• MulleNuh

Hur ska jag få honom att förstå??

Usch.. Vi har lite smått pratat om giftermål och visst komemr det att ske! Absolut.. MEN han säger: fan vi har ju inga pengar!!
    Vi tjänar ganska bra.. Men visst vill man alltid ha mer?!

Han verkar tro att alla som gifter sig har MYCKET pengar som man ska punga ut med på en gång!

Hur ska jag få fram att det inte är en katastrof för ekonomin att gifta sig???

• Svar på tråden Hur ska jag få honom att förstå??
  • agtiwi

Enkelt! Gör en kalkyl över ungefärliga kostnader för ert bröllop. Bestäm vilket år bröllopet beräknas ske. Ta kostnaderna delat på antalet månader fram till beräknat datum. Vips så blir det inte så stor kostnad månadsmässigt!!

• MulleNuh

haha ja det var ju enkelt!! Vi har pratat om kanske Maj nästa år, så det är ju inte sååå långt dit! Fast 8 månader.. Och vissa grejer kan man kanske ta på avbetalning..

agtiwi skrev 2008-09-10 20:00:05 följande:
    Enkelt! Gör en kalkyl över ungefärliga kostnader för ert bröllop. Bestäm vilket år bröllopet beräknas ske. Ta kostnaderna delat på antalet månader fram till beräknat datum. Vips så blir det inte så stor kostnad månadsmässigt!!
  • didis

Du får nog också acceptera att han hellre lägger pengarna på andra saker och inte tycker bröllop är lika viktigt som du tycker.

Pengarna kommer från er båda så rimligen har han också en del att säga till om... och alla tycker inte att bröllop är livets viktigaste händelse.

Ni kankse kan kompromissa med ett mindre och billigare bröllop annars?

• MulleNuh

Jo det gör vi.. Han vill hellre lägga pengar på en bröllopsresa vilket jag tycker är HELT ok! Jag vill/behöver absolut inte ha ett flådigt prinsessbröllop! No no.. Jag luskar GÄRNET efter bra och billiga ställen man kan vara på.. ALLT jag begär är egentligen att vi gifter oss i kyrka.. Det är nog mitt enda krav/önskemål..

didis skrev 2008-09-10 20:12:28 följande:
    Du får nog också acceptera att han hellre lägger pengarna på andra saker och inte tycker bröllop är lika viktigt som du tycker.Pengarna kommer från er båda så rimligen har han också en del att säga till om... och alla tycker inte att bröllop är livets viktigaste händelse.Ni kankse kan kompromissa med ett mindre och billigare bröllop annars?
  • mysan31

Du kan börja handla lite nu så blir det inte så dyrt i längden...

• BlendaSigne

jag skulle aldrig lägga pengar på ett bröllop om jag inte visste att jag hade en stor säkerhet i sek utöver de pengarna - jag skulle aldrig ligga så på gränsen så att typ en bilreparation el nåt skulle stjälpa en. bröllopspengarna är typ de pengarna som man annars hade lagt på en resa - när man redan lagt undan för katastrofgrejer el sparande. så tycker jag.

som någon sa: gör en budget och planera ett bröllop som passar er plånbok.

• didis
    MulleNuh skrev 2008-09-10 20:14:59 följande:
    Jo det gör vi.. Han vill hellre lägga pengar på en bröllopsresa vilket jag tycker är HELT ok! Jag vill/behöver absolut inte ha ett flådigt prinsessbröllop! No no.. Jag luskar GÄRNET efter bra och billiga ställen man kan vara på.. ALLT jag begär är egentligen att vi gifter oss i kyrka.. Det är nog mitt enda krav/önskemål..
    Själv bröllopet är ju gratis i stort sett, det är kläder resp fest som kostar. Om ni inte har någon större fest utan tex bara champagne och tilltugg för de närmaste som några här har + köper billiga kläder alt tar de ni redan har kan ni komma undan med någon tusenlapp.
  • MulleNuh

Jo fast SÅ fattiga är vi inte!
    Jag kan tänka mig att lägga kanske 30.000:-

didis skrev 2008-09-10 20:20:32 följande:
    Själv bröllopet är ju gratis i stort sett, det är kläder resp fest som kostar. Om ni inte har någon större fest utan tex bara champagne och tilltugg för de närmaste som några här har + köper billiga kläder alt tar de ni redan har kan ni komma undan med någon tusenlapp.
  • MulleNuh

Men min syster betalade 130.000:- för sitt.. Visst, det var ett DRÖMBRÖLLOP men det är lite väl saftigt tycker jag.. Jag vill liksom inte bli skuldsatt pga ett bröllop..

• didis
    MulleNuh skrev 2008-09-10 20:30:34 följande:
    Jo fast SÅ fattiga är vi inte! Jag kan tänka mig att lägga kanske 30.000:-
    Hur mycket kan din blivande tänka sig?
Svar på tråden Hur ska jag få honom att förstå??