• MulleNuh

Hur ska jag få honom att förstå??

Usch.. Vi har lite smått pratat om giftermål och visst komemr det att ske! Absolut.. MEN han säger: fan vi har ju inga pengar!!
    Vi tjänar ganska bra.. Men visst vill man alltid ha mer?!

Han verkar tro att alla som gifter sig har MYCKET pengar som man ska punga ut med på en gång!

Hur ska jag få fram att det inte är en katastrof för ekonomin att gifta sig???

• Svar på tråden Hur ska jag få honom att förstå??
  • MulleNuh

Fy va jobbigt!! Varför ska dom va så jäkla tvära!!! *morr*

Magu78 skrev 2008-09-10 21:20:58 följande:
    Jag förstår precis vad du menar.... Jag sitter typ i samma sits. Men min man är mer att hur lite man än lägger så är det för mycket. Han gör detta för mig, för han vet hur mycket det betyder för mig, men ändå sätter han sig på tvären när jag vill diskutera ämnet. Sen är det så också att vi ska bli föräldrar om ca 1,5 vecka (om jag har tur), så min inkomst är inte så mycket. Jag har lagt upp en kalkylering och vi kommer troligtvis hamna runt 50.000kr. Som tur är ska vi inte gifta om förrän i juli nästa år.
  • Magu78

Ett tips om man bara vill ha en enkel klänning är att själva köpa brudsidentyg och låta någon sy upp den till dig. Beror väl lite var man går, men annars har jag hört att det är billigare än att köpa och den blir dessutom sydd till din kroppsstorlek. Jag hade tänkt och göra så här, vågar inte riktigt köpa en klänning, har en del att gå ner runt midjan till nästa sommar och då är det enklare att göra små förändringar ifall det skulle behövas.

• MulleNuh

Mjoo.. Fast såg du den jag länkade här uppe!! Jag DÖÖÖR! m vi inte gifter oss så ska jag köpa den och ha när jag går o handlar..

Magu78 skrev 2008-09-10 21:30:09 följande:
    Ett tips om man bara vill ha en enkel klänning är att själva köpa brudsidentyg och låta någon sy upp den till dig. Beror väl lite var man går, men annars har jag hört att det är billigare än att köpa och den blir dessutom sydd till din kroppsstorlek. Jag hade tänkt och göra så här, vågar inte riktigt köpa en klänning, har en del att gå ner runt midjan till nästa sommar och då är det enklare att göra små förändringar ifall det skulle behövas.
  • BlendaSigne

De tycker jag du ska göra - haha :D... underbart. Superfin är klänningen iaf! Förhoppningsvis så kan du sälja den efter bröllopet för en bra penning o då behöver den inte bli så dyr (de e sådana argument man behöver mot gubbsen )

MulleNuh skrev 2008-09-10 21:40:23 följande:
    Mjoo.. Fast såg du den jag länkade här uppe!! Jag DÖÖÖR! m vi inte gifter oss så ska jag köpa den och ha när jag går o handlar..
  • Wingtear

Hehehe. Berodde det på pengar skulle vi nog få vänta lääänge på bröllopsklockorna. Jag jobbar på posten (ca 14000 efter skatt) , han är studerande (750 kvar av studiestödet efter att hyran är betald)...

Brudkläning: mammas -> gratis
    Slöja/krona/smycken: -> mammas/hans mormors/mina egna
    Brudskor: -> inte hittat ännu, men söker på reorna som galen
    Brudgum, kostym: -> ska jag sy bara vi kommer överens om ett tyg
    Gumskor: -> 300kr på rea
    Kyrka mm: -> i hemkommunen = gratis
    Festen: -> blir på sommaren, men vi har mottagning hemma direkt efter vigseln = gratis
    Dryck: -> taxfree bubbel till brudskålen 700kr sen kaffe läsk mm tot: 1000kr
    Smörgåstårta: lagar hans mamma
    Bröllopstårta: -> vanlig prinsesstårta men med vit marsipan (ej beställd så vet ej pris)

Sommarfesten kommer antagligen att bli en enklare fest, mera än bröllopsfest, så vi tänkte väll lite i banorna att komma över förmånligt kött och grilla.
    Jag har sparat i fonder ca 3år med tanke att det sparades till hus, konstaterade att 25000 tar en ingen vart vad gäller hus, men det tar oss till new york på bröllopsresa (vi har båda släkt där men aldrig varit dit) det går ju dock att hitta MYCKET billigare priser om man bokar tidigt samt inte åker mitt i julruschen

• tolonta
    MulleNuh skrev 2008-09-10 21:11:23 följande:
    haha ok! Skönt att höra! Vi har ändå tillsammans ut ca 35.000/månad. Så FAN om du klarar det ska vi!!
    Vi har också tillsammans ut cirka 35 000 kr per månad, kanske något mer. Utgifterna när vi lever litet sparsamt, men inte spartanskt (dvs inga dyra kläder bara för att de är snygga, inga dyra prylar bara för att man vill ha, inte oxfile och annan lyxmat för jämnan, men inte heller nudlar som standard...) är cirka 15 000 kr per månad. Det innebär att vi kan spara 20 000 kr/månad om det behövs, och med den kalkylen var vårt 100 000-kr bröllop insparat på fem månader... Ingen större uppoffring tyckte inte vi, och då blev det ett drömbröllop, enligt mig! (Har dock aldrig drömt om ett slottsbröllop, det hade blivit dyrare ändå...).

Det enda uppoffrande vi behövde göra var alltså att inte ha några större inköp under perioden. Inga nya mobiler, möbler, superdyra kläder eller annat under den perioden. Lätt som en plätt. (Man får ju handla bröllopsrelaterade grejer istället).
  • Sotnos080906

Som alla tidigare sagt så går allt om man bara vill.
    Vi är också höginkomsttagare, men med 4 hemmavarande barn, tre bilar, skoter och ett stort hus..., ja ni förstår. Vi är vana vid att pengarna rullar.. *s*

Vi bestämde oss för i mars att gifta oss om ett år, men i slutet på maj önskade jag mig ett sensommarbröllop, vilket jag också fick!

Totalt gick vårt bröllop på runt 25000kr,(mycket tack vare att jag hittade min vigselring för 1300kr + klänning för 1700kr) som vi stod för. Detta är dock utan mat, bröllopstårta & blomsterdekorationer som min mor stod för då det är sånt hon sysslar med.

Utöver de 25000kr har vi lagt 15000kr på att renovera garaget + lite annat för att kunna ha festen på hemmaplan. Vi har tagit kostnaderna löpande och faktiskt nästan lyckats låta bli att röra vårt sparkapital.

Så det går, men det kräver att man håller koll så att inte kostnaderna springer iväg. För det finns sååå mycket som man vill ha! Det är bara frågan om det är nödvändigt...

• MulleNuh

Ho ho!!
    Vet ni!?

IDAG har han suttit med mig och skrivit vilka han vill bjuda! Han har tittat på olika menyer! TJOHOOOOOO!!!!!

• MulleNuh

haha japp!

didis skrev 2008-09-11 20:01:41 följande:
    Trägen vinner !! =)
  • JSGJ

Det behöver inte kosta en massa pengar... Det finns garanterat en massa männinskor i er närhet som mer än gärna hjälper tillatt fixa... Köp en begagnad klänning... billigare än att hyra och om du vill kan man sälja den vidare... fixa en grillbuffe... använd någon gammal släktings smycken, lovar att dom uppskattar att bli tillfrågad... Det är bara att använda fantastin och fråga era vänner om hjälp med att fixa...

Det är bara en dålig ursäkt... att man inte har råd...
    Varför vill han inte igentligen...

• MulleNuh

Men halli hallå!

Han vill! Men han har mycket andra planer och drömmar också.. Vi ska köpa hus ckså tex..

MEN jag tror vi nu har kommit överens om hur det ska gå till. Kommer kosta ca 25-30.000:-. Blir kanon!!

JSGJ skrev 2008-09-11 23:00:27 följande:
    Det behöver inte kosta en massa pengar... Det finns garanterat en massa männinskor i er närhet som mer än gärna hjälper tillatt fixa... Köp en begagnad klänning... billigare än att hyra och om du vill kan man sälja den vidare... fixa en grillbuffe... använd någon gammal släktings smycken, lovar att dom uppskattar att bli tillfrågad... Det är bara att använda fantastin och fråga era vänner om hjälp med att fixa... Det är bara en dålig ursäkt... att man inte har råd... Varför vill han inte igentligen...
  • Wingtear

GRATTIS!!!

MulleNuh skrev 2008-09-12 07:56:18 följande:
    Men halli hallå! Han vill! Men han har mycket andra planer och drömmar också.. Vi ska köpa hus ckså tex..MEN jag tror vi nu har kommit överens om hur det ska gå till. Kommer kosta ca 25-30.000:-. Blir kanon!!
  • MulleNuh

Och idag har vi (läs jag) bokat kyrka! Den 13 Juni smäller det!

• 1700tal

Oj, bokat kyrka.. Dåså, då är det bara att säga TUSEN GRATTIS!

• MulleNuh

Tack!!

haha ja jag kände att det är väl lika bra att boka för jag vet ju att MÅNGA gifter sig den tiden på året. Hade han itne velat så kunde jag ju bara boka av, men det behövdes inte!

1700tal skrev 2008-09-12 19:53:27 följande:
    Oj, bokat kyrka.. Dåså, då är det bara att säga TUSEN GRATTIS!
Svar på tråden Hur ska jag få honom att förstå??