• Nomea

Panik!!

Lite mer än en vecka kvar till den stora dagen.
    Men våra pengar räcker inte riktigt till.
    Våran bil gick sönder här under sommaren och pajjade totalt våra sparplaner. Allt gick bara åt skogen och nu känns det som om vi måste ställa in hela alltet..!

Det är inte mycket pengar som saknas, men tillräckligt. Vi har inte mycket kvar som ska betalas egentligen, det är mat för oss (vi kör kuvertavgift), dricka, lokalen, sista på klänningen och bukett....
    Men det känns så övermäktigt! Och jag har allvarligt panik!!

Vill absolut inte ställa in, men vad ska vi göra?

• Svar på tråden Panik!!
  • fru edlund

Vad tråkigt att höra. Vilken är den största kostnaden?

Kan ni inte fråga om ni kan få betala något av det som ska betalas på bröllopsdagen då ni fått lön istället. T ex lokalen - om ni förklarar hur det står till kanske de kan vara lite flexibla. Det är ju alltid bättre och fråga och få ett nej än att inte veta. Stället ni är på är ju säkert angelägna om att ha er som gäster om alternativet är att ni ställer in och de förlorar pengar på det.

Lycka till!

• ugla

Hoppas allt löser sig för er så att ni slipper tänka på pengar er stora dag, ha det gott.

• myran69

Kors i allsin dar!!
    Trist!
    Men hur tänkte Ni från start?!!
    Hur vågar man planera bröllop med ej fasta inkomster, och ej heller ha en handlingsplan för hur man löser saker vid oförutsedda händelser.
    Har man levt ihop och har barn, så vill jag mena att det är mer regel än undantag i livet med dessa oförutsedda utgifter.
    (bil, hus, tvättmaskin, sjukdm osv osv)

Verkar verkligen lägga sordi på den veckan som borde vara den mest fantastiska av alla, och borde njutas i rus av lycka och avkoppling av vad man har framför sig.
    Vi gifter oss 29 november.

Kanske ett besök på banken, och få lite kunskap i hantering av ekonomi och planering kunde vara bra för er.
    Hoppas Ni får ett fantastiskt bröllop iallfall!

• tolonta

fru edlund skrev 2008-09-11 08:20:04 följande:

Vad tråkigt att höra. Vilken är den största kostnaden?Kan ni inte fråga om ni kan få betala något av det som ska betalas på bröllopsdagen då ni fått lön istället. T ex lokalen - om ni förklarar hur det står till kanske de kan vara lite flexibla. Det är ju alltid bättre och fråga och få ett nej än att inte veta. Stället ni är på är ju säkert angelägna om att ha er som gäster om alternativet är att ni ställer in och de förlorar pengar på det.Lycka till!
    Tror också på att fråga om ni inte kan få kostnaden för lokalen på faktura, och betala den efter nästa löning. Kanske även klänningsbutiken kan tänka sig en sådan lösning, särskilt om det bara är en delbetalning det handlar om, inte hela beloppet. Det skadar inte att fråga, det värsta man kan få är ett nej.
  • kdaug2008

Oj va jobbit!

Ni kan inte få ut en del av lönen i förskott? Brukar en del företag kunna göra... handlar ju bara om vecka i förtid!

Föregående förslag om faktura verkar också mkt möjligt - Feststället borde ju hellre vilja hjälpa er på det sättet än att ni måste ställa in!

Lycka till!

• Nomea
    myran69 skrev 2008-09-11 09:09:59 följande:
    Kors i allsin dar!!Trist!Men hur tänkte Ni från start?!!Hur vågar man planera bröllop med ej fasta inkomster, och ej heller ha en handlingsplan för hur man löser saker vid oförutsedda händelser. Har man levt ihop och har barn, så vill jag mena att det är mer regel än undantag i livet med dessa oförutsedda utgifter.(bil, hus, tvättmaskin, sjukdm osv osv)Verkar verkligen lägga sordi på den veckan som borde vara den mest fantastiska av alla, och borde njutas i rus av lycka och avkoppling av vad man har framför sig.Vi gifter oss 29 november.Kanske ett besök på banken, och få lite kunskap i hantering av ekonomi och planering kunde vara bra för er.Hoppas Ni får ett fantastiskt bröllop iallfall!
    Vi har båda haft en fast inkomst, det har ändrats på senare tid och det är verkligen ingenting man kan förutse!
    Vi behöver verkligen ingen kunskap i hantering av ekonomi och känner mig faktiskt lite påhoppad när någon kan komma och tycka att vi skulle behöva det.
    Alla kan ha en dålig månad, eller? Varför ska inte jag kunna skriva av mig här utan att sådant här ska skrivas?
  • Nomea

fru edlund skrev 2008-09-11 08:20:04 följande:

Kan ni inte fråga om ni kan få betala något av det som ska betalas på bröllopsdagen då ni fått lön istället. T ex lokalen - om ni förklarar hur det står till kanske de kan vara lite flexibla. Det är ju alltid bättre och fråga och få ett nej än att inte veta. Stället ni är på är ju säkert angelägna om att ha er som gäster om alternativet är att ni ställer in och de förlorar pengar på det.Lycka till!
    Ja, vi har pratat om det och vi ska höra med dom som äger lokalen.
  • Rosenpetunia

Skönt att du/ni ser lite ljus i tunneln. Hoppas verkligen att det löser sig så ni inte behöver ställa in er stora dag!

• Hope2008

Oförutsedda utgifter är verkligen trist! Förslaget från fru edlund är bra. Jag hoppas att det löser sig för er.

• Henriks älskling

Jag håller med om att myran69s inlägg var lite väl drygt och onödigt. Tror att Nomea har tillräckligt att tänka på ändå.

Och Nomea: personligen tycker jag att ert bröllop är en fin gåva till era barn, och inte bara handlar om "lyx" för er.
    Hade jag varit en släkting hade jag mer än gärna lånat ut pengar till er, även om jag förstår att det tar emot att fråga.
    Lycka till!

:)

• Nomea

Henriks älskling skrev 2008-09-11 17:00:55 följande:

Jag håller med om att myran69s inlägg var lite väl drygt och onödigt. Tror att Nomea har tillräckligt att tänka på ändå. Och Nomea: personligen tycker jag att ert bröllop är en fin gåva till era barn, och inte bara handlar om "lyx" för er.Hade jag varit en släkting hade jag mer än gärna lånat ut pengar till er, även om jag förstår att det tar emot att fråga.Lycka till!:)
    Tack för stödet till er alla som förstår mig!

Nej, visst är det inte lyx egentligen. Men det känns så när man inte har så mycket att spendera just nu förutom till mat.

Tack så mycket ännu en gång!
  • T RO

Även personer med bra inkomst och ett någotsånär stort sparkapital kan få det ordentligt knapert när det ska ställas till med bröllop, och jag tycker att TS verkligen inte verkar ha "levt över sina tillgångar" iom att det är ett "billigt" bröllop och många som hjälper till (släkt etc)

Alla har inte samma obegränsade tillgång till pengar som du tycks ha (och jag har personligen väldigt svårt för folk som nedvärderar andras val och prioriteringar utan att veta helheten)och jag förstår inte varför folk tycker att "har man inte råd med bröllop så ska man inte gifta sig". Som om ett giftermål är något som är förbehållet de med god ekonomi och möjlighet att styla inför släkt och vänner med stora festligeheter. Bröllop handlar om KÄRLEK inte om pengar eller dyra ringar eller gåslever!

(och ja, jag blir upprörd, hoppas det märks)

myran69 skrev 2008-09-11 09:09:59 följande:
    Men hur tänkte Ni från start?!!Hur vågar man planera bröllop med ej fasta inkomster, och ej heller ha en handlingsplan för hur man löser saker vid oförutsedda händelser.

Kanske ett besök på banken, och få lite kunskap i hantering av ekonomi och planering kunde vara bra för er.
    Till TS vill jag bara säga lycka till. Det KOMMER att lösa sig, på något mystiskt sätt gör det alltid det.
  • T RO

Det framgick kanske inte helt, men förra inlägget var ett svar på Myrans kommentar...

Så otydligt det kan bli

• jessielundh

Hoppas allt löser sig , har du inga grejer du kan sälja på blocket , gör en rensning i källaren ?

Hur lätt är det att veta om bilen pajar , och det är ju inte särskilt billig med dessa fenomen idag :)

Massor med kramar och hoppas det löser sig !!

• Nomea

T RO skrev 2008-09-12 13:49:32 följande:

Även personer med bra inkomst och ett någotsånär stort sparkapital kan få det ordentligt knapert när det ska ställas till med bröllop, och jag tycker att TS verkligen inte verkar ha "levt över sina tillgångar" iom att det är ett "billigt" bröllop och många som hjälper till (släkt etc)Alla har inte samma obegränsade tillgång till pengar som du tycks ha (och jag har personligen väldigt svårt för folk som nedvärderar andras val och prioriteringar utan att veta helheten)och jag förstår inte varför folk tycker att "har man inte råd med bröllop så ska man inte gifta sig". Som om ett giftermål är något som är förbehållet de med god ekonomi och möjlighet att styla inför släkt och vänner med stora festligeheter. Bröllop handlar om KÄRLEK inte om pengar eller dyra ringar eller gåslever! (och ja, jag blir upprörd, hoppas det märks)Till TS vill jag bara säga lycka till. Det KOMMER att lösa sig, på något mystiskt sätt gör det alltid det.
    Bra sagt!!
    Tack så mycket!
  • Osvic

Jag vet precis hur det känns, när bilen pajar och det blir en oförutsedd extra utgift. Vår bil gick sönder precis efter att vi varit på semester och vi fick en hög räkning som man kunde varit utan.Vi kunde iofs dela upp räkningen i flera mindre betalningar varje månad, så där kunde vi rädda vår bröllopsresa till Thailand.
    Kan ni inte göra på samma sätt? Med bilen menar jag.
    Eller kanske med nåt annat? Lokalen kanske?
    Det kommer att lösa sig! Det gör det alltid, på ett eller annat sätt.

Jag önskar er all lycka!

• Nomea
    Osvic skrev 2008-09-14 08:06:24 följande:
    Jag vet precis hur det känns, när bilen pajar och det blir en oförutsedd extra utgift. Vår bil gick sönder precis efter att vi varit på semester och vi fick en hög räkning som man kunde varit utan.Vi kunde iofs dela upp räkningen i flera mindre betalningar varje månad, så där kunde vi rädda vår bröllopsresa till Thailand.Kan ni inte göra på samma sätt? Med bilen menar jag.Eller kanske med nåt annat? Lokalen kanske?Det kommer att lösa sig! Det gör det alltid, på ett eller annat sätt.Jag önskar er all lycka!
    Ja, och vi hade "sparade" pengar till bilen, men inte så mycket som det gick på tyvärr... Så vi fick nalla av bröllopspengarna...
    Bilen är redan betalad, så det går inte att göra något åt.
    Jag försöker komma på det bästa sättet att lösa det här på, får se vad det blir bara!
Svar på tråden Panik!!