Inlägg från: ThePlupps |Visa alla inlägg
  • ThePlupps

Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?

Jag har samma problem... känner att jag på sistone glidit ifrån de som var nära för några år sedan. De jag är nära är redan gudmödrar åt min dotter. Jag frågade min syster men hon kan inte vara min tärna för hon är gift. Enda sättet för mig att ha henne är att min svåger är marskalk och det vill inte min m2b. Så antingen väljer jag en av de vänner jag har från förr eller så kommer jag att skippa det helt just för enkelhetens skull. Jag kommer att ha min dotter och min systerson som brudnäbbar.

• ThePlupps

Just det, jag kan ha min syster om hon går själv utan marskalk.. det är också ett alternativ.

• ThePlupps

Så här står det i "vett-&-etikett" ang tärna. Går ju säkert att bortse från det...

"Tärnor (och marskalkar) brukar vara ogifta, eftersom de går bredvid varandra uppför altargången och det anses ej vara passande att en gift kvinna/man går uppför altargången med någon annan än sin äkta make/maka bredvid sin sida. Är tärnan och marskalken gifta med varandra eller är förlovade går det bra att de båda är tärna/marskalk.

Är tärnan ensam utan marskalk vid sin sida kan hon vara gift. Hon kan också välja att komma in i kyrkan strax före föräldraparen och sitter på första bänk till vänster och går fram till bruden när det är dags att ta hand om brudbuketten eller ordna med släpet. Den senare varianten är en internationell sed, maid of honour, eller på svenska hederstärna."

Gäller ju även för marskalk
    "Marskalken, liksom tärnan, brukar vara ogifta då de går tillsammans uppför altargången och är man gift är detta lämpligt att göra endast med sin äkta make/maka."

Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?