Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Kan man göra så här? :)

kärålajn skrev 2008-09-06 22:40:28 följande:
    Okej, har diskuterat litegrann detta med kuvertavgift här hemma...MÅSTE man ha en 3-rätters?Kan man bjuda på nått lätt och sen ha en stor fest bara efteråt?Som present kan man ju be folk lägga valfri summa i en låda som man använda pengarna till en resa eller nått efteråt?
    [/citat]
    Hmmm, om alla gästerna bor nära och kan äta ordentligt innan bröllopet så visst. Opretentiöst och enkelt. Men risken är att gästernas energi tar slut fort och festen dör då alla drar hem eller till Sibylla.
    didis skrev 2008-09-05 16:37:08 följande:
    [citat]
    Jo det är just det, vill man att gästerna skall ha råd att komma eller inte? Det är inte bara kuvertavgift som skall betalas utan också resa, ev boende och egna kläder så det är inte 400 kr/par utan kanske snarare 1000-3000kr/par det kostar att gå på bröllop beroende på klädval, reslängd och boendealternativ.De flesta av gäster lägger ut pengar i den storleksordningen, speciellt om bröllopet är i en annan stad, och att då inte bjuda på mat och dricka tycker jag är snålt. Jag hade hellre väntat ett år och sparat ihop pengar.Men ni får göra som ni vill, jag hade aldrig hört talas om kuvertavgift innan jag började på BT. Det finns bättre sätt att hålla matkostnaden nere enligt mitt sätt att se, tex knytkalas.
    Håller med dig i det mesta, men knytis för långväga gäster är ju lite opraktiskt i jämförelse med en kuvertavgift;)
    Kan tycka att det vore bättre att spara lite pengar till en stor fest om det nu är vad man vill ha!
    Visst vore det praktiskt om man kunde bestämma vad andra ska lägga sina pengar på men det är ju inte riktigt så det ser ut! När man blir bjuden på ett bröllop planerar man in det i semesterplaner, lägger ut pengar på resa och boende, sedan vill man ju vara lite fin själv också även som gäst. Sedan lägger man lite tid och omsorg på att hitta en present som man VILL ge brudparet. Själv skulle jag nog avböja vänligt men bestämt till att åka tvärs över riket för att gå på knytkalas och lägga pengar i en burk. Verkar inget kul alls tycker jag personligen!

Men ni känner ju era gäster bäst och vet vad de gillar så det blir nog bra. Men tänk bara på att det verkar ganska snålt om man inte bjuder på något och sedan dessutom ber om pengar!
Svar på tråden Kan man göra så här? :)