• Stardusty

Nån mer som är hopplös med pengar???

Det är så skönt att skriva av sig här på BT för man får alltid en massa bra råd och stöd!

Har nu cirka en månad kvar till bröllopet och har insett att ekonomin för 2009 kommer att bli väääldigt dyster... Det har gått åt en massa pengar till bröllopet såklart och tyvärr mer än jag egentligen har råd med. Men sen har jag liksom blundat för alla andra saker som pengarna gått åt till och intalat mig själv att det funnits pengar kvar. Men så fick jag en chock häromdan då jag ligger rätt mycket back och fortfarande har en hel del kvar att betala inför bröllopet!

Min kära m2b har lånat mig en massa pengar och det är även han som kommer att finansiera det mesta av bröllopet. Givetvis ska jag betala tillbaka allt, för jag vill inte snylta på honom, men det känns bara så hopplöst att jag inte kan hålla koll på mina egna pengar! Har just räknat ut hur mycket jag behöver lägga undan varje månad för alla fasta räkningar + skulden till sambon under 2009 och det blev en rätt stor summa...

Som ni förstår så inser jag ju att jag inte riktigt haft koll på pengarna och nu har jag ju tagit tag i det, men det skulle kännas bra att få höra fler som är eller har varit i samma situation och vad ni gör/gjorde för att få rätsida på ekonomin igen!

• Svar på tråden Nån mer som är hopplös med pengar???
  • stinakina

Förlåt mig...men du skriver JAG har råd med, JAG ska lägga undan, du ska låna av m2b ???

Ska ni inte gifta er med varandra? är inte detta en gemensam sak? ska inte NI bekosta bröllopet??

Jag fattar ingenting??

• Silla69

Be din blivande hålla i dina pengar och hjälpa dig komma till rätta.

Typ att han hjälper dig gå igenom hela ekonomin ( du måste ju sitta med) och du bara får fickpengar typ.

Min vännina gjorde så för 2 år sedan, idag har hon en jätte bra pejling på sina pengar.
    Hon kunnde inte alls förr.

Så lycka till.

• Sanfor

Hänger inte riktigt heller med? Lånar du pengar av honom för att bekosta ert gemensamma bröllop???

• Hemligt i New York

Stardusty: Jag förstår precis... Dock ligger jag inte back än men kommer låna lite av en kompis för att ha råd med allt jag vill ha råd med i samband med att jag gifter mig... Har bara ett par veckor kvar nu så har någorlunda koll på allt vilket känns skönt. Är en slösa, speciellt vid ett sådant här tillfälle där man vill skämma bort sig själv och vill få ett minne för livet!

Vi har också delad ekonomi och delar lika på nästan alla utgifter när vi gifter oss, så jag tycker inte att det är konstigt att du blir skyldig din blivande lite! Du skriver ju att han betalar det mesta.

• chamor
    stinakina skrev 2008-09-11 23:26:24 följande:
    Förlåt mig...men du skriver JAG har råd med, JAG ska lägga undan, du ska låna av m2b ???Ska ni inte gifta er med varandra? är inte detta en gemensam sak? ska inte NI bekosta bröllopet??Jag fattar ingenting??
    Ja jag reagerar också på det... Nu ska ju liksom gifta er MED varandra... Det är väl inte bara ett gemensamt projekt för er?
  • Frukenob

Jag instämer med er alla. Om ni nu ska gifta er är det inte dax att ha gemensam ekonomi? Och eftersom du är en slösa så kan din m2b ha hand om ekonomin.

Om du ska betala för dig och han för sig hur gör man då?

Betalar han för sina gäster och du för dina?

• didis

EFter bröllopet är ni skyldiga varandra att leva på samma ekonomiska nivå.

Du har alltså ingen anledning att betala tillbaka pengarna till din man om det innebär att ni inte har samma eknomiska standard, för det har du rätt till.

Tycker du skall ta ett snack med maken, så här kan ni inte leva - låna pengar av varandra till sådan ni gör gemensamt!

• Ayeree

Om jag skulle komma på idén att jag vill ha en brudklänning för 20 000 när vi budgeterat för max 5000 så anser jag att det är jag som skulle få stå för de extra 15 000. Samma sak med andra saker som går över budgeten och som _jag_ vill ha men som m2b inte bryr sig om.

• FuzzyGirl

Jag och min blivande har inte heller gemensam ekomomi och kommer inte ha det senare heller. Om jag blir sugen på att skaffa en ny dator för 10 000:- eller ett par snygga stövlar för 1000:- ska han få mindre pengar att röra sig med då?
    Eller ska jag behöva be om lov för att handla med de pengar jag har tjänat? Men jag och min blivande tjänar lika mycket..kanske enklare då.
    Stardusty: När jag har dåligt med pengar undviker jag att gå på stan. Det är alltid något man kommer på att man behöver. Sen att betala med kontanter och ha med sig matlåda till jobbet är ett tips. Trist men värt det för att få det bröllop du drömmer om.

• PennyJenny

Jag lämnar själva diskussionen om huruvida ni ska ha gemensam ekonomi och om du ska betala tillbaka till honom eller inte dithän.

Jag har kört min ekonomi ganska ordentligt i botten tidigare i mitt liv och jag har fortfarande svårt att vara ekonomisk och klok med mina pengar i den uträckning jag skulle vilja vara, men jag har det på en nivå som är okej idag.

Nyckeln för mig har varit budget och portionera upp pengarna. Jag gillar att gå och shoppa, inte så jag är shoppinggalen men ändå. Och pengarna kan lätt rinna ifrån mig om jag inte tänker mig för. Jag gör så att varje månad när jag har fått lön så för jag över pengarna som ska gå till matkontot, vårt gemensamma servicekonto och vårt gemensamma sparkonto. Sedan ser jag hur mycket jag har kvar att fritt förfoga över. Jag tar fram min kalender och tittar igenom vad som kommer under månaden. Har jag någon fest inbokad, ska jag klippa mig, funderar jag på att åka hem till mina föräldrar, ska jag köpa ny vinterjacka den här månaden med mera. Jag räknar bort pengar som jag tror går åt till detta och resten fördelar jag på 4 potter. En pott per vecka. Då har jag ett visst antal kronor att spendera som jag vill under veckan på övrigt. Mina sparpengar, fasta kostnader för boende, planerade aktiviteter som frissa osv är redan undanstoppade så jag kan verkligen använda dessa pottpengar som jag önskar. Kanske vill jag spara ena veckans pott till nästa för att shoppa lite kläder på helgen. Eller så spenderar jag dem spontant. Eller sparar dem. Det har nästan blivit en sport att varje månad ha lite kvar av pottpengarna.

Det funkar riktigt bra för mig. Jag får koll på mina pengar, jag fixar med de månatliga kostnaderna och sparande det första jag gör och vet sedan vad jag har kvar resten av månaden. Att dela upp pengarna i potter gör att jag inte spenderar allt på en gång men det ger min ändå viss spontanitet att köpa några böcker och en snygg topp när jag ser den en dag utan att jag behöver fundera på om jag har kvar pengar till annat jag har planerat göra eller köpa.

Svar på tråden Nån mer som är hopplös med pengar???