Stardusty skrev 2008-09-14 14:13:16 följande:
Ni som har gemensam ekonomi - hur löser ni det om ni tjänar olika mycket och den ena handlar mer än den andra?
Vi löser det inte på något annat sätt än att vi unnar varandra de inköp vi gör. Självklart följer ett ansvar så att inte alla matpengar är upphandlade innan lön etc.
Nu har vi så god ekonomi att det ändå blir pengar över men även när vi pluggade med barn fungerade systemet med gemensam ekonomi bra, inköpen blev ju färre förståss.
Vi har nog tänkt att det i slutändan går jämnt upp, vissa år gör jag av med betydligt mer pengar än vad han gör och vissa år är det tvärtom. Vissa perioder (dvs 15 år!) tjänade han mer än vad jag gjorde eller hade vi samma inkomst. Först nu de senaste åren tjänar jag mer än vad han gör men det är ingen stor grej eftersom alla pengar är våra pengar spelar det ingen roll vem som drar in dem.
Tex skulle det inte spela någon roll om jag ville köpa en klänning för 12.000, det skulle ändå tas från vårt gemensamma konto, samma sak när han köpte ny saxofon för något år sedan (var ännu dyrare).
Det här är det smidigaste systemet för oss och jag kan inte tänka mig något annat men alla måste göra som de själva vill!