Inlägg från: Originalrosen |Visa alla inlägg
  • Originalrosen

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

Grekland oktober - grönt? Nja, det lär du inte hitta om det inte är en ö som är grymt odlad och konstbevattnad, vilket låter som en utopi i mina öron.

Fram till maj är det grön och friskt på de grekiska öarna men sedan blir det helt enkelt för varmt och för lite regn - men det är väl det vi gillar som semestrar där?

Oktober är lågsäsong och om du vill ha lite liv och rörelse så får du nog åka till de lite större öarna som Det stora Blå föreslår. Jag är ju såld på Kreta som jag tycker har allt jag vill ha.

• Originalrosen

Jag har varit på Kreta ett tjugotal gånger, både på östra och västra sidan samt rest runt hela ön. Det finns sån många fina platser, inte minst om man tar sig tiden att åka upp i bergsbyarna och sätta sig på den lilla restaurangen på torget. Oftast med ett risigt intryck och där man inte pratar engelska - men vilken mat!

Jag gillar Rethymnion, Chania, Agios Nicholaus, Stalis, Malia, Hersonissos (big party) - ja, många ställen. Om ni åker i oktober så skulle jag hålla mig till de större orterna då mycket för turisterna stänger i början av oktober. Chania eller Agios Nicholaus eller varför inte Rethymnion? Alla tre genuina städer men ändå med mycket turister och saker för turister.

Om ni hyr bil när ni är där så är ni otroligt rörliga. Annars funkar bussnätet jättebra! Oktober - om ni vill bada så skulle jag kolla om hotellet har en uppvärmd pool, det är inte så vanligt att de har det. Detta hotell har det men man behöver vespa eller bil för att bo där (tycker jag).

www.kalimerakriti.gr

Hemsidan gör inte hotellet rättvisa. De har två stränder så man hittar alltid lä på endera stranden, ett jättestort poolområden med fina gräsmattor att sola på samt en inomhuspool i ett "glashus" - alltid varmt och skönt.

• Originalrosen

Nej, tyvärr. När vi har bott i Chania har vi bott strax utanför stan. Chania är mysigt och verkligen läckert i hamnen med alla restauranger och barer.

• Originalrosen

Vänta nu, det var ju någon vän som pratade om ett hotell som var så mysigt inne i själva stan....jag kollar om jag har någon anteckning om det.

• Originalrosen

Ha! Trägen vinner.

www.casa-leone.com/

Det är ett litet hotell med bara ett fåtal rum. Tydligen var frukosten bra - och läget, utsikten och ...allt! Tur att man är en ekorre avseende resetips.

• Originalrosen

Sjutton, där vill jag bo nästa gång vi är i Chania. Hade glömt bort det tills nu!

• Originalrosen

Det betvivlar jag. Flyg med Sterling eller någon annan och köp bara flygbiljetten. Boka rummet själv via deras sajt. Sterling flyger till Chania från Stockholm i vart fall. Billigt.

• Originalrosen

Karpathos tyckte vi var urtrist när vi var där. Hyrde bil och det var restriktioner vilka vägar man fick köra på! Liten ö, trevliga stränder och god mat men gudskelov var vi bara där en vecka. Två veckor på denna ö hade vi stadsbor inte klarat av.

• Originalrosen

Jag gillar husmanskosten på Kreta - grytor med kött eller kyckling och grönsaker. Lamm i citronsås är smutt, kyckling med Johannesbrödsbönor, tomater, lök och något som påminner om nässlor/spenat. Mums! Till detta en tzatsiki, bröd och grekisk sallad med fetaost - och en kall lokal öl. Jag gillar Mythos öl.

• Originalrosen

Härligt Cecilia, ni kommer säkert att få det underbart!

• Originalrosen

Hotellet ser jättefint ut, kul att ni kommer iväg till Kreta!

• Originalrosen

Härligt! Otroligt vad avundsjuk jag blir...längtar så mycket tillbaka.

• Originalrosen

Cecilia,
    Vad glad jag blir att höra! Kreta är fantastiskt och nu längtar jag verkligen dit! Det lär nog dröja till nästa sommar, tyvärr - men underbart är det.

Välkommen hem!

• Originalrosen

"Kreta väntar på mig" - Härligt, det ser jag fram emot - och du har naturligtvis rätt. Nu kommer jag sova gott! Längtar faktiskt dit rejält mycket nu.

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....