• Nomea

Panik!!

Lite mer än en vecka kvar till den stora dagen.
    Men våra pengar räcker inte riktigt till.
    Våran bil gick sönder här under sommaren och pajjade totalt våra sparplaner. Allt gick bara åt skogen och nu känns det som om vi måste ställa in hela alltet..!

Det är inte mycket pengar som saknas, men tillräckligt. Vi har inte mycket kvar som ska betalas egentligen, det är mat för oss (vi kör kuvertavgift), dricka, lokalen, sista på klänningen och bukett....
    Men det känns så övermäktigt! Och jag har allvarligt panik!!

Vill absolut inte ställa in, men vad ska vi göra?

• Svar på tråden Panik!!
  • Nomea
    asi75 skrev 2008-09-09 18:28:35 följande:
    Oj vad ledsen man blir över att höra detta, bekymmer så här nära bröllopet är ju inte roligt. Livet är alltid fullt med överraskningar.....Finns det någon ni kan låna lite pengar av, t ex föräldrar?. Jag hoppas inte ni ställer in er dag. Hoppas allt löser sig!*kram*
    [/citat]
    SnuttisSessan skrev 2008-09-09 18:28:36 följande:
    [citat]
    Prata med banken?
    Min pappa betalar för ett band som ska komma, så det känns fel att be honom om mer hjälp.
    Min mamma hjälper till redan med det hon kan.
    Min sambos föräldrar hjälper också till med det dom kan.

Vi får inga lån för ingen av oss har ett fast jobb. Sambon är vikarie och har blivit varslad och jag har bara ett deltidsjobb...
  • Nomea
    asi75 skrev 2008-09-09 18:35:19 följande:
    Jag förstår hur du känner men det kanske ändå är bättre att fråga dem, de hjälper säkert till om de kan.
    Ja, jag antar att det är bättre att fråga och få ett nej än att inte ens prova...
  • Nomea
    Fejs skrev 2008-09-09 18:50:04 följande:
    vi var tvungna o gå till banken igår...
    Ja, det är inte kul när man ser fram emot det så här mycket och sen bara rasar allt ihop..!
  • Nomea
    didis skrev 2008-09-09 19:28:14 följande:
    Hur mycket rör det sig om som ni skall få ihop? Om någon av era föräldrar har hus har de antagligen en buffert undanstoppad som ni ev kan nalla på under någon vecka. Fråga dem!
    Det rör sig om ca 4-5000...
    Vi ska fråga, måste prata med sambon efter barnen har somnat och se vad han säger också.
  • Nomea
    didis skrev 2008-09-09 19:38:38 följande:
    Jag har en gammal kompis som förut drev pantbank - kan det vara något? Summan är inte så gigantisk så det kanske går att få ihop på så vis?
    Vi har ingenting av värde att lämna in på pantbank... det är väl bara våra förlovningsringar egentligen...
  • Nomea
    anja1661 skrev 2008-09-09 19:41:46 följande:
    4-5000kr kan ni väl få ihop?? inget jag egentligen rekomenderar men sms lån?? har sett på lyxfällan att de inte kollar upp ens ekonomi där... då kan ni ju låna tills ni har resterande...fråga banken iallafall...när de inte handlar om en så hög summa så kan de säkert hjälpa till.fråga släkt och vänner...ställ inte in er dag för dessa "ynka" pengar...lycka till!
    Jag vill inte ta ett sms lån för då måste man betala igen hela summan plus 4-600:- till efter en månad. Och det skulle vi inte klara av.
    Nej, jag vill verkligen inte ställa in! Men jag sitter och tänker och tänker, men kommer inte fram till något vettigt.
    Och jag har så svårt att be om hjälp, det är jätte svårt för mig... har t.o.m problem med att skriva det här på BT att det inte går ihop för oss...
  • Nomea
    sanan skrev 2008-09-09 19:52:19 följande:
    se på kostnader som kan skäras ner på i eran vardag också..typ lev på billig mat den sista veckan och skippa onödiga kostnader om ni har några sådana, typ nikotin osv. ställa in skulle ju betyda att mycket pengar skulle åt åt fanders iallafall..mer antagligen än de 5000 kr som fattas..hoppas ni lyckas!
    Vi lever väldigt billigt idag redan. Kan inte skära ner så mycket mer när vi har två barn.
    Ja, självklart så blir det "dyrare" att ställa in, och jag vill ju inte göra det...
  • Nomea
    anja1661 skrev 2008-09-09 19:46:22 följande:
    fråga din pappa om ni kan avboka musikern och ha en dj istället så får ni väl loss lite pengar?
    Det är våran "present"
    Sedan så är det han som är våran dj... han är jätte duktig, så det kostar oss ingenting....
  • Nomea

Nancy Drew skrev 2008-09-09 20:01:33 följande:

Noema, det går ofta att få kreditkort med upp till 10 000 på, även fast man inte har fast anställning. Kan det vara en lösning? (Löser ju inget långsiktigt, men om ni tror att ni kan betala igen inom några månader behöver det ju inte bli så farligt).
    Jag har två krediter redan... så för mig är det inget alternativ alls...
    Min sambo ska försöka låna lite från nån firma, men vi får se hur det går.
  • Nomea
    hjartan skrev 2008-09-09 20:34:16 följande:
    Era föräldrar har kanske redan köpte en present, men om de inte har det kan ni kanske be att få iaf lite av de sista pengarna i present.Finns det något ni redan köpt, som inte är helt nödvändigt, som ni skulle kunna lämna tillbaka?Om ni själv eller någon som du känner har trädgård kanske du kan få ihop en fin bukett där och slipper betala för den.Jag hoppas verkligen att det löser sig för er och som någon skrev det blir nog minst lika dyrt att ställa in.
    Nej, våra föräldrar har inte köpt presenter. Dom hjälper oss med vissa saker istället.
    Vi har ett väldigt "billigt" bröllop från början, så det finns tyvärr inget som vi kan lämna tillbaka. Iofs så är min klänning väldigt dyr, men det är ingenting som hinns köpa ny och krångla med innan den 20:e.
  • Nomea

Utomlands 2008 skrev 2008-09-09 22:19:00 följande:

Kolla om ni kan få anstånd med er boendekostnad någon månad och slipper den utgiften nu. Eller om det är några andra större räkningar på gång (el, internet, telefoni osv) som ni kan sljuta på tillfälligtvis. Det brukar vara ok att göra vid ett enstaka tillfälle om man annars alltid betalat sina räkningar i tid.Eller vänd er till er bank där ni har era lönekonton. Det är ju en liten struntsumma egentligen, även om jag förstår att du kanske inte upplever det så.
    Problemet är att det spelar ingen roll om vi får slippa en utgift i slutet på månaden, vi har ju ändå inte lönepengarna när vi "behöver" dom. Vi ska betala allt på bröllopsdagen.
  • Nomea
    Sebastiána skrev 2008-09-10 09:04:21 följande:
    Ni kanske kan låna av flera olika personer. Någon tusenlapp här och femhundra kronor där.Det är ju inte lätt att få ihop den summan på så kort tid. Vi hade en massa "skräp" som vi sålde på Blocket för ett tag sedan: några fotbollar som ingen använder, lite hundgrejer och annat. Allt som allt blev det väl 1500:- vi fick ihop. Inte så mycket men i alla fall en liten slant. Min mor har sålt saker hon hittat i sina lådor och som egentligen inte är värt någonting för ganska bra summor på Tradera - hon hade tur eftersom två samlarre såg hennes annons.Om vi skulle få väldigt ont om pengar en period hade vi väl fått hysa in en inneboende student.
    Jag har nu pratat med min sambo och vi ska fråga våra respektive föräldrar.
    Sen så har vi redan ute en massa grejor på både Tradera och Blocket, så jag hoppas på att vi får mycket pengar därifrån!

Tack så hemskt mycket allihopa för alla era förslag!
  • Nomea

Utomlands 2008 skrev 2008-09-10 20:58:53 följande:

Med tanke på alla oerhört kreativa förslag du fått här i tråden som inte "duger":Vad ser du själv för lösning på ert problem?Att ställa in, är det ett seriöst förslag från din sida?
    Det är inte så att förslagen "duger". Men man måste alltid tänka på hur det skulle fungera.
    Jag har allvarligt tänkt tanken att ställa in, ja. I dagsläget måste jag först och främst se till att mina barn har det bra innan vi har det "lyxigt". Och om det är ett bröllop som gör att jag inte kan ge mina barn det dom behöver, visst skulle jag göra det.
    Men nu ser det ut som att det finns lite ljus i tunneln.
  • Nomea
    myran69 skrev 2008-09-11 09:09:59 följande:
    Kors i allsin dar!!Trist!Men hur tänkte Ni från start?!!Hur vågar man planera bröllop med ej fasta inkomster, och ej heller ha en handlingsplan för hur man löser saker vid oförutsedda händelser. Har man levt ihop och har barn, så vill jag mena att det är mer regel än undantag i livet med dessa oförutsedda utgifter.(bil, hus, tvättmaskin, sjukdm osv osv)Verkar verkligen lägga sordi på den veckan som borde vara den mest fantastiska av alla, och borde njutas i rus av lycka och avkoppling av vad man har framför sig.Vi gifter oss 29 november.Kanske ett besök på banken, och få lite kunskap i hantering av ekonomi och planering kunde vara bra för er.Hoppas Ni får ett fantastiskt bröllop iallfall!
    Vi har båda haft en fast inkomst, det har ändrats på senare tid och det är verkligen ingenting man kan förutse!
    Vi behöver verkligen ingen kunskap i hantering av ekonomi och känner mig faktiskt lite påhoppad när någon kan komma och tycka att vi skulle behöva det.
    Alla kan ha en dålig månad, eller? Varför ska inte jag kunna skriva av mig här utan att sådant här ska skrivas?
  • Nomea

fru edlund skrev 2008-09-11 08:20:04 följande:

Kan ni inte fråga om ni kan få betala något av det som ska betalas på bröllopsdagen då ni fått lön istället. T ex lokalen - om ni förklarar hur det står till kanske de kan vara lite flexibla. Det är ju alltid bättre och fråga och få ett nej än att inte veta. Stället ni är på är ju säkert angelägna om att ha er som gäster om alternativet är att ni ställer in och de förlorar pengar på det.Lycka till!
    Ja, vi har pratat om det och vi ska höra med dom som äger lokalen.
  • Nomea

Henriks älskling skrev 2008-09-11 17:00:55 följande:

Jag håller med om att myran69s inlägg var lite väl drygt och onödigt. Tror att Nomea har tillräckligt att tänka på ändå. Och Nomea: personligen tycker jag att ert bröllop är en fin gåva till era barn, och inte bara handlar om "lyx" för er.Hade jag varit en släkting hade jag mer än gärna lånat ut pengar till er, även om jag förstår att det tar emot att fråga.Lycka till!:)
    Tack för stödet till er alla som förstår mig!

Nej, visst är det inte lyx egentligen. Men det känns så när man inte har så mycket att spendera just nu förutom till mat.

Tack så mycket ännu en gång!
  • Nomea

T RO skrev 2008-09-12 13:49:32 följande:

Även personer med bra inkomst och ett någotsånär stort sparkapital kan få det ordentligt knapert när det ska ställas till med bröllop, och jag tycker att TS verkligen inte verkar ha "levt över sina tillgångar" iom att det är ett "billigt" bröllop och många som hjälper till (släkt etc)Alla har inte samma obegränsade tillgång till pengar som du tycks ha (och jag har personligen väldigt svårt för folk som nedvärderar andras val och prioriteringar utan att veta helheten)och jag förstår inte varför folk tycker att "har man inte råd med bröllop så ska man inte gifta sig". Som om ett giftermål är något som är förbehållet de med god ekonomi och möjlighet att styla inför släkt och vänner med stora festligeheter. Bröllop handlar om KÄRLEK inte om pengar eller dyra ringar eller gåslever! (och ja, jag blir upprörd, hoppas det märks)Till TS vill jag bara säga lycka till. Det KOMMER att lösa sig, på något mystiskt sätt gör det alltid det.
    Bra sagt!!
    Tack så mycket!
  • Nomea
    Osvic skrev 2008-09-14 08:06:24 följande:
    Jag vet precis hur det känns, när bilen pajar och det blir en oförutsedd extra utgift. Vår bil gick sönder precis efter att vi varit på semester och vi fick en hög räkning som man kunde varit utan.Vi kunde iofs dela upp räkningen i flera mindre betalningar varje månad, så där kunde vi rädda vår bröllopsresa till Thailand.Kan ni inte göra på samma sätt? Med bilen menar jag.Eller kanske med nåt annat? Lokalen kanske?Det kommer att lösa sig! Det gör det alltid, på ett eller annat sätt.Jag önskar er all lycka!
    Ja, och vi hade "sparade" pengar till bilen, men inte så mycket som det gick på tyvärr... Så vi fick nalla av bröllopspengarna...
    Bilen är redan betalad, så det går inte att göra något åt.
    Jag försöker komma på det bästa sättet att lösa det här på, får se vad det blir bara!
Svar på tråden Panik!!