Inlägg från: M Lundström |Visa alla inlägg
  • M Lundström

Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....

Jag har varit på över 20 öar och på olika ställen på fastlandet och inser att olika människor söker olika sorters semester. Om man gillar shoping, disco och att det är lätt att beställa mat välj: Kreta, Rhodos, Naxos, Kos ...här är det tillrättalagt och perfekt att lata sig bland andra likasinnade.
    .
    Vill man däremot känna det mer genuina Grekland kan man välja: Serifos, "baksidan" på Naxos (tex. Apollon) eller varför inte något ställe på fastlandet där greker själv semestrar på - tex. Pelopenessos för där finns hur mycket som helst att uppleva. Ön Mytelini har en stor befolkning och där är inte turism huvunäring - min favoritstad är ouzons huvudstad Plomari
    Att säga at Karpathos är tråkigt är en värdering, jag hade inte tråkigt där i varjefall.
    Är man genuint intresserad av mat så tycker jag att regionen Epirus är dirkt på Italiensk nivå - tex Parga som även är bildskönt.

• M Lundström

DSB
    När jag var i Plomari senast så fanns där turister i lagom omfattning pga att där ligger en troligen nyare och mindre turistort 3km utanför staden. Något som är ett av mina starkaste resminnen ifrån Grekland är Ouzo-festivalen i Plomari - aldeles fullt av festglada och halvpackade greker som jag aldrig sett dom förr. En stor scen hade satts upp nere vid hamnen och där spelade vad jag förstod gansak kända grekiska musiker typisk grekisk musik. Ouzon bjöd fabrikanterna på i ett antal stånd som låg på rad.

Svar på tråden Vilken grekisk ö är bäst om man vill ha....