• Simone B

Sista minuten?

Från början hade vi inte tänkt åka på någon bröllopsresa direkt efter bröllopet, men nu börjar vi ångra oss... Tänkte kanske att vi skulle önska oss pengar till en resa och sedan ser vi hur långt det räcker. Men med det upplägget kan vi ju inte boka i förväg (dessutom kanske det börjar vara lite sent nu i alla fall...?), så frågan är om vi skulle kunna ta en sista minuten? Antingen charter eller flygstol, spelar egentligen ingen roll.

Vi gifter oss i början av januari och det skulle väl vara aktuellt att åka kring den 7:e januari. Gärna till solen två veckor.

Vad tror ni? Kan det funka? Brukar det finnas mycket restresor då? Hur brukar de ligga prismässigt? Är det något vi borde tänka på när det gäller sista minuten? Och hur gör man...? Bara åka ut till flygplatsen och ta första bästa lediga platser till något trevligt ställe eller...?

Hjälp vad mycket frågetecken! Behöver råd...

• Svar på tråden Sista minuten?
  • socker86

Ni kan ju alltid önska er resecheckar från tex Fritidsresor (eller annat önskat bolag) från gästerna. Det skrev vi i våra inbjudningar så folk kunde mixa om dom ville eller bara köpa resecheckar eller hur dom nu kommer göra, det vet jag inte.
    Det ska tydligen finnas några hemsidor som auktionerar ut resor i sista stunden men för oss nordbor så är det populärt att åka till värmen mitt i vintern så kolla dej för redan nu.
    Vi bokade våran bröllopsresa till Thailand i mitten på januari (gifter oss 1:a november) och det var väldigt tight med platser. Och det var för snart 2 månader sen.

Ja vi fick som vi ville om du undra, första klass, och bröllopssvit i två veckor i Thailand *ler*

• silvera

Vi gifte oss 16 december 2006, och hade inte någon bröllopsresa planerad. Två veckor senare var min man utan jobb, och vi kunde ta en sistaminuten. Det var helt omöjligt, det fanns en resa till Egypten för typ 20 000, en till Mauritius för 58 000 och så Teneriffa som var billigast, för ca 7000. Bara för att det är sista minuten är det inte extra billigt... vi hade väl hoppats lite på att resorna skulle vara jättebilliga, men de var det inte.
    Å då hade vi ringt till alla flybolag, och alla resebyråer, eftersom man inte kan beställa på nätet, om man ska åka dagen efter. Vi åkte den 2januari, och alla resor var slut. Min man som hade betalt hela bröllopet, valde Teneriffa.
    Vi hamnade helt åt helsicke, i ett gammalt betonghotell, längst ner på Teneriffa. Helt värdelöst. Det var den absolut värsta resan vi gjort tillsammans. Särskilt som min man helt plötsligt blev hypersnål, fast vi hade pengar med oss som vi hade fått i bröllopspresent att göra något kul för. Men istället skulle det sparas. Vi åt ute fyra gånger på två veckor, varav två gånger var på en kinakrog, där de hade buffé för 5euro... romantiskt, not...

Så jag kan inte rekommendera er att åka på bröllopsresa i sistaminuten i januari, eftersom hur många som helst vill åka då. ( tänk jul-ledigheter, och trettondags-ledighet)Bättre att betala mer, för att vara säkra på att ni hamnar där ni vill. Å en del ställen ska man ha vaccinationer också. Vi hade kunnat välja Indien också, men hade inte vaccinerat oss. Annars hade jag nog gärna åkt dit, eftersom det är billigt där.

• silvera

Måste tillägga att jag tänkte mig bröllopsresan som jätteromantisk, solnedgångar, härliga middagar med vin, mycket sex osv... Å det hade ju inte vi på våran hemska resa till Teneriffa.

Men efter den katastrofala resan har vi varit i Edinburgh, Prag, New York, Amsterdam mm, så vi har tagit igen bröllopsresan flera gånger om, så jag ska inte klaga...

• Freckles

Ni kan ju önska er resecheckar på Ticket, då kan ni åka med vilket resebolag som helst via dom. Kanske bättre än att boka upp sig på bara Fritidsresor el liknande om de inte har den resan ni vill ha.

Vi har rest sista minuten ofta och alltid varit nöjda, kanske kan ni inte få bröllopssviten direkt men om det är bara för att komma iväg så kan det absolut lyckas.
    I januari är väl dock många svenskar trötta på ruskvädret och sugna på sol, så kanske att solresorna då inte är så billiga...

• PennyJenny

Jag har inget belägg för det här, men jag upplever det som att numera får man rabatter och billigare om man bokar tidigt istället för som förr sent och att det därför också finns mindre sista minuten resor, i alla fall på vintern. Såhär års upplever jag det som att det finns lite mer billiga sista minuten resor men då har man ju också hela medelhavet där det fortfarande är varmt och därmed ett stort utbud. Kan man då dessutom åka nu efter skollov och liknande så finns det mer att välja på och därmed billigare priser. På vintern är ju utbudet starkt begränsat om man inte ska åka långt som till Thailand, Mexico eller något liknande. Och de resorna är ju inte billiga från början direkt och de är resor som folk tenderar till att köpa tidigt och det blir färre restresor kvar.

Det är så jag upplever det när man pratar med vänner, läser och resebranchen osv.

Personligen skulle jag nog ha väntat med en resa till våren eller så och vetat att det blir bra. Hellre se fram emot något som blir bra än kasta sig iväg på något som blir sådär halvdant. I alla fall på ens bröllopsresa.

• silvera

Jag håller med PennyJenny,
    att det blir billigare resor, om man bokar tidigt.

• Det stora Blå

"Simone B"

När de svenska skolorna har börjat i januari så sjunker priserna på resor fram till sportlovsveckorna i februari. Och särskilt före den 25 januari innan alla julpanka har fått sin lön (extra särskilt före barnbidragen den 20).

Att åka strax efter trettondagen är spec. roligt eftersom dels alla juldekorationer finns kvar i storstäderna, och även på mindre orter, plus att det är rea på shoppingen nästan överallt.

• erika26

Jag åker aldrig mer till egypten. Det skrämmande. Då rekommenderar jag er att åka till Gran Canaria! Det nedåt Puerto Rico!

• Simone B

Tack för alla svar! Nu fick jag verkligen en del att tänka på... Planen är ju efter trettonhelgen, när skolorna börjar och ingen har pengar kvar (som Det Stora Blå skriver), så kanske är det lättare just då än när Silvera åkte...? Grejen är också den att det antagligen är lite sent att boka en vanlig resa nu i alla fall... Men man vill ju inte känna att det blir helt fel, det är ju i alla fall en bröllopsresa!

Finns det fler med erfarenhet av restresor omkring den 7-8 januari?

• Det stora Blå

Bara för att shoppa har jag åkt till London och till Berlin efter 13-dagen på nyåret.
    I år hade vi bokat en resa till London i januari, men den blev tyvärr inte av. Även hotellen är billiga då med spec-priser om man bara bokar flygstolar.

• Krokodill

Ta en färjetur till Tallin och bo på ett av alla superfina spahotell! Det är jättebilligt med behandlingar i Estland! Då kan ni ju spara "resan" tills det finns bättre utbud eller ni vet hur mycket pengar ni har att röra er med och beställa en resa!

Svar på tråden Sista minuten?