• sandybee

Cateringfirman har gett fel pris!

Har precis fått fakturan från cateringfirman efter vår fantastiska bröllopsfest förra helgen. De var verkligen kanon och gjorde allting helt perfekt! Men problemet är att när vi nu fått fakturan ser vi att beloppet är avsevärt mycket högre än vi räknat med. Efter att ha klurat en stund på det upptäcker vi nu att alla offerter vi fått, alla prisangivelser (jag har sparat allt) har varit exkl moms - MEN det har aldrig någonsin framgått att det varit exkl moms. Jag har lusläst alla offerter och all mailkonversation och ingenstans finns ordet moms angivet överhuvudtaget. Inte heller har detta nämnts muntligen vad vi minns.

Rent avtalslagmässigt bör det väl då alltså vara så att vi inte ska "betala momsen" eftersom det är det som de offererat oss som är det pris som är giltigt, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!
  • first lady

Ja vet bara att om moms inte står med är det redan inräknat i priset.

står det på offerter ni fått att det är exklusiv moms så måste man själv lägga på momsen.

• sandybee

Som sagt, står inte ett ord om moms i någon offert eller i någon konversation vi haft. Vi har hela tiden utgått från att moms varit inkluderat eftersom inget annat angetts, därav att vår budget sprack.

• sandybee

Det rä först nu på fakturan som vi ser att vi räknat rätt, till och med högt (vilket jag gjorde medvetet), men så lägger de på moms längst ned på fakturan och vips så blev allting mycket dyrare än vad vi räknat med.

• marsros

När företag anger pris till privatpersoner är de skyldiga att ange pris inklusive moms. Så så länge cateringfirman varit på det klara att ni är privatpersoner så har ni rätten på er sida.

• sandybee

Ja, att vi varit privatpersoner och inte företag har nog varit ganska klart från början. Jag skulle bli rätt ut sagt chockad om de fick för sig att hävda att vi de trott vi varit något annat än privatpersoner!

Det tråkiga är att vi vill ju inte behöva tjaffsa med dem, de har varit så himla bra att göra med i övrigt. Helt fantastiska från början till slut. Men drygt 18.000 kr är för mycket pengar att ignorera.

• Saltnes

Du kan hänvisa till Prisinformationslag (2004:347). Där framgår avseende prisuppgift från näringsidkare till konsument att "pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en
    bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet
    mervärdesskatt och andra skatter".

• first lady

Detta kan du inte släppa igenom. hallo gå vidare bums. Säga att du inte tänker betala, eftersom det inte står något på offeterna. Och du har ju rätten på din sida.
    Spelar väl ingen roll hur lyckat det var, 18.0000kr är inget de ska ha i drix.

• sandybee

Har precis skickat ett mail till dem med offerten samt hänvisat till prisinformationslagen. Sagt att vi kommer att bortse från momsbeloppet och endast betala det belopp vi varit överens om.

Svar på tråden Cateringfirman har gett fel pris!