• J D

Brist på respekt

Det är ju verkligen synd att någon tar så illa upp. Istället tycker jag man bör fundera på andras åsikter och se om det kan bidra med ngt till ens eget tänkande.

Vardagsaktivism är oerhört viktigt om man vill förändra något, att vara tyst är att acceptera. Sedan är det knappast så att man bör hacka på någon personligen, men hur kan man göra det när man inte känner personen i fråga? Självklart för mig är det alltid frågan man har en annan åsikt i när det är ett diskussionsforum. Tråkigt att vissa inte kan se den distinktionen vare sig det är åt det ena eller andra hållet.

Taha skrev 2008-09-11 14:14:18 följande:
    Men se det så här..det är bra att folk läser böcker som får dem att fundera över världen. Synd bara att de inte kan hitta utlopp för sina tankar och funderingar över världsorättvisan på annat sätt än att hitta en brud på BT att hacka på.
  • J D

För att en del människor ser strukturer och mår dåligt över att andra inte ser dem. Men det är ju åsikten man misstycker till inte personen. Det kliar i fingrarna på samma sätt som civil olydnad kliat i fingrarna på en massa människor genom åren vilket givit oss ett bra mkt mer humant samhälle där människor reflekterar mer över sitt beteende som annars görs automatiskt. Och nazism är fullt jämförbart med patriarkalism om man inser att det är förtryckande strukturer som är the issue.

Hur kan man låta bli att bry sig när människor dör av dessa strukturer?

agtiwi skrev 2008-09-11 14:50:01 följande:
    Varför måste en del människor bry sig? Det är precis som att det kliar i fingrarna efter att få hitta någon att hacka på. Varför kan inte alla som vill ge en ts ett råd få göra det utan att bli påhoppad, man kan väl i stället bara konstatera att han eller hon har inte samma värderingar och tolkningar i livet som jag själv. Ts lär ju ändå göra vad som i slutänden känns bäst för honom/henne.
  • J D

Fast man kan ju faktiskt ha respekt för personen som individ utan att för det minsta respektera dennes åsikter. När jag tänker på hur minoritetsgrupper eller hälften av befolkningen förtrycks och någon annan ger uttryck för den åsikten så kan jag faktiskt inte känna något annat än att den personen har helt och fullkomligt fel. Jag kan fortfarande tycka att diskussionen berikar mig men på andra plan än att jag får input till mitt eget tänkande.

Jag kan respektera nazister som människor eftersom de är fast i en massa sociala strukturer och har en massa erfarenheter som gjort dem till det de är precis som med alla andra men inte en chans att jag tycker att de har de minsta rätt någonstans.

Ledsen att behöva ta exemplet med nazism en gång till men det är väldigt svårt att hitta exempel i andra strukturer som människor generellt sett faktiskt är medvetna om.

agtiwi skrev 2008-09-11 16:12:27 följande:
    Självklart kan man diskutera varandras åsikter och försöka förstå hur andra människor tänker. Men en del har en förmåga att gå till attack direkt.. För mig är det stor skillnad på diskussion innehållande respekt och en diskussion där ena parten anser att det den tycker är det rätta och den andra har bara helt fel, för i det senare finns ingen respekt. Tack och lov så förekommer oftast diskussion innehållande respekt!
  • J D

(Jag anser alltså att man kan föra en respektfull diskussion utan att man behöver respektera den andres åsikt- däremot dennes rätt till åsikt).

Svar på tråden Brist på respekt