Någon som varit i Oman?
Vad tyckte ni? Vad är bra resp. dåligt? Är befolkningen lika jobbig där som i egypten/turkiet etc?
Skulle vilja veta mer om det här lite udda resmålet...
Mvh Cecilia
Vad tyckte ni? Vad är bra resp. dåligt? Är befolkningen lika jobbig där som i egypten/turkiet etc?
Skulle vilja veta mer om det här lite udda resmålet...
Mvh Cecilia
Hej,
Jag har inte varit där men är sugen på att åka dit. Har en väninna vars föräldrar bott där i många år nu (hennes pappa är pilot åt en shejk) och hon gillar det skarpt. Trevliga människor, fina stränder etc. Oman är ett ganska rikt arabland varför det skiljer sig ganska mycket mot länder som t ex Egypten. Det ska vara bra dykning där också säger dem som vet. Även vacker natur, ökenområdet Wadi Guhl t ex.
Tooticki:
Ja jag har också fått en känsla av att de inte alls är lika påträngande som i egypten, marocko osv som jag aldrig skulle vilja besöka av just den anledningen.
Vad jag vet är det bara solresor som kör charter dit?
Vi ska iväg på en välbehövlig resa första eller andra veckan i oktober och jag funderar på olika alternativ. Har aldrig varit ute såhär sent förut men vi har tänkt hoppa på något billigt erbjudande eller sista minuten är grundtanken.
Oman verkar spännande..
Ska ni verkligen välja charter? Är det inte roligare att boka flyg och hotell separat och slippa "Sällskapsresan..."-känslan
Jag gillar charter upplever det inte alls som sällskapsresan filmerna, så var charter FÖRR. Vi åker alltid charter för smidighetens skull, bokar aldrig mindre än 4 stjärnigt hotell helst 5 stjärnigt och det sållar bort de allra flesta andra i flygplanet så man brukar inte märka att man åker charter men däremot har man tryggheten allt är fixat med transfer det finns hjälp att få om det skulle behövas osv.
Ok, det låter bra. Vi bokar i princip aldrig charter så jag är ovan
Ja det brukar vara sådana som du som är mest skeptiska *ler menande*
Men åh vart kan man åka! Har ca 15.000 i resebudget plus fickpengar, ska vara borta en vecka max 6 timmars flygning.. Tips?
Vill ni ha sol och bad? Eller går det lika bra med en mysig stad?
- La Gomera är jag sugen på, verkar underbart, Fuerteventura ska ju också vara bra
- Warsawa, Budapest, Riga, Prag, Wien, Tallinn tycker jag annars verkar spännande
menorca, sicilien eller nån mysig grekisk ö, typ santorini kanske?
Oman är ett billigare emirat jämfört med t ex Dubai.
Jag föreslår resmålet Polis på Cypern. Kort flygtid, solsäkert i oktober, fina hotell, och INTE turistigt.
- " Location.The Hotel Anassa is located in Polis, Cyprus, within 500 metres of its own private beach, three kilometres from Latchi and seven kilometres from the town centre.
Hotel Features. The hotel is built as a typical Greek village and overlooks the ocean.
Contemporary in style, it offers two outdoor pools and a Roman-style thalassotherapy spa with indoor pool and treatments including retreats, detox programmes and beauty treatments. Other amenities include 24-hour room service, airport transfers (surcharge), express check-in and check-out and currency exchange.
The Anassa Hotel offers the main Helios restaurant which serves Mediterranean dishes, the Amphora serving a complimentary buffet breakfast and local dishes, and the candlelit Basiliko restaurant with contemporary national cuisine. There is also a poolside bar, lounge bar and a café. " -
Oman ar jattefint och exotiskt, inte alls lite anpassat och turistigt som Dubai. Skall finnas jattemanga fina hotell i narheten av Muscat sjalv har jag bara varit pa kortare utflykter da men tyckte landet var jattefint.