Inlägg från: sandybee |Visa alla inlägg
  • sandybee

Cateringfirman har gett fel pris!

Har precis fått fakturan från cateringfirman efter vår fantastiska bröllopsfest förra helgen. De var verkligen kanon och gjorde allting helt perfekt! Men problemet är att när vi nu fått fakturan ser vi att beloppet är avsevärt mycket högre än vi räknat med. Efter att ha klurat en stund på det upptäcker vi nu att alla offerter vi fått, alla prisangivelser (jag har sparat allt) har varit exkl moms - MEN det har aldrig någonsin framgått att det varit exkl moms. Jag har lusläst alla offerter och all mailkonversation och ingenstans finns ordet moms angivet överhuvudtaget. Inte heller har detta nämnts muntligen vad vi minns.

Rent avtalslagmässigt bör det väl då alltså vara så att vi inte ska "betala momsen" eftersom det är det som de offererat oss som är det pris som är giltigt, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!
  • sandybee

Som sagt, står inte ett ord om moms i någon offert eller i någon konversation vi haft. Vi har hela tiden utgått från att moms varit inkluderat eftersom inget annat angetts, därav att vår budget sprack.

• sandybee

Det rä först nu på fakturan som vi ser att vi räknat rätt, till och med högt (vilket jag gjorde medvetet), men så lägger de på moms längst ned på fakturan och vips så blev allting mycket dyrare än vad vi räknat med.

• sandybee

Ja, att vi varit privatpersoner och inte företag har nog varit ganska klart från början. Jag skulle bli rätt ut sagt chockad om de fick för sig att hävda att vi de trott vi varit något annat än privatpersoner!

Det tråkiga är att vi vill ju inte behöva tjaffsa med dem, de har varit så himla bra att göra med i övrigt. Helt fantastiska från början till slut. Men drygt 18.000 kr är för mycket pengar att ignorera.

• sandybee

Har precis skickat ett mail till dem med offerten samt hänvisat till prisinformationslagen. Sagt att vi kommer att bortse från momsbeloppet och endast betala det belopp vi varit överens om.

• sandybee

Håller med om det, känns inte kul att behöva tumma på sin bröllopsresa för att de inte angivit momsen i sina priser, så det tänker vi inte betala!

Problemet är att de har överlåtit fakturan till Handelsbanken med 23% dröjsmålsränta, jag är rädd för att vi kommer att åka på att betala dröjsmålsränta till Handelsbanken för det belopp som vi bestrider och inte vill betala. Man tycker ju att det inte ska vara vårt problem, men det kommer ju landa på oss. Precis som med p-böter, man får betala allt först innan man kan bestrida.

Någon som vet hur det funkar i såna här fall?

• sandybee

Detta är en festvåning som ofta arrangerar just bröllop, även om de kanske har många företagskunder så har de även många privatpersoner som kunder så de borde inte vara obekanta med fenomenet kan man tycka. Eller så accepterar folk kanske bara att de inte har fått rätt pris? Eller kanske är smartare än oss och frågar i förväg.

• sandybee

Tack för tipset!

Golfkillen skrev 2008-09-13 20:33:42 följande:
    Gå in på konsumentverket och se hur du bestrider en faktura:www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.aspDu skall alltid visa att du kan betala, så att du inte får dröjsmålsränta eller betalningsanmärkning, men du kan bestrida fakturan ändå.
  • sandybee

Tack, jag håller er uppdaterade!

• sandybee

Det har löst sig!

Cateringfirman hade av misstag gjort fel när de lagt in fakturan så att 25% moms lagts på utöver beloppet. De kommer att kreditera den fakturan och skicka en ny med rätt belopp Gud vad skönt, det betyder att vi får ytterliggare 10.000 kr på sparkontot utöver det vi beräknat (som sagt, hade räknat in en rejäl marginal för säkerhets skull).

*pust*

• sandybee

För den som undrar kan jag säga att konsumentvägledaren i kommunen sa samma sak som sagts i denna tråd, momsen skall vara inkluderad i det pris som ges, och rekommenderade att vi bestred fakturan och bara betalade det belopp vi anser oss vara överens om.

Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!