Inlägg från: Stardusty |Visa alla inlägg
  • Stardusty

Nån mer som är hopplös med pengar???

Det är så skönt att skriva av sig här på BT för man får alltid en massa bra råd och stöd!

Har nu cirka en månad kvar till bröllopet och har insett att ekonomin för 2009 kommer att bli väääldigt dyster... Det har gått åt en massa pengar till bröllopet såklart och tyvärr mer än jag egentligen har råd med. Men sen har jag liksom blundat för alla andra saker som pengarna gått åt till och intalat mig själv att det funnits pengar kvar. Men så fick jag en chock häromdan då jag ligger rätt mycket back och fortfarande har en hel del kvar att betala inför bröllopet!

Min kära m2b har lånat mig en massa pengar och det är även han som kommer att finansiera det mesta av bröllopet. Givetvis ska jag betala tillbaka allt, för jag vill inte snylta på honom, men det känns bara så hopplöst att jag inte kan hålla koll på mina egna pengar! Har just räknat ut hur mycket jag behöver lägga undan varje månad för alla fasta räkningar + skulden till sambon under 2009 och det blev en rätt stor summa...

Som ni förstår så inser jag ju att jag inte riktigt haft koll på pengarna och nu har jag ju tagit tag i det, men det skulle kännas bra att få höra fler som är eller har varit i samma situation och vad ni gör/gjorde för att få rätsida på ekonomin igen!

• Svar på tråden Nån mer som är hopplös med pengar???
  • Stardusty

Oj, tack för alla svar

För att ni inte ska missförstå, det handlar inte om att jag "lånat" pengar till bröllopet utan mer att min m2b lagt mer pengar till det än jag och det tycker jag inte är rätt, därför ska han få igen pengar i efterhand så vi betalat lika mycket!

Vi har inte gemensam ekonomi och jag vet inte om jag vill att vi ska ha det sen heller... Detta för att jag köper mer saker än han och även om jag skulle minska mina utgifter, vilket jag nu måste göra, så kommer jag ändå handla mer för han köper aldrig något till sig själv Sen har han dessutom barn varannan vecka och då har vi sagt att han får betala lite mer på matkontot (som vi faktiskt har gemensamt) m.m.

Ni som har gemensam ekonomi - hur löser ni det om ni tjänar olika mycket och den ena handlar mer än den andra?

Till er som gett tips om att sätta sig och gå igenom ekonomin - det ska jag göra imorgon Ska till banken till en ekonomisk rådgivare och gå igenom hur mkt jag ska lägga undan och att de pengarna går direkt på ett speciellt konto för just räkningar. Så det blir nog bra, bara jobbigt att vänja sig av med att handla så mycket till sig själv som jag gjort... Lyxfällan nästa?

En sak som jag dock aldrig kommer gå med på är att min man skulle betala för mig för att det finns någon lag som säger det, jag skulle aldrig klara av att leva på någon annan när det är jag själv som gjort bort mig och slösat för mycket. Däremot om något skulle hända, typ sjukdom, då tycker jag att det är okej att man hjälper varandra ekonomiskt.

• Stardusty

Didis - det låter ju som en bra kompromiss, men jag är bara så rädd att det blir tjaffs om att "du minsann köpte den där dyra saken och jag har inte köpt nånting på flera år" och liknande... Sen har min m2b barn sen tidigare och då blir det ju mina pengar som går till såna saker också...

Vi kommer till en början ha ett gemensamt matkonto, sen även ett semesterkonto och så ett konto för oförutsedda kostnader, typ ifall kylskåpet går sönder och liknande. Sen har vi delat upp räkningarna mellan oss så gott det går och resten av våra löner behåller vi för oss själva.

Svar på tråden Nån mer som är hopplös med pengar???