• Hösten2009

Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?

ÄR det fler än jag som har fruktansvärt svårt att välja tärna?
    Jag har en väldigt komplicerad kompisskara och är rädd att de ska bli ledsen över att inte bli vald.
    Jag kommer ha en tärna på mitt bröllop, och jag vet inte vilken av mina kompisar jag ska välja till denna uppgift.
    Väljer jag ena kompisen blir den andra troligen ledsen som dessutom är släkt med varandra på långt håll.
    Jag är helt enkelt rädd att det sak bli mer konflikter mellan alla som inte riktigt kommer överens i vanliga fall. Eller ska jag välja en kompis som jag inte umgåts med på 4 år, som jag gick gymnsiet med. Eller ska jag välja barndomskompisen jag bodde i samma by med som liten men flöt ifrån varann efter gymnasiet?
    Jag är så snurrig så jag vet inte hur jag ska tänka längre...Jag bor ju dessutom så långt bort ifrån mina närmaste vänner.

Kan du berätta om hur du valde din tärna och varför just denna person?
    Har du valt ut några speciella uppgifter till denna person eller ser ni det mer som att det blir en ära för personen att ställa upp?
    och hur frågade du denna person om detta?

• Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?
  • Tx2

Brukar räcka med äran att bli tilltänkt. Mitt löjligt stora (10% av gästerna) brudfölje på den borgliga vigseln står själva för kläder, hår o make up.

Bröllop 2009 skrev 2008-09-01 13:54:30 följande:

Jag har valt tre tärnor, min lillasyster, min sambos syster samt min bästa vän. Dock har jag en liten fråga, jag kommer att stå för deras klänningar, men är det sed att jag även står för hår och makeup för dem?
  • brud080808

Här blir det troligen tre tärnor, mina två bästar vänner (kan inte välja mellan dem) och min partners syster, som får gå hand i hand med vårt barn

• 27juni2009

Jag skippar tärna helt o hållet, delvis för att det är svårt att välja..... Det är ju ett alternativ

• Hösten2009

Lillsnufflan - var av 10 av dom är barn under 10 år. Dom flesta är 4 år men även några 2 åringar.

• Soon and very soon

skippar tärna , känner inte att jag har någon självklar, min toastmadame får hjälpa till o lugna mina nerver...

• br2be

vem vill du helst ha med dig bröllopsdagen? som håller koll på saker och håller dig sällskap. Och som du kommer ha roligt med under dagen?
    Välj den som stämmer in på frågorna.

• gusdanima

Åh, jag har precis samma problem. Har två kompisar som jag verkligen vill ha som tärnor, men en tredje som jag vet skulle bli besviken om jag inte frågar henne... Suck, ibland känns det som om ens eget bröllop handlar mer om andra människor än sig själv. Förstår inte varför folka ska tycka så mycket....

• misskungsholmen

Vi har ca 75 gäster men ville ändå ha ett lite brudfölje, endast de som behövs vill vi ha där och då blev det bara en av varje. Jag har en lillasyster, hon blir tärna, enkelt beslut och dessutom den som jag vet uppskattar det mest. Min blivande har valt en av sina bästa vänner, de har följt varandra genom lumpen, universitetet och nu samma jobb. Fundera på vilka som skulle uppskatta uppgiften och sedan vilka som bara känns självklara så kommer nog beslutet att klarna, gör det inte det så välj ingen och säg till dem alla som du ville ha att du tyckte att x antal personer blev för mycket så nu är alla på samma nivå och hoppas att de skall njuta av festen som enbart gäster istället. De kommer att förstå..

• Nalle Puh 40

Jag valde min syster därför att hon helt enkelt betyder mer för mig än var någon kompis kommer göra någonsin, hon är bäst

• oktober18

Vi har flera goda vänner som hjälper oss under dagen men ingen tärna eller marskalk eller näbbar.

Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?