• CeciliaA

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

* Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Vilken ö har det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 11:37
    Och glömde, det ska vara sandstrand inte stenstrand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 12:00
    Kan också tillägga att vi åker första eller andra veckan i oktober så det ska fortfarande vara varmt i luft och vatten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-16 12:02
    Nu kan ni se bilder på hotellet vi valt i min blogg: jockessyrra.blogg.se/

• Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....
  • MissLi

Stämmer in på Kefalonia, ligger utanför fastlandets västkust.
    Var där sommren -07, jättevackert och mycket att se på. Bodde i Lassi där det finns långa fina sandstränder. Vi bodde på ett nybyggt hotell som heter Thalassa, kan verkligen rekommendera. Det bärsta av allt är att ön har en egen flygplats, dvs direktflyg :)

• dimma

Kolla upp Skiathos. Jag vet inte vad som räknas som medelstort, men om du inte tycker det är för litet tror jag att det skulle passa dig bra! En liten, grön ö med egen flygplats, där du kan ta bussen, båten och/eller promenera till olika (sand)stränder varje dag. Skiathos stad är väldigt turistig men mysig, speciellt om kvällarna.

• CeciliaA

Dimma: Skiathos känns lite för litet med sina 6000 invånare. Ett par 10.000 får det gärna bo iallafall så det finns mycket restuaranger och en del butiker.

Har kikat på Kefalonia en hel del men inte hittat något fint hotell, ska kolla upp Thalassa.

• Det stora Blå

CciliaA

Under sänsong så minst 10-dubblas befolkningen på turistmål.
    I Skiathos stad håller bl a jet-set till och små lyxbutiker.

Jag tror Kreta eller Korfu skulle passa era krav. Korfu är en grön ö, och Korfu:s "huvudstadstad" är fin. Glömmer aldrig deras konditorier och bakelser.

• Originalrosen

Grekland oktober - grönt? Nja, det lär du inte hitta om det inte är en ö som är grymt odlad och konstbevattnad, vilket låter som en utopi i mina öron.

Fram till maj är det grön och friskt på de grekiska öarna men sedan blir det helt enkelt för varmt och för lite regn - men det är väl det vi gillar som semestrar där?

Oktober är lågsäsong och om du vill ha lite liv och rörelse så får du nog åka till de lite större öarna som Det stora Blå föreslår. Jag är ju såld på Kreta som jag tycker har allt jag vill ha.

• CeciliaA

Orginalrosen: Var på Kreta brukar du åka?

• Originalrosen

Jag har varit på Kreta ett tjugotal gånger, både på östra och västra sidan samt rest runt hela ön. Det finns sån många fina platser, inte minst om man tar sig tiden att åka upp i bergsbyarna och sätta sig på den lilla restaurangen på torget. Oftast med ett risigt intryck och där man inte pratar engelska - men vilken mat!

Jag gillar Rethymnion, Chania, Agios Nicholaus, Stalis, Malia, Hersonissos (big party) - ja, många ställen. Om ni åker i oktober så skulle jag hålla mig till de större orterna då mycket för turisterna stänger i början av oktober. Chania eller Agios Nicholaus eller varför inte Rethymnion? Alla tre genuina städer men ändå med mycket turister och saker för turister.

Om ni hyr bil när ni är där så är ni otroligt rörliga. Annars funkar bussnätet jättebra! Oktober - om ni vill bada så skulle jag kolla om hotellet har en uppvärmd pool, det är inte så vanligt att de har det. Detta hotell har det men man behöver vespa eller bil för att bo där (tycker jag).

www.kalimerakriti.gr

Hemsidan gör inte hotellet rättvisa. De har två stränder så man hittar alltid lä på endera stranden, ett jättestort poolområden med fina gräsmattor att sola på samt en inomhuspool i ett "glashus" - alltid varmt och skönt.

• CeciliaA

Orginalrosen:

Vi har inte möjlighet att hyra bil och bor helst nära allting. Har varit inne på Chania, något tips på trevligt hotell?

• Originalrosen

Nej, tyvärr. När vi har bott i Chania har vi bott strax utanför stan. Chania är mysigt och verkligen läckert i hamnen med alla restauranger och barer.

• Originalrosen

Vänta nu, det var ju någon vän som pratade om ett hotell som var så mysigt inne i själva stan....jag kollar om jag har någon anteckning om det.

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....