning till att inte få byta namn när din man heter det. Så tror absokut inte att du tagit ut nått iförväg. De e ju mer när man tar ett namn som inte finns i släkten eller i fel led, som man brukar bli nekad.

Jag gifter mig 6/9 och vi åker på bröllopsresa 12/11 och skulle verkligen vilja ha bytt namn i passet då. Men resan e bokad i mitt gamla så ska kolla upp om det går att ändra det överhuvudtaget, annars får ja resa i mitt nuvarande. Skulle bara vara så mysigt att resa i samma namn tycker jag.

• lillaj

Men iom att jag fått från vägverket måste ju namnändringen kommit dem till kännedom på något sätt eller så borde inte det vara via skatteverket eller?

Freckles skrev 2008-08-28 15:26:14 följande:
    Det finns ju ingen anledning till att inte få byta namn när din man heter det. Så tror absokut inte att du tagit ut nått iförväg. De e ju mer när man tar ett namn som inte finns i släkten eller i fel led, som man brukar bli nekad. Jag gifter mig 6/9 och vi åker på bröllopsresa 12/11 och skulle verkligen vilja ha bytt namn i passet då. Men resan e bokad i mitt gamla så ska kolla upp om det går att ändra det överhuvudtaget, annars får ja resa i mitt nuvarande. Skulle bara vara så mysigt att resa i samma namn tycker jag.
  • Freckles

Jo, det klart att de e så! Tänkte inte på det, men hur hade de annars veta.
    Fick du ett nytt körkort av Vägverket bara el blanketter på att göra ett nytt? (man vill kanske ta ny bild)

lillaj skrev 2008-08-28 15:39:14 följande:
    Men iom att jag fått från vägverket måste ju namnändringen kommit dem till kännedom på något sätt eller så borde inte det vara via skatteverket eller?
  • Lilla7an

Jag var på banken förra måndagen och då beställde jag ett nytt Visa-kort trots att namnbytet inte var klart. Det kom redan på torsdagen så det gick jättefort. Men när jag aktiverar det kan jag inte använda det gamla och eftersom körkortet har mitt gamla namn kan jag inte använda det än. Det funkar ju i terminaler men inte när man måste skriva under. Nu när jag loggade in på banken så sotd mitt nya namn där. :)

Kollade på ICA och Coop i går och det verkade som om de skulle skicka ut nya kort automatiskt. De kollar av mot skv regelbundet.

Vad det gäller körkort så får man ut en blankett som man fyller i och skickar in. Där klistrar man även dit ett foto. Jag passade på att ta ett nytt senast jag hade varit hos frisören...

• Freckles

Tack Lilla7an! Nu blev jag lite klokare. Vad bra att man kan söka nytt Visa kort innan namnbytet är klart!

Svar på tråden En vecka tog det att få nytt efternamn..