• Nomea

Panik!!

Lite mer än en vecka kvar till den stora dagen.
    Men våra pengar räcker inte riktigt till.
    Våran bil gick sönder här under sommaren och pajjade totalt våra sparplaner. Allt gick bara åt skogen och nu känns det som om vi måste ställa in hela alltet..!

Det är inte mycket pengar som saknas, men tillräckligt. Vi har inte mycket kvar som ska betalas egentligen, det är mat för oss (vi kör kuvertavgift), dricka, lokalen, sista på klänningen och bukett....
    Men det känns så övermäktigt! Och jag har allvarligt panik!!

Vill absolut inte ställa in, men vad ska vi göra?

• Svar på tråden Panik!!
  • Nomea

Nancy Drew skrev 2008-09-09 20:01:33 följande:

Noema, det går ofta att få kreditkort med upp till 10 000 på, även fast man inte har fast anställning. Kan det vara en lösning? (Löser ju inget långsiktigt, men om ni tror att ni kan betala igen inom några månader behöver det ju inte bli så farligt).
    Jag har två krediter redan... så för mig är det inget alternativ alls...
    Min sambo ska försöka låna lite från nån firma, men vi får se hur det går.
  • Nomea
    hjartan skrev 2008-09-09 20:34:16 följande:
    Era föräldrar har kanske redan köpte en present, men om de inte har det kan ni kanske be att få iaf lite av de sista pengarna i present.Finns det något ni redan köpt, som inte är helt nödvändigt, som ni skulle kunna lämna tillbaka?Om ni själv eller någon som du känner har trädgård kanske du kan få ihop en fin bukett där och slipper betala för den.Jag hoppas verkligen att det löser sig för er och som någon skrev det blir nog minst lika dyrt att ställa in.
    Nej, våra föräldrar har inte köpt presenter. Dom hjälper oss med vissa saker istället.
    Vi har ett väldigt "billigt" bröllop från början, så det finns tyvärr inget som vi kan lämna tillbaka. Iofs så är min klänning väldigt dyr, men det är ingenting som hinns köpa ny och krångla med innan den 20:e.
  • Utomlands 2008

Kolla om ni kan få anstånd med er boendekostnad någon månad och slipper den utgiften nu. Eller om det är några andra större räkningar på gång (el, internet, telefoni osv) som ni kan sljuta på tillfälligtvis. Det brukar vara ok att göra vid ett enstaka tillfälle om man annars alltid betalat sina räkningar i tid.
    Eller vänd er till er bank där ni har era lönekonton. Det är ju en liten struntsumma egentligen, även om jag förstår att du kanske inte upplever det så.

• Nomea

Utomlands 2008 skrev 2008-09-09 22:19:00 följande:

Kolla om ni kan få anstånd med er boendekostnad någon månad och slipper den utgiften nu. Eller om det är några andra större räkningar på gång (el, internet, telefoni osv) som ni kan sljuta på tillfälligtvis. Det brukar vara ok att göra vid ett enstaka tillfälle om man annars alltid betalat sina räkningar i tid.Eller vänd er till er bank där ni har era lönekonton. Det är ju en liten struntsumma egentligen, även om jag förstår att du kanske inte upplever det så.
    Problemet är att det spelar ingen roll om vi får slippa en utgift i slutet på månaden, vi har ju ändå inte lönepengarna när vi "behöver" dom. Vi ska betala allt på bröllopsdagen.
  • Tooticki

Vad tråkigt att läsa att ett sånt orosmoln skymmer solen för er nu när den stora dagen närmar sig.

Även om det kan vara svårt så tycker jag att ni ska be att få låna pengar av någon närstående som ni sedan betalar tillbaka med 500-1000 kr/månad. Att låna på banken/sms-lån etc skjuter bara upp problemet. Frågan är ju om ni har 4-5000 kr över om 30 dagar om ni inte har det nu.

Jag vet att det är svårt att låna pengar av närstående men ibland finns det inget annat val! Lycka till!

• Nikajo

Sälj nåt! Tradera är ett bra alternativ och man får pengar fort!

• Sebastiána

Ni kanske kan låna av flera olika personer. Någon tusenlapp här och femhundra kronor där.

Det är ju inte lätt att få ihop den summan på så kort tid. Vi hade en massa "skräp" som vi sålde på Blocket för ett tag sedan: några fotbollar som ingen använder, lite hundgrejer och annat. Allt som allt blev det väl 1500:- vi fick ihop. Inte så mycket men i alla fall en liten slant. Min mor har sålt saker hon hittat i sina lådor och som egentligen inte är värt någonting för ganska bra summor på Tradera - hon hade tur eftersom två samlarre såg hennes annons.

Om vi skulle få väldigt ont om pengar en period hade vi väl fått hysa in en inneboende student.

• Utomlands 2008

Med tanke på alla oerhört kreativa förslag du fått här i tråden som inte "duger":
    Vad ser du själv för lösning på ert problem?
    Att ställa in, är det ett seriöst förslag från din sida?

• Nomea
    Sebastiána skrev 2008-09-10 09:04:21 följande:
    Ni kanske kan låna av flera olika personer. Någon tusenlapp här och femhundra kronor där.Det är ju inte lätt att få ihop den summan på så kort tid. Vi hade en massa "skräp" som vi sålde på Blocket för ett tag sedan: några fotbollar som ingen använder, lite hundgrejer och annat. Allt som allt blev det väl 1500:- vi fick ihop. Inte så mycket men i alla fall en liten slant. Min mor har sålt saker hon hittat i sina lådor och som egentligen inte är värt någonting för ganska bra summor på Tradera - hon hade tur eftersom två samlarre såg hennes annons.Om vi skulle få väldigt ont om pengar en period hade vi väl fått hysa in en inneboende student.
    Jag har nu pratat med min sambo och vi ska fråga våra respektive föräldrar.
    Sen så har vi redan ute en massa grejor på både Tradera och Blocket, så jag hoppas på att vi får mycket pengar därifrån!

Tack så hemskt mycket allihopa för alla era förslag!
  • Nomea

Utomlands 2008 skrev 2008-09-10 20:58:53 följande:

Med tanke på alla oerhört kreativa förslag du fått här i tråden som inte "duger":Vad ser du själv för lösning på ert problem?Att ställa in, är det ett seriöst förslag från din sida?
    Det är inte så att förslagen "duger". Men man måste alltid tänka på hur det skulle fungera.
    Jag har allvarligt tänkt tanken att ställa in, ja. I dagsläget måste jag först och främst se till att mina barn har det bra innan vi har det "lyxigt". Och om det är ett bröllop som gör att jag inte kan ge mina barn det dom behöver, visst skulle jag göra det.
    Men nu ser det ut som att det finns lite ljus i tunneln.
Svar på tråden Panik!!