• kärålajn

Kan man göra så här? :)

Vad är ert bästa tips för att hålla ett "billigt" bröllop?
    Så här långt har jag kommit i planeringen!

Kyrka: Gratis, jag är medlem i Svenska Kyrkan
    Klänning: Tradera eller hyra.
    Kostym: Gubbens svarta från sonens dop är perfekt!
    Ring: Gubben har en redan, bara att gravera.. min från Guldfynd på avbetalning på 250:-/månad
    Blommor: Nån billig bukett från Interflora eller nått.
    Hår: Mosters kompis som är frisör kan fixa gratis.
    Inbjudningskort: Till 50 pers ca. 500:- (kan bli billigare om jag gör dom själv kanske..)
    Fotografering: Bekant kan fota.
    Resa: Kusinen kan vara chaufför till/från kyrkan med AVIS-bil. :)
    Musik/DJ bröllopsfest: Hittar nog nån billig på Blocket som spelar alt. nån kompis till min bror. :)

Istället för att folk ska ge en massa kristallskålar, tallrikar å glas som ändå bara kommer samla damm så får dom betala 200:- per skalle (alltså kuvertavgift)in på ett konto som vi använder till att betala mat och dryck till bröllopsmiddan för. :)
    Vill folk supa till det mer på festan kan man ha 'öppen bar'.

Fler tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 22:40
    Okej, har diskuterat litegrann detta med kuvertavgift här hemma...

MÅSTE man ha en 3-rätters?
    Kan man bjuda på nått lätt och sen ha en stor fest bara efteråt?
    Som present kan man ju be folk lägga valfri summa i en låda som man använda pengarna till en resa eller nått efteråt?

• Svar på tråden Kan man göra så här? :)
  • Lakritspuck

Det låter bra tycker jag.

Jag tror dock att festen kan gå på mer än 200 per person men om ni klarar att täcka upp för det som kostar mer bör det vara lugnt.

Lycka till!

• Miss Biii

När det gäller buketten har jag hört att det är billigare om man inte nämner att det ska vara bröllopsbukett. Sen kan du ju köpa sidenband el liknande i en tygaffär, om du vill linda om skälkarna.

Om du hittar någon som kan spela lite musik så kan man ju alltid be någon av gästerna med stor skivsamling att komplettera DJn

Jag tänker så det knakar, vill gärna hjälpa!! Har än så länge inget eget att planera, så det är kul att hjälpa andra. Ska fundera så återkommer jag.

Lycka till!

• Sebastiána

Om man gifter sig på våren/sommaren kan man plocka en egen bukett. Vilda blommor eller rosor från egen trädgård funkar fint!

• Tit

Det låter toppen tycker jag. Min kompis gjorde min bukett av buntrosor. Den blev jättefin. Du har inte räknat med underkläder och porton till inbjudningskorten... Korten kan annrs bli billigare om du gör själv. -Hård utsida från panduros rea (köp stora och klipp till) och printa insidan på vanligt papperVet inte vad du menar med öppen bar, men 10kr bar är ju toppen. Om ni vågar så ta ingen avgift men be om bidrag på önskelistan. Så är ni lite mer inom "vett och etikett". Du har inte heller räknat med lokal men det finns billiga på landet.
    Till billigare ny klänning kan jag rekomendera monsoon.co.uk De passar perfekt på "vuxna kroppar med lite kurvor) Inte för jag vet nåt om dig, bara ett tips.
    Lycka till!

• smilez

Klänningar finns billiga att KÖPA (jag betalade bara 2000 för min och det är nästa års kollektion som just kommit in). Kolla in på www.zariatelje.com. Butiken finns i Degerfors!

• Tooticki

Det kan vara svårt att fixa inbjudningskort, kuvert och frimärke för 10 kr/st. Dessutom är det sällan billigare att göra själv då materialet är dyrt att köpa.

Hur ställer sig folk i er omgivning till kuvertavgift? Vet att inte alla gillar det...

• didis

Så era vänner skall skaffa kläder, betala resa och ev boende plus att de skall betala för mat och dricka?

För min del är det att bjuda med armbågen.

Hellre hade jag väntat med bröllopsfesten och inte behövt snåla så mycket, även om också jag tillhör "lågbudgetarna" här på BT.

• Alanya

Ett litet tips ang. brudbukett. Jag har hört att de lägger på bara för att det är en "brudbukett" så om du kan beställa en bukett men inte säga att du ska gifta dig kanske det blir billigare =)

• Dsy04

Didis

förlåt att jag lägger mig i men jag tror att du har missat nåt

hon köpper kläder själv
    hennes sambo har redan en kostym

är det inte så att resa o boende för gästerna stå, har de råd betalar man har de inte råd eller vill inte betala res o boende så är det bara tacka nej.

sen finns det de som hjälper de med håret, bil , o fotografering kan vara vem som helst för de flesta har digitalkameran.

alltså av ca 50 personer canske "5" ska hjälpa till de med saker o ting

sen 200 kr kvertpris är inte mycket.

Svar på tråden Kan man göra så här? :)