• CeciliaA

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

* Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Vilken ö har det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 11:37
    Och glömde, det ska vara sandstrand inte stenstrand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-07 12:00
    Kan också tillägga att vi åker första eller andra veckan i oktober så det ska fortfarande vara varmt i luft och vatten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-16 12:02
    Nu kan ni se bilder på hotellet vi valt i min blogg: jockessyrra.blogg.se/

• Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....
  • Det stora Blå

CeciliaA

Thassos är oxå grönt, Lesvos lär vara "dött" vid den tidpunkten på året, däremot är Samos ett bra alternativ, varmt nära Turkiet, och Phytagorion är en trevlig liten stad där, med utflyter med de roliga "tre bröderna".

• Det stora Blå

Cissi

När vi "velar" om resmål, så brukar vi enas om 3 st mål, och sedan göra 6 lotter, och helt enkelt dra en lott.

• lojeli

När ska du åka?

Vill du se ett grönskande Grekland måste du åka på våren/försommaren. Redan i juni/juli börjar det bli torrt och bränt.

Jag är nyss hemkommen från Zakhyntos (Lagana) och där fanns det en lååång fin sandstrand. I ena änden av den bodde vi. Där var det ganska lugnt och trivsamt. I andra änden av stranden låg partygatan med affärer, pubar, nattklubbar m m. Kanske kan det passa?

• Det stora Blå

"lojeli"

Vissa växter och träd tål hettan, däremot blir ju gräs och liknande låg vegetation gult och brunt väldigt snabbt.
    Personligen tycker jag detta är en så skön kontrast till det gröööööööööööna Sverige.

Vi var på Zakynthos under högsäsong en gång, party, party, party, och engelsmän i stora skaror. T o m porrfilmer i vissa barer. Usch och fy, tyckte vi. T o m engelsk mat på vissa restauranger
    Själva staden på Zante var ganska ful och "nybyggd" efter ett jordskalv på 50-talet.

Laganas skulle vi aldrig bo i, inte heller i Argassi.
    Kalamaki var ganska schysst, fast enbart en hotellby.

Och hetsjakten på sköldpaddorna för turisternas skull var osmaklig.

Men, runt den ön på andra ställen fanns det fina stränder.

• CeciliaA

Det stora blå: Fick du mitt meddelande om Madeira i den andra tråden? Kolla annars :)

• Det stora Blå

CeciliaA

Min "intuition" säger mig att du/ni vill till Kreta.
    Jag tror då att universitetsstaden Rethymnon skulle uppfylla alla era krav.
    Skulle det blåsa och bli badförbud i havet där, så ta isf en dagstur med buss till närbelägna Georgopoli (felstavat).
    Nedan guide är skapad av ett svenskt par boende i Rethymnon
    www.rethymnoguide.com/

• Crisp

Naxos har allt det där du efterlyser. I staden finns shopping, massor av trevliga restauranger och ett antal discon. På gångavstånd når man första stranden, där det också är bra att bo. Med en kort busstur, 10-15 min är man ute vid superhärliga stränder som Plaka och Maragas. Där ute är aldrig trångt på stränderna och det är härligt att bada, inte så långgrunt. Har varit på Naxor både i juni, juli och augusti. Såklart är det varmare i vattnet ju senare på badsäsongen man kommer.

• lojeli

Det stora blå:

CeciliaA efterlysta "det gröna" och det är ju faktiskt inte helt lätt att hitta grönska i Grekland när högsommaren varit...

Däremot håller jag i viss mån med dig om party och röjet på Zakhyntos. Själv har jag luffat runt en hel del i Grekland och varit på öar som i mina ögon är mer genuina, men jag fick känslan av att CeciliaA sökte lite "avtion" och på Zakhyntos fanns det både och. En fin ö är annars Amorgos. I love it!

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....