• anna800

kopparspiral

hej!...hade tid idag för att sätta in en kopparspiral, efter mycket om o men. Har inte fött barn.
    Ringde i morse då jag fortfarande inte fått mens, vilket min BM sa att man ska ha eller precis haft när man sätter in den för det blir lättare då.

Så, försökte alltså sätta in den idag, utan mens. Höll på att svimma av smärta o jag brukar vara ganska smärttålig. Nu fick jag en ny tid då jag kommer att ha mens...o min fråga är om det lindrar att ha den eller om det bara är bullshit?...känns som om det är fullt omöjligt att utstå denna smärta jag kännde.

BM sa att om det fortfarande inte går kan man få en rimeiss till sjukhuset så att man får sova medans dom gör det, någon som provat?

• Svar på tråden kopparspiral
  • Hvidbrud

Jag fick lokalbedövning... En kanyl rakt upp i livmoderhalsen!! Aj aj aj, höll på att sparka läkaren i huvudet! Inte kul alls. Det gjorde ont att få upp spiralen i alla fall. Har heller inte fött, eller varit gravid.

(Fick ta ut den efter några månader, för min mens blev ersatt av måntliga näsblödande! Låter som en skröna, men sant är det.)

• anna800

ah, jag fick också nån alva, lokalbedövning tror jag d va...sån skit, känndes inte ens att jag fått nån!...o tro mig, jag är inte den känsliga typen...
    Va fick du istället då?...började du med hormoner igen?

Hvidbrud skrev 2008-09-10 19:13:58 följande:
    Jag fick lokalbedövning... En kanyl rakt upp i livmoderhalsen!! Aj aj aj, höll på att sparka läkaren i huvudet! Inte kul alls. Det gjorde ont att få upp spiralen i alla fall. Har heller inte fött, eller varit gravid.(Fick ta ut den efter några månader, för min mens blev ersatt av måntliga näsblödande! Låter som en skröna, men sant är det.)
  • Hvidbrud

Ja, jag fick mini piller. Fick plodpropp av p-piller så jag fick de svagaste svaga. Innan spiralen hade jag pstavar. Det gillade jag.
    Jag är inte heller den känsliga slaget, men den smärtan var förfärlig!

har slutat med mini pillerna nu, efter 3 år. Det är så skönt att få min kropp och mitt underliv tillbaka. Mini pillerna var ok. Blev inte helknasig av dem. (bara halv!)

• fredag den 13e

Inte svar på frågan men det kanske vore bättre att använda annat preventivmedel tills efter du fött barn? Har själv kopparspiral och fött barn och jag kände ingenting. Blev paff när hon sa att det var klart

• Sotnos080906

Hade kopparspiral efter det att jag födde mitt första barn. Men den åkte ut efter ett halvår. Jag kände heller inget när jag satte in den. Däremot så hade jag svåra svampinfektioner och så kraftiga blödningar att jag helt enkelt tyckte att det inte var värt det...

Men vi är olika här, det kan ju gå bättre för dig.

• IMittEsse

fredag den 13e skrev 2008-09-11 14:04:43 följande:

Inte svar på frågan men det kanske vore bättre att använda annat preventivmedel tills efter du fött barn? Har själv kopparspiral och fött barn och jag kände ingenting. Blev paff när hon sa att det var klart
    Problemet är ju bara att det finns så få bra preventivmedel utan hormoner. Jag har inte heller fött barn, men blev mer eller mindre knäpp av de hormonella p-medel jag testade(minipiller, p-piller, p-spruta)så jag läste på och bestämde mig för kopparspiral. Jag var otroligt bestämd när jag ringde barnmorskan och även om jag visste att det skulle göra ont så kändes det som att det var värt det.

Var inte sövd, så jag vet tyvärr inte hur det är, TS. Fick heller ingen lokalbedövning, men hade tagit några finfina tabletter och försökte komma ihåg min yogaandning...

Jag satte inte in den i samband med mens, men om en vecka ska den ut efter fem år och samtidigt ska jag sätta in en ny. Och den här gången sa bm att vi ska ta det i samband med mensens slut. Så nu ska jag försöka känna efter som det gör någon skillnad!
  • LizaStina

anna800

- Jag har varit på sjukhus för att sätta in kopparspiral under narkos. Jag svimmade av smärta hos gyn.

Jag blev sövd och min man hämtade mig när jag vaknade upp. När jag kom hem så hade väldigt ont men efter något dygn så släppte smärtan. Jag blödde i 3 veckor (kanske inte så kul) men läkaren sa att det var ganska vanligt.

Varje gång jag har mens så blöder jag väldigt mycket och har ganska ont i ca:3 dagar men jag tycker att kopparspiral är det bästa preventivmedlet jag har använt. Jag har provat massor med olika p-piller i flera år och varit deprimerad och haft ett jäkla humör men nu är jag som en ängel, hihi.

• Cissit

Jag har inte fött barn och är ganska smärtkänslig pga min fibromyalgi, men vi gjorde ett försök att sätta in den utan bedövning iallafall. Det gick faktiskt ganska bra, visst det kändes rätt rejält, men den den ilande värsta smärtan släppte på bara någon sekund. Sen hade jag som molande mensvärk rätt länge efteråt och blödde i kanske 3 veckor.

Nu får jag ibland kraftiga blödningar och ibland blöder jag mindre än förut, ibland får jag svår mensvärk några dagar,ibland känner jag inget alls.

Tycker absolut att det är värt att testa om man inte tål/vill använda hormoner!

När det gäller att bli sövd så vet jag inte hur det är, men jag tror att det skulle kunna funka för man känner ju inget när man är sövd. Däremot så tror jag att molvärken efteråt kommer finnas ändå, man har ju trots allt satt in ett främmande föremål och dessutom dragit lite i livmodertappen och så. För min molvärk funkade ibumetin förvånandsvärt bra.

Lycka till!

• pojomo

jag har kopparspiral men jag har fött barn å kände inte nåt. blev som en annan här inne paff när hon sa att det var klart. Men däremot så har jag rikligare blödningar å järans ont nån dag före mensen, vilket jag aldrig hade tidigare. Om det beror på spiralen el. åldern ja vem vet!!!

• Hope2008

pojomo: Jag delar dina erfarenheter. Jag har också mer ont nu och menstruationen varar fler dagar, men för min del är det helt ok eftersom allt är bättre än att mixtra med hormoner igen.

• Heloise

Jag har hormonspiral: det borde ju inte vara någon skillnad i utformining. jag har inte fött barn, men däremot varit gravid, jag vet inte om det spelade in, visst f-n gjorde det ont och jag vart lite yr men det var uthärdligt. För mig är hormonspiral det ulitimata preventivmedlet; ingen mens har jag heller! Alltså satte de inte in spiralen andra gången under mensen. Du kanske bara hade otur? Dålig BM? Min chef är 45 och har haft kopparspiral i 20 år och fött två barn, hon var förstörd efter att hon satt in spiralen den här gången, men aldrig upplevt det så illa förut, måste ju bero på den som sätter in den!

• XLNT

Mitt råd är att våga testa!!

Jag har kopparspiral utan att ha fått barn. Fick prova spiralen pga att jag fick akne av preventivmedel med hormoner i.
    Satte in min i våras och innan dess läste jag en hel del debatter om det. Blev något avskräckt av alla som skrev att de gjorde ont men bestämde mig för att iaf testa.

Berättade för min BM att jag var rädd för att det skulle göra ont och hon berättade då att man om man vill kan ta värktablett någon timma innan (ex 2 st alvedon) men hon hade missat att berätta det för mig.
    Min insättning gick bra. Det enda jag kände var obehag och en slags sugande känsla i magen när hon satte spiralen på plats. Alltihop tog dock ca. 1 timma pga att vi "väntade ut" min livmoderhals. BM förkladade det som att den "försvars-krampar" eftersom det egentligen inte är meningen att något ska föras UPP där. Hon sa också att hon kan tänka sig att andra BM har fortsatt trycka på när detta hånder och att det är det som gör ont pga att det är stopp i kanalen!! ;-P

För övrigt är spiralen det bästa jag gjort på länge: Jag har ingen mensvärk, mensen varar bara i 4 dagar och jag blöder mindre än förut + att den kostade 200:- (jag har den lilla modellen) för 5 år jämfört med 800:- /år för mina gamla p-piller ;-D

Hoppas allt går bra!

• Anja 19 juli 2008

Har man ej fött barn så gör det nog stor skillnad när man har mens, då livmoderhalsen är uppmjukad och lite öppen då.

Annars ska man ju ta maxdos ipren ca 30 minuter innan insättning vilket ska lindra något otroligt då ipren och gör att livmoderhalsen slappnar av, vilket behövs mer på en person som ej fött barn än en som fött barn.

Själv har jag ju fött barn och kände inte ens när dom satte in spiralen, men så hade jag för säkerhets skull tagit ipren Detta blev jag tillsagd av min bm att göra.

En tjejkompis t mig som INTE fött barn satte in spiral och hon hade tagit ipren innan. Hon hade inte upplevt det som jättesmärtsamt men det hade såklart gjort ont.

Så ta ipren nästa gång och om du känner att det inte går ändå så avbryt. Ska ju ej plåga dig till en gräns som du känner att du inte orkar med.

Lycka till Kopparspiral är det bästa preventivmedel jag nånsin haft

• Too Be  gift nu

Jag satte in min för 3 veckor sedan i samband med mensen och det gjorde fruktansvärt ont!

Hade tagit tabletter innan men det hjälpte inte - har dock inte fött några barn innan.

Först så mätte dom för att se så jag var över 6cm och bara det kändes.
    När dom sedan satte in spiralen så gjorde det så ont att jag skrek till ett par gånger och jag var så svimfärdig att jag inte ens kunde sätta mig upp efteråt och kände mig jättetoanödig.
    Som tur är så hade jag min man med mig och blev ivägsläppt efter ett tag, men jag var fortfarande askgrå med blå läppar då:)

Jag ångrar dock inte att jag satte in den och efter den första veckan så har jag knappt tänkt på att den finns där.

• Linn74

När man sätter in spiralen kan barnmorskan råka komma åt en nerv (nervus vagus). Det hände mig första ggn jag satte in spiral, jag trodde jag skulle svimma, det svartnade stundvis för ögonen och jag mådde skitilla. Hade nästan som förlossningssmärtor i 5 timmar efteråt.

Andra gången jag satte in spiral (bytte från hormon- till koppar-) så var jag livrädd, men det kändes det inte ett dugg. Otur första ggn...

Svar på tråden kopparspiral