• CeciliaA

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

* Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Vilken ö har det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 11:37
    Och glömde, det ska vara sandstrand inte stenstrand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 12:00
    Kan också tillägga att vi åker första eller andra veckan i oktober så det ska fortfarande vara varmt i luft och vatten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-16 12:02
    Nu kan ni se bilder på hotellet vi valt i min blogg: jockessyrra.blogg.se/

• Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....
  • Det stora Blå

Crisp

Någon gång ska vi ge Naxox en andra chans. Vi blev besvikna. Hittade aldrig någon riktig och god god grekisk mat, och det var i maj, så det var för kallt i havet. Dyrt oxå. Naxos följer nog Santorini taxa.

• Deja

Ja har varit på Lefkas, Kefalonia, Kos, Kreta, Samos, Santorini, Naxos, Amorgos.
    Om du är ute efter:
    -Vacker grön natur - Inte troligt i Grekland i oktober.

-Mycket god mat och gott vin - God mat finns väl i hela Grekland om man väljer taverna med omsorg. Gott vin? Hm....
    Jo, om man betalar bra.

Inte allt för lång transfer med båt osv. - Undvik Kykladerna då!

-I alla fall lite shopping
    -Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på. - Det är bara Kreta som stämmer in på det i oktober. Annars gillar jag Chora på Naxos om man vill ha lite affärer att strosa runt i.

-Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.- Problemet är att en halvtom turistort är inte kul. Ödsligt. Jag har varit på Kreta i oktober och tyckte att det började bli det.

Promenadvänligt/Vandra - finns överallt.

Om man väger sammar allt så verkar det vara Kreta /Chania eller Rethymnon) som passar bäst i oktober, lite större ort och säkrast väder, fast utan grönt då! Dom mindre öarna kommer att vara ödsliga. Dom Joniska, Lefkas och Kefalonia, för osäkert väder.

(En ö som har ALLT du söker är Mallorca. Fantastiska sandstränder, en stor stad med bra shopping, jättebra mat och fina vandringar uppe i bergen, ganska grönt på vissa ställen. Fast den ligger ju inte i Grekland)

• CeciliaA

Tack Deja för det informativa inlägget!!!

• Vi2alltid

Vi var på Karpathos i augusti, och där sa de att det är varmt ända till slutet av oktober, men inte så jättevarmt som det var när vi var där.

Vi blev överraskade att staden var så pass stor, Apella Beach en bit därifrån var underbart, populärt att vandra eller hyra Vespa och beundra den vackra utsikten. Men grön natur kan vara svårt att hitta, men det tror jag att det är på de flesta grekiska öar, iaf den tiden.
    Det fanns ju en del turister där, men inte så överexploaterat sonm det kan vara på andra ställen. Dessutom billigare än de större öarna som Kreta och Rhodos

• Vi2alltid

förresten: det finns flygplats på ön och det tar ungefär 20 min från flygplatsen in till stan Karpathos, vilket ju är helt ok!!

• Det stora Blå

"Vi två alltid"

Fast Karpathos stad är ju en 10-del av t ex Rethymnon på Kreta.
    Karpathos är surfarnas paradis pga blåst.

• Vi2alltid

Det stora blå

Vadå en 10-del?? I storlek? Det kan hända, men jag fattade som att T.S inte vill ha SÅ stor stad?

Blåsten var välkommen tyckte jag, det blåste bara två dagar och övriga dagar saknade jag den fläktande vinden

• Originalrosen

Karpathos tyckte vi var urtrist när vi var där. Hyrde bil och det var restriktioner vilka vägar man fick köra på! Liten ö, trevliga stränder och god mat men gudskelov var vi bara där en vecka. Två veckor på denna ö hade vi stadsbor inte klarat av.

• Det stora Blå

*Cecilia*

Drycker och mat i Grekland . . .

Du frågade om viner Cecilia . . . i Grekland dricker man mest Retsina, med eller utan is i, till maten, eller på balkongen.

Före maten tar man en liten ouzo med vatten och/eller is i.

Efter maten, till det grekiska/turkiska kaffet, tar man en liten Metaxa (konjak).

Det lokala ölet är både gott och prisvärt.

Gyros motsvarar kebab fast är av griskött.
    Kyckling är prisvärt, och smakar som kyckling ska göra, dvs inga burhöns.
    Malet kött (bullar och bifsteki) är prisvärt.
    Fisk och skaldjur är dyrt, och man betalar efter vikten på fisken före tillagningen.

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....