Nån mer som är hopplös med pengar???
Jag börjar med att skriva att jag inte vill döma nån, jag är bara nyfiken:
Ni som inte har gemensam ekonomi, antar att ni inte har barn?
För hur gör ni isf när den ena är föräldraledig?
När jag var hemma med våra barn så snålade vi massor med föräldradagarna, så jag fick kanske 3500 kr i månaden på mitt konto och så levde vi på sambons lön.
Men vi betalade alla räkningar och delade upp resten, och satte då lite mer på mitt konto för att jag var den som handlade all mat och allting till barnen.
Sedan bestämde vi dessutom att när jag varit mammaledig klart och vi fick bättre inkomst så skulle vi börja pensionsspara till mig för att kompensera det jag missat genom att vara hemma med barnen.
Nu har vi ett gemensamt konto där all lön går in. Sedan betalar jag alla räkningar, lägger undan till bröllopet och delar upp resten av pengarna.
Alla större inköp, oavsett vem som vill ha nåt, diskuterar vi och räknar på om vi tycker att vi har råd med det eller inte.
Min sambo har massa skulder som han tar med sig in i äktenskapet, och visst är det tråkigt att så mycket varje månad går till att betala hans lån, men samtidigt så tjänar han ju mer, så då går det säkert på ett ut i slutändan..
En släkting till mig sa en gång att när han gifte sig med sin fru så gjorde han sitt livs sämsta affär, eftersom hon hade massa skulder och han inga, men han sa det med kärlek
Har glömt bort om jag överhuvudtaget hade nån poäng, så slutar skriva nu