• CeciliaA

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

* Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Vilken ö har det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 11:37
    Och glömde, det ska vara sandstrand inte stenstrand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 12:00
    Kan också tillägga att vi åker första eller andra veckan i oktober så det ska fortfarande vara varmt i luft och vatten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-16 12:02
    Nu kan ni se bilder på hotellet vi valt i min blogg: jockessyrra.blogg.se/

• Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....
  • CeciliaA

Ja men det blir nog lite utanför tror jag men max 10km. Några tips då?

• LadyLuck

SAMOS, Pythagarion tyckte jag var underbat!!!! Rekommenderas varmt!

• CeciliaA

LadyLuck: berätta gärna mer! Vad erbjuder samos?

• Originalrosen

Ha! Trägen vinner.

www.casa-leone.com/

Det är ett litet hotell med bara ett fåtal rum. Tydligen var frukosten bra - och läget, utsikten och ...allt! Tur att man är en ekorre avseende resetips.

• Originalrosen

Sjutton, där vill jag bo nästa gång vi är i Chania. Hade glömt bort det tills nu!

• CeciliaA

ser jättefint ut, ska se om någon av charterarrangörerna har det hotellet på sitt program!

• Originalrosen

Det betvivlar jag. Flyg med Sterling eller någon annan och köp bara flygbiljetten. Boka rummet själv via deras sajt. Sterling flyger till Chania från Stockholm i vart fall. Billigt.

• Det stora Blå

CeciliaA

Vi var på Kreta 3-dje veckan i oktober en gång, och då är faktiskt vattnet som allra varmast, men det kan bli litet "huttrigt" när man nyss badat och solen samtidigt går i moln.
    På kvällen behövdes en tunn kofta.

Jag håller fortfarande på Korfu för Er del, och då bo på öns huvudort, Korfu stad, eller nära huvudorten, och sedan ta buss eller taxi till den underbara stränderna Glyfada eller till Paleokastritsa.

Läs här t ex:

- " Korfu räknas som en av Greklands absolut vackraste öar. Till skillnad från många andra grekiska öar är den mycket grön och frodig. Längs hela kusten ligger fina badvikar och på västsidan ser stränderna nästan karibiska ut med vit sand och kristallklart vatten. Korfu blev tidigt ett favoritresmål för den italienska och engelska överklassen. Idag kommer dock besökarna från hela Europa till den populära semesterön.
    Ön ligger mitt emellan det grekiska fastlandet och Italien. Det italienska inflytandet märks både på livsstilen och arkitekturen. Men Korfu har även påverkats av andra kulturer. Ön har haft romerskt, venetianskt, franskt och engelskt styre. " -

• helenekl

Kefalonia var vi på vår smekmånad. Vi bodde på Lassa och hotellet hette Sassi

Vi hittade allt möjligt fint där, en egen strand, tio minuter ifrån Lassi fanns Argostoli, huvudstaden där det finns liv och rörelse om man vill ha det
    Dit ska vi absolut åka igen

• CeciliaA

De öarna jag funderar på just nu är lesvos, korfu, samos thassos och kreta men frågan är om det är tillräckligt varmt på 4 första i oktober... Kreta har ju längre säsong..

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....