Jag har varit på Kreta ett tjugotal gånger, både på östra och västra sidan samt rest runt hela ön. Det finns sån många fina platser, inte minst om man tar sig tiden att åka upp i bergsbyarna och sätta sig på den lilla restaurangen på torget. Oftast med ett risigt intryck och där man inte pratar engelska - men vilken mat!
Jag gillar Rethymnion, Chania, Agios Nicholaus, Stalis, Malia, Hersonissos (big party) - ja, många ställen. Om ni åker i oktober så skulle jag hålla mig till de större orterna då mycket för turisterna stänger i början av oktober. Chania eller Agios Nicholaus eller varför inte Rethymnion? Alla tre genuina städer men ändå med mycket turister och saker för turister.
Om ni hyr bil när ni är där så är ni otroligt rörliga. Annars funkar bussnätet jättebra! Oktober - om ni vill bada så skulle jag kolla om hotellet har en uppvärmd pool, det är inte så vanligt att de har det. Detta hotell har det men man behöver vespa eller bil för att bo där (tycker jag).
www.kalimerakriti.gr
Hemsidan gör inte hotellet rättvisa. De har två stränder så man hittar alltid lä på endera stranden, ett jättestort poolområden med fina gräsmattor att sola på samt en inomhuspool i ett "glashus" - alltid varmt och skönt.