Dsy04 skrev 2008-09-05 16:27:49 följande:
Didisförlåt att jag lägger mig i men jag tror att du har missat nåthon köpper kläder själv hennes sambo har redan en kostym är det inte så att resa o boende för gästerna stå, har de råd betalar man har de inte råd eller vill inte betala res o boende så är det bara tacka nej.sen finns det de som hjälper de med håret, bil , o fotografering kan vara vem som helst för de flesta har digitalkameran.alltså av ca 50 personer canske "5" ska hjälpa till de med saker o tingsen 200 kr kvertpris är inte mycket.
Jo det är just det, vill man att gästerna skall ha råd att komma eller inte? Det är inte bara kuvertavgift som skall betalas utan också resa, ev boende och egna kläder så det är inte 400 kr/par utan kanske snarare 1000-3000kr/par det kostar att gå på bröllop beroende på klädval, reslängd och boendealternativ.
De flesta av gäster lägger ut pengar i den storleksordningen, speciellt om bröllopet är i en annan stad, och att då inte bjuda på mat och dricka tycker jag är snålt. Jag hade hellre väntat ett år och sparat ihop pengar.
Men ni får göra som ni vill, jag hade aldrig hört talas om kuvertavgift innan jag började på BT. Det finns bättre sätt att hålla matkostnaden nere enligt mitt sätt att se, tex knytkalas.