• kärålajn

Kan man göra så här? :)

Vad är ert bästa tips för att hålla ett "billigt" bröllop?
    Så här långt har jag kommit i planeringen!

Kyrka: Gratis, jag är medlem i Svenska Kyrkan
    Klänning: Tradera eller hyra.
    Kostym: Gubbens svarta från sonens dop är perfekt!
    Ring: Gubben har en redan, bara att gravera.. min från Guldfynd på avbetalning på 250:-/månad
    Blommor: Nån billig bukett från Interflora eller nått.
    Hår: Mosters kompis som är frisör kan fixa gratis.
    Inbjudningskort: Till 50 pers ca. 500:- (kan bli billigare om jag gör dom själv kanske..)
    Fotografering: Bekant kan fota.
    Resa: Kusinen kan vara chaufför till/från kyrkan med AVIS-bil. :)
    Musik/DJ bröllopsfest: Hittar nog nån billig på Blocket som spelar alt. nån kompis till min bror. :)

Istället för att folk ska ge en massa kristallskålar, tallrikar å glas som ändå bara kommer samla damm så får dom betala 200:- per skalle (alltså kuvertavgift)in på ett konto som vi använder till att betala mat och dryck till bröllopsmiddan för. :)
    Vill folk supa till det mer på festan kan man ha 'öppen bar'.

Fler tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 22:40
    Okej, har diskuterat litegrann detta med kuvertavgift här hemma...

MÅSTE man ha en 3-rätters?
    Kan man bjuda på nått lätt och sen ha en stor fest bara efteråt?
    Som present kan man ju be folk lägga valfri summa i en låda som man använda pengarna till en resa eller nått efteråt?

• Svar på tråden Kan man göra så här? :)
  • didis
    Dsy04 skrev 2008-09-05 16:27:49 följande:
    Didisförlåt att jag lägger mig i men jag tror att du har missat nåthon köpper kläder själv hennes sambo har redan en kostym är det inte så att resa o boende för gästerna stå, har de råd betalar man har de inte råd eller vill inte betala res o boende så är det bara tacka nej.sen finns det de som hjälper de med håret, bil , o fotografering kan vara vem som helst för de flesta har digitalkameran.alltså av ca 50 personer canske "5" ska hjälpa till de med saker o tingsen 200 kr kvertpris är inte mycket.
    Jo det är just det, vill man att gästerna skall ha råd att komma eller inte? Det är inte bara kuvertavgift som skall betalas utan också resa, ev boende och egna kläder så det är inte 400 kr/par utan kanske snarare 1000-3000kr/par det kostar att gå på bröllop beroende på klädval, reslängd och boendealternativ.

De flesta av gäster lägger ut pengar i den storleksordningen, speciellt om bröllopet är i en annan stad, och att då inte bjuda på mat och dricka tycker jag är snålt. Jag hade hellre väntat ett år och sparat ihop pengar.

Men ni får göra som ni vill, jag hade aldrig hört talas om kuvertavgift innan jag började på BT. Det finns bättre sätt att hålla matkostnaden nere enligt mitt sätt att se, tex knytkalas.
  • Dsy04

didis

jag har aldrig varit med på kvertavgift heller men
    det finns det som har det som alternativ.

jag gifter mig bjuder på mat o drinks men brölloper kommer att vara 4 timmars ifrån mina vänner varför? om jag valde denna ställe var det pga av den sagolikt slott

det många som tackade nej i att komma för att de har inte den ekonomi eller vill inte lägga pengar för resa+boende.

sen är det upp till brudparet hur de vill ha det o var man vill ha det o gästerna väljer ja eller nej.

• EhjärtarE

Jag har varit på ett bröllop med kuvetavgift i sommar, tyckte inte det var konstigt eller oartigt alls. Pengarna som vi skulle lagt på present la vi på kuvertavgift istället, det är väl inget konstigt med det?

Hur mycket man lägger på ett bröllop som gäst är väl helt upp till en själv, boende och kläder behöver inte bli så dyrt alls, det beror ju på hur man ordnar det...

• Lakritspuck

Om man tar en vanlig stressad livspusselmänniska så är det nog jobbigare att behöva fixa en massa mat inför en fest än att lägga 200 kr varav åtminstone en del skulle man ändå ha lagt på present.

När brudparet dessutom är studenter så förstår ju folk att man inte har ekonomi till att bjuda på allt.

Om man har någon gammal farmor eller så som man tror skulle ta illa upp kan man prata med den personen innan inbjudningarna skickar ut och förklara hur man har tänkt.

• kärålajn

Oj!
    Hade ingen aning om att kuvertavgift kunde röra upp så starka känslor!
    Nåväl, ska väl förklara VARFÖR kuvertavgift är något som passar oss.

1. Jag går hemma på föräldrapenning till hösten -09 med sonen på 5 månader.
    2. Sambon studerar.
    3. Jag vill inte ha saker som bara ska samla damm nånstans och inte komma till användning.. tycker man ska sätta pengar på annats isåfall.

Jag är väl också av den sorten att blir man BJUDEN på bröllop så ska man inte behöva betala.. fast, å andra sidan, ingen gäst kommer ju dit tomhänt så dom där 150-200:- dom lagt ut på presenten hade man ju kunnat köpa mat & dryck för.
    Att spara är inget alternativ tyvärr, har som sagt en liten gosse som behöver sin mat/blöjor/kläder osv. :)
    Så resonererar jag.

• feministbrud

Jag hade ingen bukett utan bara tre blommor som mina tärnor band ihop med saker jag hittade hemma. Titta gärna i mitt galleri!

• BrudSeptember2008

Jag gjorde egna inbjudningskort, 23 st och det gick på 500:- med portot.

• kärålajn

Okej, har diskuterat litegrann detta med kuvertavgift här hemma...

MÅSTE man ha en 3-rätters?
    Kan man bjuda på nått lätt och sen ha en stor fest bara efteråt?
    Som present kan man ju be folk lägga valfri summa i en låda som man använda pengarna till en resa eller nått efteråt?

• Tit

Det tycker jag är en bra ide!
    Nästa helg ska jag på en bröllopsfest med lättare mat och medhavd dricka. Jag tror att det kommer bli världens ös!

• kärålajn
    Tit skrev 2008-09-06 22:57:40 följande:
    Det tycker jag är en bra ide!Nästa helg ska jag på en bröllopsfest med lättare mat och medhavd dricka. Jag tror att det kommer bli världens ös!
    Det blir det garanterat!
    Du kan ju meddela mig hur det gick och vad ni bjöds på! :)
  • shakynose
    kärålajn skrev 2008-09-06 22:40:28 följande:
    Okej, har diskuterat litegrann detta med kuvertavgift här hemma...MÅSTE man ha en 3-rätters?Kan man bjuda på nått lätt och sen ha en stor fest bara efteråt?Som present kan man ju be folk lägga valfri summa i en låda som man använda pengarna till en resa eller nått efteråt?
    [/citat]
    Hmmm, om alla gästerna bor nära och kan äta ordentligt innan bröllopet så visst. Opretentiöst och enkelt. Men risken är att gästernas energi tar slut fort och festen dör då alla drar hem eller till Sibylla.
    didis skrev 2008-09-05 16:37:08 följande:
    [citat]
    Jo det är just det, vill man att gästerna skall ha råd att komma eller inte? Det är inte bara kuvertavgift som skall betalas utan också resa, ev boende och egna kläder så det är inte 400 kr/par utan kanske snarare 1000-3000kr/par det kostar att gå på bröllop beroende på klädval, reslängd och boendealternativ.De flesta av gäster lägger ut pengar i den storleksordningen, speciellt om bröllopet är i en annan stad, och att då inte bjuda på mat och dricka tycker jag är snålt. Jag hade hellre väntat ett år och sparat ihop pengar.Men ni får göra som ni vill, jag hade aldrig hört talas om kuvertavgift innan jag började på BT. Det finns bättre sätt att hålla matkostnaden nere enligt mitt sätt att se, tex knytkalas.
    Håller med dig i det mesta, men knytis för långväga gäster är ju lite opraktiskt i jämförelse med en kuvertavgift;)
    Kan tycka att det vore bättre att spara lite pengar till en stor fest om det nu är vad man vill ha!
    Visst vore det praktiskt om man kunde bestämma vad andra ska lägga sina pengar på men det är ju inte riktigt så det ser ut! När man blir bjuden på ett bröllop planerar man in det i semesterplaner, lägger ut pengar på resa och boende, sedan vill man ju vara lite fin själv också även som gäst. Sedan lägger man lite tid och omsorg på att hitta en present som man VILL ge brudparet. Själv skulle jag nog avböja vänligt men bestämt till att åka tvärs över riket för att gå på knytkalas och lägga pengar i en burk. Verkar inget kul alls tycker jag personligen!

Men ni känner ju era gäster bäst och vet vad de gillar så det blir nog bra. Men tänk bara på att det verkar ganska snålt om man inte bjuder på något och sedan dessutom ber om pengar!
Svar på tråden Kan man göra så här? :)