Inlägg från: stinakina |Visa alla inlägg
  • stinakina

Nån mer som är hopplös med pengar???

Förlåt mig...men du skriver JAG har råd med, JAG ska lägga undan, du ska låna av m2b ???

Ska ni inte gifta er med varandra? är inte detta en gemensam sak? ska inte NI bekosta bröllopet??

Jag fattar ingenting??

• stinakina

Vi har gensamekonomi!!

dvs, vi betalar ca hälften var utav de kostnader vi har, så som mat, hem, bil osv...(eller egentligen, eftersom jag har noll koll på ekonomin numera så anar jag att jag tillför mindre än hälften, men å andra sidan maken tjänar mer än mig så)

resten spenderar vi som vi vill, men är nån utav oss utan pengar hjälper vi ju varandra (utan att behöva betala tillbaka)

Ang bröllopet så satte jag sprätt på ca 1000-2000 per månad (nov tom aug) maken satte undan ungefär samma på ett bröllopskonto vilket vi betalade maten med samt en del utav alkoholen..

Att jag spenderade en massa varje månad berodde ju på att jag shoppade en massa som han inte hade nån koll på ...som tex livsviktiga toakorgar mmm

Min brudklänning tex köpte jag för 1200 osv...

jag handlade nog saker och annat för något mindre än hälften utav vad slutsumman blev... resterande betalade alltså maken.

men vi såg det ändå som våra pengar, vårt bröllop, våra utgifter...

• stinakina

Finns nog inga rätt eller fel här...

Min mor och hennes sambo sedan 25 år delar inte ett öre, i mina ögon är dom jättekrångliga (varje fredag skriver min mor ner summan som hon köpt mat för, eller nåt annat kanske plant eller nåt, kvitton spar hon givetvis, om min styvafar tex betalat sophämtningen skriver han upp det på sin lapp, sen kollar dom vad var och en lagt ut och sen betalar nån utav dom till den andre, om min mor köpt ett paket tuggummi till min dotter på matkvittot räknar hon bort det osv)
    Men det funkar bra för dom, inget bråk, inget gnäll på 25 år...

Min man sa när vi flyttade ihop att i hans tidigare förhållande hade de alla pengar (som lön osv) in på ett och samma konto som då han hade "hand om" sen fick hans sambo typ "veckopeng"

Jag skrek rakt ut...aldrig i livet!! (när han föreslog detta då vi skulle flytta ihop)

Istället sätter jag över en summa till hans konto, resterande behåller jag för egen del......men....om nån utav oss är utan pengar ger vi den andra "en slant" utan förbehåll, ingen lånar eller så, det kan ses som en gåva isåfall!!

Svar på tråden Nån mer som är hopplös med pengar???