Vilken bra tråd!
Jag har ganska svår IBS, diagnostiserad för ca 5 år sedan, sjukskriven på heltid just nu. Det är verkligen jättejobbigt! Jag har gått upp mycket i vikt pga detta, för jag kan inte äta så mk grönsaker och nyttigheter, blir sämre av för mk fibrer helt enkelt. Men lite fibrer måste ju tarmarna få jobba med annars blir jag i stället förstoppad och det är inte heller kul. Jag växlar mellan diarré och förstoppning och har dessutom _alltid_ ont, mer eller mindre, men alltid ont. Jag har fått olika mediciner, som fungera sådär, och i perioder bättre , i perioder sämre. Det som är värst är just när magen är sådär uppblåst så att man ser ut att vara höggravid samtidigt som man har sjuuukt ont. Då tar jag en tablett som heter propavan. Den ska hjälpa gaserna att komma ut. Inolaxol är ett bulkmedel som också har fungerat ok ibland men inte alltid.
Vad gäller mat vet jag att lök, vitlök, bönor, linser, paprika, kål, allt som är gasbildande, är big no no. Sedan finns det sånt som går ibland och ibland leder till totalkaos.
Maten kan man ju ändå göra ngt åt, men det stressrelaterade, det är värre! För tyvärr så reagerar ju IBS-magar ofta på stress. I alla fall är det så för mig.
Alla tips på det där med att få magen mindre svullen m ottages med tacksamhet! Vill kunna känna mig fin på den stora dagen utan att se gravid ut.
(faktum är att jag denna höst har köpt ett par gravidjeans som regleras med resår i midjan och kan bli större eller mindre beroende på dagsformen, bästa köpet någonsin!)