• Hösten2009

Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?

ÄR det fler än jag som har fruktansvärt svårt att välja tärna?
    Jag har en väldigt komplicerad kompisskara och är rädd att de ska bli ledsen över att inte bli vald.
    Jag kommer ha en tärna på mitt bröllop, och jag vet inte vilken av mina kompisar jag ska välja till denna uppgift.
    Väljer jag ena kompisen blir den andra troligen ledsen som dessutom är släkt med varandra på långt håll.
    Jag är helt enkelt rädd att det sak bli mer konflikter mellan alla som inte riktigt kommer överens i vanliga fall. Eller ska jag välja en kompis som jag inte umgåts med på 4 år, som jag gick gymnsiet med. Eller ska jag välja barndomskompisen jag bodde i samma by med som liten men flöt ifrån varann efter gymnasiet?
    Jag är så snurrig så jag vet inte hur jag ska tänka längre...Jag bor ju dessutom så långt bort ifrån mina närmaste vänner.

Kan du berätta om hur du valde din tärna och varför just denna person?
    Har du valt ut några speciella uppgifter till denna person eller ser ni det mer som att det blir en ära för personen att ställa upp?
    och hur frågade du denna person om detta?

• Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?
  • Lillsnufflan

Att bli tillfrågad om att vara tärna är självklart alltid en stor ära oavsett om man hjälper till med några övriga praktiska göromål kring bröllopet eller ej. Tärnans uppgift är traditionellt att vara ett stöd för bruden på bröllopsdagen. Hon kan hjälpa till med påklädning, hålla brudbuketten när man växlar ringar under vigseln, rätta till släpet och lugna darriga nerver. Dessutom brukar hon hålla ett tal under middagen och ordna möhippa. Visst kan hon/de hjälpa till även inför bröllopet om hon/de har tid och man har den relationen att man brukar hjälpas åt med saker i sitt dagliga liv.

• mysifer

beroende på hur stort bröllop ni ska ha så kan du ju ha två tärnor så riskerar du inte att de två första du nämnde blir ledsna över att inte bli valda.
    vi visste först inte hur vi skulle göra med tärna och best man eftersom jag inte har så många nära vänner. vi hade funderingar på att ha våra mammor som vittnen eller liknande och helt skippa de rollerna.
    men så gick jag med här och fick kontakt med en tjej som nu är en väldigt nära vän så då kändes det självklart att hon skulle vara min tärna. som tur är så tackade hon ja

• Sebastiána

Min syster hade två tärnor. Hon valde mig och hennes bästa vänninna.

Om jag gifter mig hoppas jag att hon vill vara min.

• Lillsnufflan

Jag själv hade inte särskilt svårt att välja tärnor. Min lillasyster som jag står väldigt nära var självklar, liksom min barndomsvännina som jag visserligen inte har umgåtts jättemycket med de senaste åren men hon betyder fortfarande väldigt mycket för mig och jag vill verkligen ha henne där.

• Tx2

Jag valde sex tärnor då jag inte kunde välja, sambon har en marskalk...
    Har ett kompisgäng som förutom mig består utav fem fantastiska tjejer. Vill verkligen ha med dem under förmiddagen och jag vet att dem vill vara med mig under dagen. Kunde inte välja mellan någon utav dem. Dessutom har jag en gammal vän som jag har börjat umgås en hel del med igen. Hon blir oxå en tärna då hon är mitt val av vittne plus att hon är mamma till brudnäbben.

• Hösten2009

vi kommer ha ett litet bröllop på ca 50 pers, ej kyrkligt.
    men vill ha tärna och bestman ändå.
    bestman är bestämt men inte tärna... sjukt svårt val.

• Bröllop 2009

Jag har valt tre tärnor, min lillasyster, min sambos syster samt min bästa vän. Dock har jag en liten fråga, jag kommer att stå för deras klänningar, men är det sed att jag även står för hår och makeup för dem?

• Lillsnufflan

Hösten2009 skrev 2008-09-01 13:46:59 följande:

vi kommer ha ett litet bröllop på ca 50 pers, ej kyrkligt.men vill ha tärna och bestman ändå. bestman är bestämt men inte tärna... sjukt svårt val.
    50 gäster är väl inte särskilt lite? Och borgerligt eller kyrkligt har väl heller inget med huruvida man vill ha tärnor och marskalkar att göra?
  • pandis81

jag kommer att ha två tärnor. eftersom jag inte har någon egen syster så har jag valt min dotters gudmor och min sambos lillasyster. (som visserligen är som min egen också)

• Sebastiána

Hihi...min M2B får det svårare. Han hade en självklar kandidat innan, nu har två kompisar till dykt upp, plus att hans båda söner då kommer att vara 18-20 och alltså också skulle plats som marskalkar. Hmmm...då skulle jag ha en tärna och han 3-5 marskalkar.

Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?