• Duchess

Brist på respekt

Tack för det du skrev! Nu har jag läst igenom tråden, och eftersom jag är en av de som alla är så arga på så ville jag gärna förklara varför frågan berör mig så starkt.

Jag ser en struktur och en symbol som genom alla tider har inneburit en viss sak, och har faktiskt hittills inte lyckats förstå hur andra kan undgå att se den. Mitt agerande i vardagen har betydelse för andra människor, eftersom jag tror att både bra och dåliga saker sprider sig som ringar på vattnet.

Precis som du skriver är det strukturer och symboler som många av oss vänder oss emot - inte de enskilda personerna. Jag har faktiskt sällan råkat på ett ställe där människor tar allt så personligt som här på BT. Ibland måste man våga lyfta blicken och se att man är en del av något större, och att all kritik mot sammanhang inte är samma sak som direkta personangrepp.

J D skrev 2008-09-11 15:23:43 följande:

För att en del människor ser strukturer och mår dåligt över att andra inte ser dem. Men det är ju åsikten man misstycker till inte personen. Det kliar i fingrarna på samma sätt som civil olydnad kliat i fingrarna på en massa människor genom åren vilket givit oss ett bra mkt mer humant samhälle där människor reflekterar mer över sitt beteende som annars görs automatiskt. Och nazism är fullt jämförbart med patriarkalism om man inser att det är förtryckande strukturer som är the issue.Hur kan man låta bli att bry sig när människor dör av dessa strukturer?
Svar på tråden Brist på respekt