Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Nån mer som är hopplös med pengar???

Jag lämnar själva diskussionen om huruvida ni ska ha gemensam ekonomi och om du ska betala tillbaka till honom eller inte dithän.

Jag har kört min ekonomi ganska ordentligt i botten tidigare i mitt liv och jag har fortfarande svårt att vara ekonomisk och klok med mina pengar i den uträckning jag skulle vilja vara, men jag har det på en nivå som är okej idag.

Nyckeln för mig har varit budget och portionera upp pengarna. Jag gillar att gå och shoppa, inte så jag är shoppinggalen men ändå. Och pengarna kan lätt rinna ifrån mig om jag inte tänker mig för. Jag gör så att varje månad när jag har fått lön så för jag över pengarna som ska gå till matkontot, vårt gemensamma servicekonto och vårt gemensamma sparkonto. Sedan ser jag hur mycket jag har kvar att fritt förfoga över. Jag tar fram min kalender och tittar igenom vad som kommer under månaden. Har jag någon fest inbokad, ska jag klippa mig, funderar jag på att åka hem till mina föräldrar, ska jag köpa ny vinterjacka den här månaden med mera. Jag räknar bort pengar som jag tror går åt till detta och resten fördelar jag på 4 potter. En pott per vecka. Då har jag ett visst antal kronor att spendera som jag vill under veckan på övrigt. Mina sparpengar, fasta kostnader för boende, planerade aktiviteter som frissa osv är redan undanstoppade så jag kan verkligen använda dessa pottpengar som jag önskar. Kanske vill jag spara ena veckans pott till nästa för att shoppa lite kläder på helgen. Eller så spenderar jag dem spontant. Eller sparar dem. Det har nästan blivit en sport att varje månad ha lite kvar av pottpengarna.

Det funkar riktigt bra för mig. Jag får koll på mina pengar, jag fixar med de månatliga kostnaderna och sparande det första jag gör och vet sedan vad jag har kvar resten av månaden. Att dela upp pengarna i potter gör att jag inte spenderar allt på en gång men det ger min ändå viss spontanitet att köpa några böcker och en snygg topp när jag ser den en dag utan att jag behöver fundera på om jag har kvar pengar till annat jag har planerat göra eller köpa.

Svar på tråden Nån mer som är hopplös med pengar???