Inlägg från: Det stora Blå |Visa alla inlägg
  • Det stora Blå

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

CciliaA

Under sänsong så minst 10-dubblas befolkningen på turistmål.
    I Skiathos stad håller bl a jet-set till och små lyxbutiker.

Jag tror Kreta eller Korfu skulle passa era krav. Korfu är en grön ö, och Korfu:s "huvudstadstad" är fin. Glömmer aldrig deras konditorier och bakelser.

• Det stora Blå

CeciliaA

Vi var på Kreta 3-dje veckan i oktober en gång, och då är faktiskt vattnet som allra varmast, men det kan bli litet "huttrigt" när man nyss badat och solen samtidigt går i moln.
    På kvällen behövdes en tunn kofta.

Jag håller fortfarande på Korfu för Er del, och då bo på öns huvudort, Korfu stad, eller nära huvudorten, och sedan ta buss eller taxi till den underbara stränderna Glyfada eller till Paleokastritsa.

Läs här t ex:

- " Korfu räknas som en av Greklands absolut vackraste öar. Till skillnad från många andra grekiska öar är den mycket grön och frodig. Längs hela kusten ligger fina badvikar och på västsidan ser stränderna nästan karibiska ut med vit sand och kristallklart vatten. Korfu blev tidigt ett favoritresmål för den italienska och engelska överklassen. Idag kommer dock besökarna från hela Europa till den populära semesterön.
    Ön ligger mitt emellan det grekiska fastlandet och Italien. Det italienska inflytandet märks både på livsstilen och arkitekturen. Men Korfu har även påverkats av andra kulturer. Ön har haft romerskt, venetianskt, franskt och engelskt styre. " -

• Det stora Blå

CeciliaA

Thassos är oxå grönt, Lesvos lär vara "dött" vid den tidpunkten på året, däremot är Samos ett bra alternativ, varmt nära Turkiet, och Phytagorion är en trevlig liten stad där, med utflyter med de roliga "tre bröderna".

• Det stora Blå

Cissi

När vi "velar" om resmål, så brukar vi enas om 3 st mål, och sedan göra 6 lotter, och helt enkelt dra en lott.

• Det stora Blå

"lojeli"

Vissa växter och träd tål hettan, däremot blir ju gräs och liknande låg vegetation gult och brunt väldigt snabbt.
    Personligen tycker jag detta är en så skön kontrast till det gröööööööööööna Sverige.

Vi var på Zakynthos under högsäsong en gång, party, party, party, och engelsmän i stora skaror. T o m porrfilmer i vissa barer. Usch och fy, tyckte vi. T o m engelsk mat på vissa restauranger
    Själva staden på Zante var ganska ful och "nybyggd" efter ett jordskalv på 50-talet.

Laganas skulle vi aldrig bo i, inte heller i Argassi.
    Kalamaki var ganska schysst, fast enbart en hotellby.

Och hetsjakten på sköldpaddorna för turisternas skull var osmaklig.

Men, runt den ön på andra ställen fanns det fina stränder.

• Det stora Blå

CeciliaA

Min "intuition" säger mig att du/ni vill till Kreta.
    Jag tror då att universitetsstaden Rethymnon skulle uppfylla alla era krav.
    Skulle det blåsa och bli badförbud i havet där, så ta isf en dagstur med buss till närbelägna Georgopoli (felstavat).
    Nedan guide är skapad av ett svenskt par boende i Rethymnon
    www.rethymnoguide.com/

• Det stora Blå

Crisp

Någon gång ska vi ge Naxox en andra chans. Vi blev besvikna. Hittade aldrig någon riktig och god god grekisk mat, och det var i maj, så det var för kallt i havet. Dyrt oxå. Naxos följer nog Santorini taxa.

• Det stora Blå

"Vi två alltid"

Fast Karpathos stad är ju en 10-del av t ex Rethymnon på Kreta.
    Karpathos är surfarnas paradis pga blåst.

• Det stora Blå

*Cecilia*

Drycker och mat i Grekland . . .

Du frågade om viner Cecilia . . . i Grekland dricker man mest Retsina, med eller utan is i, till maten, eller på balkongen.

Före maten tar man en liten ouzo med vatten och/eller is i.

Efter maten, till det grekiska/turkiska kaffet, tar man en liten Metaxa (konjak).

Det lokala ölet är både gott och prisvärt.

Gyros motsvarar kebab fast är av griskött.
    Kyckling är prisvärt, och smakar som kyckling ska göra, dvs inga burhöns.
    Malet kött (bullar och bifsteki) är prisvärt.
    Fisk och skaldjur är dyrt, och man betalar efter vikten på fisken före tillagningen.

• Det stora Blå

Oj oj oj oj "Rosen" vad jag blir sugen nu . . .

Lammgrytor är supergott . . . deras spenatpaj till frukost, wow!

"Cecilia" nu har jag svarat på ditt inlägg i gästboken . .

• Det stora Blå

'M Lundström'

Jag var i Plomarion (på Mytilini/Lesvos)år 1982. Då fanns det knappt några turister alls där. Man kunde nästan shoppa ihjäl sig och ändå har massor av reskassan kvar (då i drakar och inte i euro).

Charter är för oss (oavsett resmål) en billig ToR-biljett med flyg + en inkvartering med lagom standard, sedan gör man ju precis som man själv vill på egen hand.

Kreta är utmärkt och stor nog att bil- eller bussluffa runt på.
    Hotellbyar brukar vi undvika.
    Aiga Pelagia t ex är en mycket liten ort på Kreta, med en mycket smal och kort strandremsa. De hade då istället "kompenserat" sina brister med ett antal restauranger med väldigt och ovanligt god mat.

• Det stora Blå

'M Lundström'

Det påminner mig om "Karnevalen" på Cypern i februari för ett antal år sedan. Då bjöds på allt möjligt, mat, vin, cigaretter, osv.

• Det stora Blå

*Cecilia*

Trist att planet blev så försenat idag.

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....