• Hösten2009

Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?

ÄR det fler än jag som har fruktansvärt svårt att välja tärna?
    Jag har en väldigt komplicerad kompisskara och är rädd att de ska bli ledsen över att inte bli vald.
    Jag kommer ha en tärna på mitt bröllop, och jag vet inte vilken av mina kompisar jag ska välja till denna uppgift.
    Väljer jag ena kompisen blir den andra troligen ledsen som dessutom är släkt med varandra på långt håll.
    Jag är helt enkelt rädd att det sak bli mer konflikter mellan alla som inte riktigt kommer överens i vanliga fall. Eller ska jag välja en kompis som jag inte umgåts med på 4 år, som jag gick gymnsiet med. Eller ska jag välja barndomskompisen jag bodde i samma by med som liten men flöt ifrån varann efter gymnasiet?
    Jag är så snurrig så jag vet inte hur jag ska tänka längre...Jag bor ju dessutom så långt bort ifrån mina närmaste vänner.

Kan du berätta om hur du valde din tärna och varför just denna person?
    Har du valt ut några speciella uppgifter till denna person eller ser ni det mer som att det blir en ära för personen att ställa upp?
    och hur frågade du denna person om detta?

• Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?
  • ThePlupps

Jag har samma problem... känner att jag på sistone glidit ifrån de som var nära för några år sedan. De jag är nära är redan gudmödrar åt min dotter. Jag frågade min syster men hon kan inte vara min tärna för hon är gift. Enda sättet för mig att ha henne är att min svåger är marskalk och det vill inte min m2b. Så antingen väljer jag en av de vänner jag har från förr eller så kommer jag att skippa det helt just för enkelhetens skull. Jag kommer att ha min dotter och min systerson som brudnäbbar.

• ThePlupps

Just det, jag kan ha min syster om hon går själv utan marskalk.. det är också ett alternativ.

• Skåne09
    br2be skrev 2008-09-01 15:21:14 följande:
    vem vill du helst ha med dig bröllopsdagen? som håller koll på saker och håller dig sällskap. Och som du kommer ha roligt med under dagen?Välj den som stämmer in på frågorna.
    Håller med dig helt. Välj inte utifrån vem som uppskattar det mest eller mest vill. Välj utifrån dig. Min tärna är min väninna sen universitetstiden och den som jag vet att jag kommer ha roligast med under klänningsshopping, under drink- och planeringskvällar, och inte minst under bröllopshelgen (förutom min m2b...) Egoval rakt igenom men så är det också jag som ska gifta sig och inte systrar eller vänner som förväntar sig si eller så. tänk på dig och sluta tänk så mycket på hur alla andra kommer ta det.
  • valkyriana

Jag valde tre !!! tärnor från början- för att jag kunde inte välja.
    En ny vän
    Min äldsta vän
    och min syster.

Den nya vännen var ett stoort misstag. Kände henne tydligen inte tillräkligt väl. Hon totalpajjade möhippan och vi är inte vänner längre idag. (Hon var inte heller tärna på bröllopet)
    Fick en ny möhippa av mina andra tärnor.

Ta någon du verkligen känner och litar på. Någon du gått igenom mycket med som du "vet" kommer vara vän med resten av livet.

• Vill nu
    ThePlupps skrev 2008-09-01 19:27:36 följande:
    Just det, jag kan ha min syster om hon går själv utan marskalk.. det är också ett alternativ.
    Har aldrig hört talas om att hon inte skulle få vara din tärna eller gå in med marsalken, bara för att hon är gift?! Läste någon stans att det är bara ett stort missförstånd att tärna och marsalk som har partners på annat håll inte får gå in tillsammans, utan att det är helt OK även om de är gifta på skilda håll...
  • Vill nu

Kanske ska svara på frågan oxå!

Valde min bästa väm till tärna. Vi bor i varsin landsända, och pratar/träffas inte så ofta längre, men det är alltid som vanligt när vi gör det. Kan inte tänka mig något bättre stöd!

Hade dock fler alternativ... Sambons brors flickvän, eller min brors flickvän, men de är så unga att det kändes lite osäkert.. Tänk omde inte ens håller ihop tills bröllopet!

• nni

Hösten 2009; Jag har själv hur svårt som helst att välja mellan systrar och vänner. Vet ganska säkert att 4 st vill vara brudtärnor. Tror jag håller mig till en brudtärna själv (lillasystern). För kan inte välja ut bland dom andra. O 4 kanske blir för många.
    Så jobbigt, en av de svåraste besluten för mig definitivt...!
    Förresten liksom dig så blir det giftemål då hösten 2009, det närmar sig sakta men säkert.

Om jag ska försöka ge ett råd, skulle jag välja en kompis du fortfarande umgås mycket med. Gärna sedan en tid tillbaka. Men "helt enkelt bästa vännen"?

• Tidsmaskin

Jag har också problem att välja. Är "närmast" flera stycken, men vill bara ha en. Funderar på att skippa det helt, men det är ju det där med att det blir roligare om man har någon vid sin sida under förberedelser osv. En svår nöt att knäcka!

Men jag håller med alla kloka som säger att man ska välja helt utifrån sig själv.

• valkyriana

Var inte utan tärna!!!! Det var helt underbart att dela förmidagen med mina tärnor!! Usch vad tomt det hade varit tt göra det själv. Nej jag rekomenderar starkt tärna. Hon är ju med i förberedelserna och allt! Provar klänningen med dig, sitter hemma hos dig och delar på en flaska vin och dlar dina tankar angående bröllopet.

• Troll1

Min tärna är inte den jag känt längst, men hon är ganska nygift själv och bra att bolla idéer med. Hon vet vad det vill säga.

Svar på tråden Tärna, hur väljer man?!? Hur valde du?